Nekalé praktiky energohyen.

Žijeme v nelehké době. O seriozní práci zakopnout je jak vyhrát v loterii, Evropská unie klimbá nad propastí hlubokou jak Mariánský příkop a k tomu všemu Evropu a celý svět válcují čínské padělky všeho druhu. Není proto divu, že čeští obchodníci a výrobci všeho možného prohrávají s komunistickými kapitalisty z Asie po prvním poločase již deset nula. V druhém pak raději hodí ručník do ringu a jdou „do sprchy“ na Úřad práce. A zde se sebou stáhnou i potencionální zaměstnance, které nezaměstnají, protože sami hledají nějaký job. A tak jsou „sprchy“ na ÚP přeplněné, zatím co čínská armáda bez jediného výstřelu dobývá Evropu, potažmo celý svět.

Na Úřadu práce pak stejně nikomu nic nenabídnou. Na úřední nástěnce je sice několik desítek „seriozních“ nabídek na práci v různých zprostředkovatelských firmách, ale po odstranění maskovací sítě z toho vylezou jen firmy nabízející práci v realitách, ve finančnictví, případně v pojišťovnictví.

Poslední dobou se ale roztrhl pytel s firmami, které lákají nové zaměstnance na „zajímavě“ finančně ohodnocenou práci v oboru prodej energií. Ať už je to elektřina nebo plyn. A Česko-moravská armáda nezaměstnaných je donucena na tuto nabídku slyšet. Nikdo přece nechce skončit po dvou měsících na ÚP s metlou v ruce a v oranžové vestě na veřejné komunikaci jako místní pometlo. Za to třeba poděkovat panu ministrovi Drábkovi, který to „má“ v pale fakt v pořádku?

Práce v těchto „energo firmách“ obnáší oblbovat lidi, převážně důchodového věku, kteří slyší na pohádky o levnějších energiích a donutit je odejít od stávajícího odběratele (ať už je to ČEZ, E-ON, PRE nebo RWE) k jejích firmě.

Dělat tuto práci, na to musí mít člověk žaludek. Jak řekl jeden můj známý: „To už budu raději utírat posrané prdele seniorům v LDN, než přesvědčovat lidi o výhodách nevýhodných smluv.“

Bohudík (či spíše bohužel) se najdou tací, kteří na tuto práci žaludek mají a nevadí jim jít i přes „mrtvoly“. A ty neoblékají, ale doslova svlékají z kůže. A neštítí se k tomu „svlékaní“ použít hodně drsné praktiky, kde i hyeny skvrnité by se červenaly, až by jim skvrny zmizely.

V Moravskoslezském kraji působí v tomto progresivní oboru hned několik energo firem. Nejznámější budiž asi Centropol Energy a.s. a Bohemia Energy entity s.r.o. A praktiky „zaměstnanců“ těchto dvou firem jsou – slušně řečeno nestandardní. Tito „náhončí“ nabízejí koncovým odběratelům energií levnější až o 10%. Na první pohled to vypadá velice zajímavě, ale na druhý už to tak zajímavé není. Každý si zde může spočítat, na kolik ho vyjde od té či oné společnosti elektřina.

Odběratel musí zaplatit aktivační poplatek, který činí 300 – 5000 Kč podle síly jističe. A smlouva je na 3 roky! Tudíž po uplynutí těch 3 let musí platit znova! V nejlepším případě tak ušetří 10 haléřů na 1 kW.

Mám kamaráda Karla, který je na invalidním vozíku a jeho manželka chodí o francouzských holích. Být na invalidním vozíku ale neznamená být hloupý. Karel dělá účetnictví pro několik firem, dokonce jim v mnoha případech poradí jak nejlépe ušetřit na nákladech. Ale to, co si na něm vyzkoušeli zástupci firmy Centropol, kteří mu přišli nabízet „levnou“ elektřinu, stojí za pořádny kop do koulí pánu dealerů, až by jim tak zmodraly, že by mohli dělat z fleku reklamu na tu známou potenční pilulku.

5. ledna 2012 u něj v podvečer zazvonili dva vyfešákování, nagélovaní mladíci, kteří ihned ve dveřích spustili svou naučenou písničku o levnější elektřině, kterou všem nabízí. Celá tato schůzka se odehrávala v chodbě, kde svítila jedna 7W spořící žárovka, tudíž šlo vidět tak maximálně hovno. Na nabídku jim Karel odvětil, že je u ČEZu, že je u nich spokojený, a že nemá důvod měnit svého dodavatele elektřiny. Na tuto odpověď byli zřejmě mladíci připraveni, protože ihned spustili naučenou vymyšlenou formuli o tom, že oni jsou ze skupiny ČEZ a došli právě proto, aby doplnili smlouvu a aby od nich neodešel. Doplnění smlouvy obnášelo podepsat novou. Zároveň chtěli vidět smlouvu stávající a složenky o platbách za elektřinu. Nad tím se Karel podivoval, protože na ČEZu přece vše mají evidované! Nebo ne? Následovala opět naučená story o rozdělení ČEZu v roce 2005 na několik menších skupin, a že oni zastupují tu ČEZ prodej, která nabízí levnější elektřinu než stávající ČEZ.

