Devět částí touhy
Geraldine Brooks, zpravodajka The Wall Street Journalu se až po roce svého celkem šestiletého působení na Blízkém východě začala smiřovat s tím, že jako žena (a navíc židovka) má ledaskam omezený přístup. Zároveň si ale povšimla jedinečné možnosti, kterou jí její genderová příslušnost nabídla. Novinářka hovořila s desítkami, možná stovkami žen; důkladně se seznamovala s životem slabšího pohlaví v muslimské společnosti; s těmi, které se jako muslimky narodily a vyrůstaly, s těmi, které k islámu konvertovaly; s těmi, které se zahalovaly dobrovolně i s těmi, které musely; píše o strastech polygamie, rozvodů, o kamenování, výchově dcer, souboji islámu a tradic, o ženské obřízce. Ze svých cest po Íránu přináší svědectví tam provdaných Američanek, z Palestiny píše o postupující islamizaci jako zoufalé reakci na neutěšenou politickou situaci. Obrací se do historie, zkoumá postavení ženy v době ranného islámu, náboženskou teorii a soudobou praxi.
Pro mnohé možná překvapivě dokazuje na příslušných historických údajích a verších z Koránu, že dnešní často neutěšená situace v postavení muslimských žen je spíš než důsledkem náboženství důsledkem změn, kterými islám prošel v prvních stoletích po svém zrodu. ("Omar si musel uvědomovat, že způsob, jakým zatočil se ženami, je výsměchem všemu, čím se v životě řídil Muhammad. Oficiálně stanovil, že cizoložníci budou ukamenováni, a naléhavě žádal, aby v izolaci nebyly drženy pouze Prorokovy manželky, ale také ostatní ženy. Pokoušel se rovněž ženám zabránit, aby se modlily v mešitě. Když neuspěl, nařídil alespoň, že se ženy a muži musejí modlit odděleně. Ženy se také nesměly zúčastnit hadždže. Tento zákaz byl odstraněn teprve necelý rok před jeho smrtí...")
Stejně tak možná leckoho zarazí zjištění, že proti ženské emancipaci nejvíce brojí samy ženy.
Paní Brooks se ve své knize snažila být důsledně objektivní a dívat se na věci ze všech možných úhlů; nepranýřuje, ale hledá vysvětlení. Nepíše o ideální islámské společnosti, ani se nehrozí nad nesmyslnou bestialitou - povedlo se jí najít mezi těmito v podobné literatuře obvyklými extrémy rovnováhu strohé reality. A nechybí ani zajímavosti, o kterých se u nás příliš nemluví.
Ačkoliv se Devět částí touhy už nedá sehnat v knihkupectvích, je to jedna z knih, kterou stojí za to vyhledat i ve veřejné knihovně.
"O pár měsíců později jsem jedné své íránské přítelkyni líčila, jak nádherné je to místo, jak jsem ráda, že jsem je mohla vidět, a jak mne jeden mulla odtamtud málem vyhnal. Přítelkyně se smála: "Myslím, že vůbec nepoznal, že nejsi muslimka. Chtěl, aby ses za něho provdala." Otázka, kterou mi položil – "Madam, chcete se za mě dočasně provdat?" byla nabídkou, abych s ním uzavřela síghe, dohodu, kterou uznávají jen šíité. "Asi jsi měla špatně oblečený čádor," vysvětlovala mi známá. "To je jeden ze signálů, které ženy používají, když hledají partnera pro síghe."
Síghe, na kterém se muž a žena spolu dohodnou a které schválí duchovní, může trvat různě dlouho – několik málo minut nebo celých devadesát devět let. Muž za ně obvykle ženě zaplatí předem smluvenou částku. Často bývá motivem sex, dočasné manželství se však uzavírá i z jiných důvodů. V případě sexuálních pohnutek se síghe od prostituce liší tím, že dvojice musí předstoupit před duchovního, který smlouvu sepíše. Děti, které se z takového svazku narodí, jsou v Íránu považovány za legitimní. Povinnosti vyplývající z manželství se na síghe nevztahují. Muž a žena se mohou svobodně rozhodnout, kolik času společně stráví, kolik peněz utratí a jaké sexuální a jiné požadavky na sebe budou navzájem mít.
Šíité věří, že Muhammad síghe schvaloval. Sunnité, kterých je mezi islámskými věřícími většina, s tím nesouhlasí. Dokonce ani v šíitském Íránu se síghe netěšilo zvláštní oblibě, dokud jej Rafsandžání po skončení íránsko-irácké války nepodpořil. V projevu předneseném roku 1990 zdůraznil, že mnohé z mladých žen, které ve válce ztratily manžely, nemají naději se znovu provdat. Potřebují nejen materiální podporu, ale i sexuální uspokojení. Navíc mladí muži často nemají dost peněz, aby si mohli koupit dům a založit rodinu, a musejí proto manželství odkládat. Rafsandžání prohlašoval, že sexuální napětí potřebuje zdravě uvolnit, a jestliže k tomuto účelu existuje síghe, proč jej nevyužít?
