Znáte Paretovo pravidlo?

Řídíte se pravidlem Vilfreda Pareta? Slyšeli jste o Paretově zákoně? Pravidlo 80 na 20? Paretův princip? Pod těmito názvy najdete pravidlo italského ekonoma Vilfreda Pareta. Uvedl, že 80% populace vlastní pouze 20% bohatství, zbylých 20% populace vlastní 80% bohatství. Paretovo pravidlo 80 na 20 bylo ověřeno v mnoha jiných činnostech, nejen v ekonomice.

V obecné rovině platí 80% výstupů je výsledkem 20% vstupů. 20% výstupů je výsledkem 80% vstupů. Nebo 20% příčin a 80% důsledku. Vždy jde o nalezení 20% aktivit, které přinesou 80% výsledek.

Při práci obchodního zástupce najdete uplatnění Paretova pravidla velice často.

Používejte Paretovo pravidlo, zvýšíte Vaši efektivitu a vyniknou Vaše přednosti.

• Najděte 20% příčin, které jsou zdrojem 80% Vašich problémů

• Najděte 20% příčin, které jsou zdrojem 80% Vašich příjmů

• Najděte 20% příčin, které jsou zdrojem 80% Vašeho úspěchu a pohody

 

Pro příklad poslouží i obchodní zástupce. Při výběru na pozici obchodního zástupce bude 80% kandidátů nevhodných. Zbylých 20% se kvalifikovalo. Po 2-3 měsících 80% obchodních zástupců práci ukončí. Z těch co zůstanou a práci vykonávají je 80% průměrných zástupců a nadprůměrných obchodních zástupců je pouhých 20%.

Těchto 20% nadprůměrných doveze 80% z celé tržby a zbylých 20% tržby přiveze ostatních 80% obchodních zástupců. Procenta nemusejí být přesně 80 na 20, ale i 75 na 25 nebo i 90 na 10.

Udělejte si vlastní analýzu. Zjistěte si, kteří zákazníci Vám dělají 80% tržby. Bude to cca 20%menšina, která je pro Vás zajímavější než zbývajících 80% zákazníků. Nechci tím říci, že ostatní zákazníci nejsou důležití. Těmto 80% zákazníkům věnujete více energie, času a výsledek vynaloženému úsilí úplně neodpovídá. U těchto zákazníků máte i více problémů a reklamací.

Rovněž podrobte analýze Váš pracovní den. Zaměřte se na činnosti, které Vám přináší výsledky. Získávání nových zákazníků, nových kontaktů, domlouvání schůzek po telefonu, jednání se zákazníky, řešení potřeb zákazníků. Pokud zjistíte, že se věnujete více činnostem, které Vám větší obrat nepřinesou, omezte tyto na nejnižší možnou míru. Než začnete s nějakou aktivitou, analyzujte ji, v čem Vám bude prospěšná.

Odměnou za Vaše úsilí bude více domluvených schůzek, více spokojených zákazníků, vyšší provize a větší spokojenost.

 

Autor: Ivana Sáčková | středa 4.1.2012 16:26 | karma článku: 11,21 | přečteno: 1434x
  • Další články autora

Ivana Sáčková

Obchodníci nebo hyeny?

12.8.2012 v 11:22 | Karma: 22,36

Ivana Sáčková

Patříte mezi ty, co kradou?

17.6.2012 v 11:00 | Karma: 13,30