Ministrem školství? Ani náhodou!

Tak se nám pan ministr Dobeš odporoučel. Kdyby si mě vzal za poradce, poradil bych mu to hned zkraje. Naše současné školství je totiž nereformovatelné.

Je zvláštní, že po světovém věhlasu Jana Ámose jsme se dokázali dopracovat až tam kde jsme. A to už za Rakouska-Uherska jsme patřili k nejrozvinutější části říše a vzdělanost na byla na tehdejší dobu na úrovni. To vlastně byla už za Karla IV. Systém škol za první republiky byl propracovaný a fungoval. Konečně i po válce to nebylo nejhorší. Učni se učili převážně řemeslu, středoškoláci se připravovali k dalšímu studiu. Titulů bylo pomálu, ale odborníků dost. Vzdělávání bylo možné i po večerech i při zaměstnání. Ale v žádném případě ne ve zkráceném studiu. Spíš v delším.

Jenže v té době si nikdo nemyslel, že titul může mít každý. Na vysoké v ročníku končilo třeba jen dvacet procent. Katedry mívaly jednoho docenta a profesorů bylo jako šafránu. Ale školství bylo prostupné a kdo chtěl, mohl. Výsledky byly. Matka mého kolegy pracující v zemědělství uměla ještě čtyřicet let po maturitě infinitesimální počet. Kdo z maturantů o tom dnes něco ví?

Má druhá rada v roli poradce by tedy byla: Jestli chcete uspět, nedělejte nic. Bohužel se k moci dostali reformátoři. Jeden ministr školství dělal víc škody než druhý. Prostě ode zdi ke zdi. Ten poslední dostal za úkol realizovat nerealizovatelné. Za takových podmínek tu funkci vezme jen sebevrah. A podle toho to také dopadlo. Obětní beránek si odnese kritiku a následující dobrodruh může zas nějaký čas slibovat světlé zítřky. Optimalizaci školství, lepší státní maturity, fakulty které naučí a univerzitní hodnostáře kteří za něco stojí. A mnoho dalšího. Sliby se slibují a blázni se radují. Ale v podstatě se nic neděje. „Rozvinuté“ země jsou na tom se znalostmi mládeže snad ještě hůř. Naštěstí jsou tu pracovití Číňané, Japonci, Indové…. Ve světovém oceánu se nic nezmění. Jen u vesla budou ti chytřejší a pracovitější. Naši magistři a doktoři se ovšem neztratí jak naznačuje tato lehká jedovatost:

Víte jaký je rozdíl mezi dostudovanými vysokoškoláky?

Absolvent přírodních věd se ptá: "Proč to funguje?"

Absolvent techniky: "Jak to funguje?"

Absolvent ekonomiky: "Kolik to stojí?"

Absolvent humanitních věd: "Chcete k tomu hranolky?"

Tak neklesejme na mysli a vzpomínejme jak dobře už bylo.

Autor: Karel Ryšán | pátek 23.3.2012 7:53 | karma článku: 15,57 | přečteno: 587x
  • Další články autora

Karel Ryšán

Čekám a čekám…

25.9.2019 v 13:25 | Karma: 25,64

Karel Ryšán

Jak rozumět informacím!

17.8.2019 v 14:25 | Karma: 12,84

Karel Ryšán

Proč jsem optimista?

8.3.2019 v 9:21 | Karma: 12,35

Karel Ryšán

Svaté pravdy

1.3.2019 v 8:30 | Karma: 15,71

Karel Ryšán

Na obranu paní Schillerové

24.2.2019 v 9:16 | Karma: 38,25