Na základě těchto opíjejících pohádek jim Karel všechny požadované dokumenty dal a smlouvu jim podepsal, aniž si ji v tom pološeru měl možnost řádně přečíst. Na odchodu ještě prohodili, že do hodiny zavolá někdo z centrály a zeptá se na několik věcí ohledně chování obou dealerů.

Když zástupci Centropolu odešli, začalo Karlovi vrtat hlavou, proč chtěli údaje o inkasu. Taky si pořádně začal pročítat smlouvu na pořádném světle. Když se chtěl podívat na internet, aby zjistil podle IČO, o jakou odnož ČEZu se to vlastně jedná, zazvonil telefon, na jehož druhém konci se ozval povědomý hlas hovořící slovensky, který se ptal, zda se chovali zástupci Centropolu slušně a zda má proti ním nějaké výhrady. Karel byl samozřejmě ještě zmaten, protože uběhlo jen pár minut od schůzky. A tak na vše odpovídal, že: „vše proběhlo bez problému.“ A až zavěsil, tak Karlovi docvaklo, že to hovořil ten druhý dealer, který stál v pozadí a který hovořil jen sporadicky. Takže žádné ústředí někde z Ústí nad Labem, ale dealeři z auta před domem. Prostě divadélko jak vystřižené z Brodwaye.

Následně si Karel pustil PC, aby už konečně zjistil, kdo že to ten Centropol a.s. je. A na obchodním rejstříku zjistil, že s ČEZem nemají vlastně nic společného. Jen elektřinu. A při důkladném prostudování smlouvy si dokonce všiml, že logo C se až podezřele podobá logu E. Že by náhoda? Anebo to je proto, aby se poloslepí důchodci v pološeru mohli zmýlit? A až teď Karlovi došlo, že těm zástupcům Centropolu skočil pěkně na špek.

Ihned druhý den ráno volal Karel na centrálu ČEZu, aby jim oznámil, že jej podvedla firma Centropol. Operátor mu sdělil, že se nemá o nic starat, a že tu výpověď té smlouvy s Centropolem zařídí. Do 14 dní mu tedy dorazily potřebné papíry, které Karel podepsal a poslal zpět na uvedenou adresu ČEZu. A tím považoval Karel celou věc za vyřízenou.

Omyl. 28. března mu přišel dopis z Centropolu, že na základě jeho dopisu z 16.3.2012 (Karel žádný dopis nepsal) musí zaplatit smluvní pokutu ve výši 3000 Kč za zrušení smlouvy, která se ale nikdy nezačala plnit.

29. března volal Karel zase na ČEZ, s tím, že po něm požaduje Centropol pokutu ve výši 3000 Kč za to, že včas nezrušil smlouvu, v níž je zakotveno v OPD čl.III odst. 11 a čl. VIII odst. 4, že při odstoupení od smlouvy v jiném než v zákonném termínu, mu bude účtována pokuta. Operátor po delším hledání v PC zjistil, že oni tu smlouvu zrušili za něj ve stanovené lhůtě 22. ledna 2012. Karel tedy požádal operátora, aby mu byla zaslána kopie té smlouvy o zrušení. Ten slíbil, že ji pošlou.

Když tuto informaci sdělil Karel zástupci Centropolu, tak ten zase obrátil, že ji měl zrušit on a ne „nějaký“ ČEZ, i když měl podepsanou plnou moc. Za týden přišla faktura na 3000 Kč, u které byl přiložen výhružný dopis, že pokud nezaplatí ve stanoveném termínu smluvní sankci, bude pokuta vymáhána exekučně. Pokud ale přehodnotí rozhodnutí o změně dodavatele a své odstoupení odvolá, platba smluvní sankce nebude požadována.

Karel ale raději smluvní sankci 3000 Kč zaplatil. Nechtěl se dočkat toho, aby mu za rok přišel exekuční příkaz na vystěhování z bytu, protože dluží už 300 000 Kč.

Za týden volal Karel zase na ČEZ, že mu ještě nepřišly ty dokumenty o zrušení smlouvy. Operátor mu nyní sdělil, že měl na Centropol poslat stejné dokumenty, které poslal v lednu ČEZu. To mu ale samozřejmě nikdo neřekl. A tak ještě jednou požádal Karel operátora ČEZu, ať mu pošle ty dokumenty. Uběhl další měsíc a dokumenty nikde. Akorát se Karlovi navyšují náklady za telefonní hovory. Ani ČEZ a ani Centropol totiž nemají bezplatnou linku, jakby si kdo myslel. Zákaznická linka je pěkně mastná. Náklady se navýšily o další stokoruny.

Nejvíce dojemná je ale věta, která uzavírala celou korespondenci Centropolu s Karlem. Nevím, jestli se ji smát nebo nad ni plakat.

Centropol píše: „Bude nám ctí se stát Vaším dodavatelem elektřiny.“

 

Autor: Jiří Ručka | pondělí 7.5.2012 8:43 | karma článku: 24,00 | přečteno: 3660x