Mezi íránskými ženami se po jeho vystoupení rozhořela žhavá diskuse. Některé z nich proti síghe rozhořčeně vystupovaly s tím, že je to druh vykořisťování. Ozývaly se však i souhlasné hlasy. Vdovy a rozvedené ženy potřebují sexuálně žít a touží po mužské společnosti. Má-li žena děti, je dočasný manžel vítaným mužským elementem v domácnosti, kde chybí otec. ...
Rafsandžáního nápad vzkřísit síghe byl požehnáním pro nevěřící Íránce, jejichž soukromý život narušila islámská revoluce. Milenci spolu například nemohli odjet na víkend, protože v hotelu jim bez oddacího listu nepronajali dvoulůžkový pokoj. Příslušníci Revolučních gard navíc stavěli na silnicích zátarasy a mohli je kdykoli chytit. Lou, Evropance, která se zamilovala do perské kultury a přijala íránské občanství, tak nastala řada problémů. Ačkoli konvertovala k islámu, aby mohla v Íránu zůstat, ve skutečnosti vyznávala jakousi náboženskou všehochuť složenou z jógy, zenu a spiritualismu. Srdcem byla bohémka a v žádném případě nezamýšlela přizpůsobit se islámským sexuálním pravidlům. Měla mnoho milenců, a než byl přehodnocen postoj k síghe, hodně riskovala. Pokaždé, když si teď najde přítele, jednoduše s ním na pár měsíců uzavře manželství a získá papír, kterým může všem horlivým revolucionářům mávat před nosem. Zřejmě to není přesně to, co měl Rafsandžání na mysli."
Geraldine Brooks
Devět částí touhy
Z anglického originálu Nine Parts of Desire přeložila Petra Eflerová
Vydal Knižní klub v Praze roku 1999 (re-edice 2003)
Karíma Sadio
Hanebnost Sira Nicholase Wintona
Nicholas George Winton se do povědomí světové veřejnosti zapsal tím, že v rámci dobrovolnických akcí na záchranu Židů a dalších ohrožených lidí na nacisty okupovaných územích zařídil v roce 1939 odjezd 669 dětí z Československa do Velké Británie.
Karíma Sadio
Srdce temnoty
Středoafrická republika, dříve nazývaná Ubangi Šári, je proslulá množstvím hmyzu, který v ní žije. Za těchto okolností není divu, že střední Afrika přitahuje pozornost entomologů. Kolega bloger Martin Konvička není výjimkou. Poslední článek pana Konvičky se ale bohužel týká výhradně politické situace ve Středoafrické republice a je plný omylů a nepravd.
Karíma Sadio
Dva roky v zemi hrochů
O Mali se v médiích v poslední době hovořilo hlavně v souvislosti s pokusy Tuarégů a islamistů získat vládu nad regionem.
Karíma Sadio
Chuděry singles!
Než se moderními médii zmatené třiceti- a víceleté ženy rozkoukají, ujede jim vlak. V mládí se to moc pěkně poslouchá i proklamuje: můžete si dělat co chcete, žádné pánské ponožky poházené po koberci, žádné nevhodné poznámky a nepříjemné otázky, máte čas sama na sebe, na práci, na zábavu. Za pár desetiletí z takových větroplašek ale budou opuštěné ženské bez rodiny, bez vnoučat a bez pomoci.
Karíma Sadio
Manželství a strach
Má žena, která se bojí, že jí manžel unese dítě do zahraničí, právo (a možnost) informovat úřady? Jak daleko smí taková matka zajít? Co je přijatelné právně... a co morálně?
Další články autora |
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají
Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...
Srovnání průzkumů: Lidovcům umřeli voliči, Konečná v eurovolbách sráží ANO
Volební modely českých agentur, srovnané redakcí iDNES.cz za celý rok, mají jasno. Hnutí ANO si od...
V Česku mizí vesnické obchody. Změní trend chytré prodejny bez prodavaček?
Premium Za poslední čtyři roky zmizelo téměř čtyři sta vesnických obchodů. Jejich aktuální počet je 11 701,...
Radši Okamura než Fiala, říká Konečná a hájí, proč schovala KSČM do koalice
„Když se mě zeptáte, jestli Fiala, nebo Babiš, tak prostě Babiš,“ uvedla v rozhovoru pro iDNES.cz...
Nejen Batman zklamal, Bulhaři znovu volí. Hledají mesiáše, tvrdí analytici
Premium Bulhaři chodí k volbám každou chvíli a pořád žádný výsledek. Na začátku června se v Bulharsku budou...
Hoši, děkujem! Jsme nesmírně hrdí! Pavel a další politici gratulují hokejistům
K vítězství českého týmu na mistrovství světa v hokeji gratulují na sociálních sítích také čeští...
Prodej byty 3+kk, 70 m2 - Stříbro
Stříbro, okres Tachov
3 490 000 Kč
- Počet článků 155
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2935x
Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří.
Lásce totiž zcela stačí samotná láska.
Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha."
A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám.
(Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)
Seznam rubrik
- Včerejšky
- Názory
- Dějiny Konga
- Jinde a jinak
- Ženská obřízka
- Osobní
- Poučení z krizových vývojů
- Nezařazené