Hlavně že komunikujeme

Miluji televizní diskuse. Tedy ani ne tak vlastní diskuse, jako komentáře diváků, které běží na dolním konci obrazovky. Málokterý host na obrazovce se dokáže oprostit od frází a upoutat.

Veřejnoprávní televize v produkci nicneříkajících besed, zpráv a komentářů vyniká. Přesto mě včera zaujali tři pedagogičtí úředníci. Praktici mluvili o výskytu a nárůstu šikany k věci. Neodvážili se důsledně tvrdit, že šikanu ve škole ovlivňuje celospolečenská atmosféra. Odborníci napravo byli evidentně přesvědčeni o tom, že společnost za nic nemůže. Mnohokrát trestaní recidivisté pod vlivem a za volantem jsou přece něco docela normálního. Také je nutné, aby kantoři se žáky víc hovořili, chápali je a vysvětlovali. Třeba že mladý muž do odpadkového koše nečůrá. 

Je dobře, že pamětníci pomalu vymírají. Nekazí mladou generaci, která je OK, nedostatky minulosti má nastudované a pedagogičtí úředníci ji v tom politicky korektně podporují. Všichni tři přítomní zdůrazňovali nutnost komunikace. Že má v problematice mezery i paní ministryně dokázala výrokem, že na střední školy přece chodí žáci, kteří se chtějí vzdělávat. Omyl. Jistě takoví jsou, ale převažují spíš ti, kteří potřebují maturitní glejt. Dřív byl automechanik bez maturity pan někdo a nebyl sám. Dnes požadujeme, aby policista měl maturitu, například obor pěstitel-chovatel. Na kvalitě jeho práce se to jistě kladně projeví.

Nedávno se přemnožily sociálně-právní obory. Ale nemyslete si, že dívenka studující maturitní nebo i vyšší studium sociální práce chce přebalovat nemohoucí seniory. Ona chce pracovat na úřadu práce, na obecním úřadě, v nejhorším v nějaké neziskové organizaci přemisťující nakoupenou a státem dotovanou pomoc z místa na místo.

Možná platí jedovatá moudrost, že kdo umí dělá, kdo neumí, učí.  A kdo neumí učit  ten to všechno řídí. To ovšem učňové svým mistrům neříkali. Do třídy se nesmělo v čepici, neplivali jsme na tabuli atd. Vyrušovali jsme, ale po napomenutí jsme ztichli a nenapadlo nás vymlouvat se na hyperaktivitu. Pokud jsme do školy přinesli něco nevhodného, bylo nám to zabaveno. Doma ani muk, raději jsme se vymluvili na ztrátu. Prošlo to bez trestu tam i tam. A na konci roku byly vánoce. Pan učitel chodil po třídách s velikou krabicí a rozdával zabavené předměty označené jménem a třídou. To bylo radosti. Dnes by na takového učitel e poštvali policii, právníky, lidskoprávní ministry a ombudsmany a rozmázli to v tisku. My na absolventských slezinách s milými kantory na ty chvilky vzpomínáme.

Lajdačili jsme, ale zapomenutý úkol jsme se alespoň snažili opsat. Za školu chodili snad jen týpkové z problémových rodin. Neomluvená absence se rovnala průšvihu. Za hrubku v diktátu stupeň dolů.

Trvám na tom, že učitelské kolektivy by měly mít v rozhodování o žácích volnější ruku. Jenže to by ředitelé nesměli být zbabělci. Pravda na jednu stranu jim jde o peníze pro školu a proto i střední školy berou bezhlavé orangutany, kteří obor nikdy dělat nebudou. A navíc jim jde o vlastní dobrou pozici a tím i plat, protože rozházet si to s obcí nebo místními zbohatlíky je na pováženou. To není moje averze vůči papalášům, to jsou zkušenosti. Viděl jsem hosta buzerovat číšníka, s jídlem zacházet jako s odpadem. Všichni jsme viděli řidiče v luxusních vozech při vytlačování ostatních z vozovky. Existuje podplácení, tzv. sponzorské dary školám kde studují vlastní děti. To všechno nebyli bezdomovci ani normální občané, to všechno byla vyšší střední a nejvyšší společenská třída. Co je dovoleno bohovi, není dovoleno Jovovi.

A škola to má napravovat. Bez účinných prostředků. Kdysi problémového učně ředitel poslal na rok do závodu. Závod byl tzv. učebním pánem. Kluk dokončil rok v práci a vrátil se slušný a pracovitý student. Na pracovišti nebyl sice psycholog ani doktor pedagogiky, ale chlapi ho srovnali. Nedávno jsem navrhoval pro zvýšení povědomí, jak to chodí v praxi, aby byl psycholog nucen strávit v normálním prostředí alespoň měsíc. A slíbil mu, že s partou normálních puberťáků ho připravíme do blázince. A ještě mu ukážeme, co všechno z učiva normální školy neví. Generálům školství doporučuji zamyslet nad rozdělením kompetencí mezi obce, kraje, ministerstvo. A být nesmlouvavý. Jak řekl pan  prezident: Všechny školy, které produkují absolventy pro úřady práce okamžitě zrušit. Alespoň by školní inspekce k něčemu byla. A ředitelům dát pravomoc skončit studium těm, kteří nechtějí nebo nestačí.

Škola se vyvíjí celá staletí. Učiva je víc, ale umí víc žáci? Oni to nepotřebují. Německo nám v posledních dnech ukázalo, o co jde. Má sice vlastní nezaměstnané, ale když oni ti migranti budou dělat nejhorší práce za nejmenší mzdu. Stále na tom budou lépe než cizinci ve státech Arabského poloostrova. Bohužel, dnes to došlo už tak daleko, že Německo bere i syrské lékaře. My nápodobně. Ale oni si ti kvalifikovaní jednoho dne dupnou. Já jsem to zažil v jednom centru blízko hranic. Vietnamci obchodovali, Němci přijížděli nakupovat. Kde jsou Češi, ptal jsem se domácího? Ti dělají chůvy a služky u těch Vietnamců.

To byla léta devadesátá. Málo platné, inteligence je funkcí času. I na ministerstvu.

Autor: Karel Ryšán | pátek 11.3.2016 10:22 | karma článku: 21,24 | přečteno: 409x
  • Další články autora

Karel Ryšán

Čekám a čekám…

25.9.2019 v 13:25 | Karma: 25,64

Karel Ryšán

Jak rozumět informacím!

17.8.2019 v 14:25 | Karma: 12,84

Karel Ryšán

Proč jsem optimista?

8.3.2019 v 9:21 | Karma: 12,35

Karel Ryšán

Svaté pravdy

1.3.2019 v 8:30 | Karma: 15,71

Karel Ryšán

Na obranu paní Schillerové

24.2.2019 v 9:16 | Karma: 38,25