Blíží se konec Balíkářů v Česku?

Ministerstvo dopravy připravuje již 3 roky změnu bodového systému pro řidiče. Letos to bude již 13 let od doby, kdy byl tento represivní bič na neukázněné řidiče zaveden.

A že je na čase. Bodový systém je od začátku nedokonalý a má spoustu chyb. A jak už to na ministerstvu dopravy bývá zvykem, vše trvá neskutečně dlouho. Stejně jak oprava naší „dé jedničky“. Jenže místo aby se bodový systém pro řidiče posunul k lepšímu (zatím je to jen návrh), tak naopak by měl být ještě represivnější, až likvidační.

A kdo na novém bodovém systému prodělá nejvíce. Profesionální řidiči. Ti, kteří denně najezdí stovky a více kilometrů, ti, kteří mají řízení auta jako své zaměstnání, ti, kteří díky svému zaměstnání odvádí poctivě daně a zároveň nevysávají náš sociální systém. Jestliže přijde profesionální řidič o řidičák kvůli „vybodování“, tak přijde o zaměstnání a skončí na Úřadu práce, kde ho budou „dotovat“ pracující občané ze svých daní.

Zvláštní kapitolou profesionálních řidičů jsou Balíkáři. To jsou ti „neschopní řidiči“, co lidem vozí 3 dny balík, a nejsou schopni jej doručit, protože pán (paní) chodí taky do práce, aby měl/a na ten balík a v deset hodin dopoledne opravdu doma být nemůže. Je doma v šest večer. „Tak mi to dovezte po šesté hodině, když už jsem si tu službu zaplatila!!“ řve nezřídka zákaznice na řidiče do telefonu.

Podle těchto sobeckých jedinců by měli Balíkáři pracovat denně 14 hodin a více. A to 5 dní v týdnu, plus nějaké soboty. Dokonce se najdou i takové bezcharakterní výjimky, které se podivují nad tím, že daná zásilková služba nerozváží balíky i na Štědrý den. Pán totiž čeká na vánoční dárek, „a pokud mi jej nedovezete 24. prosince do 12 hodin, tak mi nejenže zkazíte celé Vánoce, ale podám na vás stížnost u Ústavního soudu!“

Položil si někdo vůbec otázku, proč tomu tak je? Proč nedostane zákazník 3 dny svůj vysněný balík se spodním prádlem z Číny za 30 korun včas? Protože profesionální řidiči prostě nejsou. Ono, rozvážet balíky musí člověk, který je buď lehce „postižený“ nebo je v takové životní situaci, že mu nic jiného nezbývá.

Česká pošta to dokonce před loňskými Vánoci řešila tak, že nasadila na rozvoz balíků i generálního ředitele ing. Romana Knapa, protože nebyl, kdo by rozvážel. Na svou „mini linku“ sice nedostal 70 adres, jak běžný řidič (ten mívá v listopadu a v prosinci těch adres denně i 120 na 200 km), ale názorně demonstroval v médiích, jaká zoufalá personální situace u České pošty panuje.

Od začátku roku 2019 se v médiích hodně nahlas hovoří o připravované změně bodového systému. Hodně aktivní v tomto směru je vedoucí SO BESIP Mgr. Tomáš Neřold. Diskutovat s ním je jak házet hrách na zeď. Má svou pravdu a přes tu vlak nejede. Prostě tady funguje ego na nejvyšším stupni. Zde je možno vidět, jak argumentuje na ČT 24. Nějací „profesionální“ řidiči mu jsou úplně ukradení. Že někdo přijde o zaměstnání kvůli jeho nabubřelosti mu je šum a fuk.

Tento ministerský úředník tvrdě prosazuje zvýšení bodového hodnocení u lehkých dopravních přestupků ze 2 resp. 3 bodů na 4 body. V praxi to znamená, že držení telefonu při řízení by mělo být zvýšeno ze 2 na 4 body, nepoužití bezpečnostního pásu ze 3 na 4 body, překročení rychlosti o 5 km v hodině na 4 body.

Co to znamená pro Balíkáře v reálném čase? Jestliže takový „pošťák“ rozváží balík např. na 5. obvodě v Ostravě – Porubě, což je sídliště s asi dvacítkou sedmi a více patrových paneláků, tak v průměru každých 40 m vyskakuje z auta, aby vzal do ruky balík, který doručí zákazníkovi. Při tom by se měl pokaždé odpoutat. Když balík doručí, tak nasedne do auta a zase se musí připoutat. Když to denně udělá 70 x, tak tím ztrácí neskutečného času, který je pro něj drahocenný. A koho tím ohrozí, když se nepřipoutá? Řidiče Favorita, který jej právě míjel v pětikilometrové rychlosti? Sebe, když popojížděl pětikilometrovou rychlostí o 40 metrů dál?

Mgr. Tomáš Neřold argumentuje tím, že při dopravní nehodě a následném zranění nebo úmrtí nepřipoutaného řidiče všechnu škodu platí stát. A tím pádem přichází stát o nemalé finanční prostředky. Kde na to pan Neřold chodí. Při autonehodě jdou všechny náklady na vrub pojišťovny, a ty, pokud vím, jsou všechny v soukromém vlastnictví. Na co se platí Povinné zákonné pojištění?

Zákaz používaní mobilních telefonů. To je kapitola sama o sobě. Za telefon by měly být 4 body, ale za kouření nic. Když někdo jí, pije, líže zmrzlinu při řízení, je to menší prohřešek? A co teprve sledování navigace nebo zadávání adresy do navigace za jízdy? A ladění rádia či kontrola palubní kamery, jestli je správně nastavená? To nikomu nevadí? Neubírá to pozornost úplně stejně jak telefonování?

Překročení rychlosti o 5 až 20 km. Kolikrát se stane, že na nějaké místní komunikaci je nějaká zapomenutá značka s omezenou rychlostí 30 km. Bývá to hlavně u nějakých staveb u silnice. Ale mnohdy je stavba dávno ukončena a značka je tam ještě půl roku po kolaudaci.

Hlavním argumentem na úpravu (zvýšení) bodového ohodnocení je nehodovost, která byla v loňském roce vyšší o 1,4%, a úmrtnost, která se zvýšila o 12,5%, proti roku předešlému. Jenže statistiky nic neříkají o dopravních nehodách, které zaviní cizí státní příslušníci.

To ani nemusí. To je vidět dennodenně. Kdyby to někdo někde uveřejnil, tak by z toho byl určitě mezinárodní skandál a turisti by přestali navštěvovat „naši“  Českou republiku (pokud je ještě naše). Když je nabouraný nebo vyvrácený kamion někde v pangejtu, tak je to buď Polák, Rus, Bulhar, Bělorus nebo Rumun. Češi jsou v porovnání s nimi úplní „čučkaři“. Zákaz předjíždění kamionů na dálnici (tam, kde je značka) cizinci zcela ignorují.

Když se kouknu na nehody, které končí smrtí, tak jen slyším v médiích, jak ožralý nebo zfetovaný cizinec (povětšinou jsou to Rusi, kteří si myslí, že Česká republika je stále jejích kolonie), zabil v Praze někoho na přechodu pro chodce a od místa činu ujel.

Tak kde to jsme? České profesionální řidiče chce stát zlikvidovat a zahraniční neukázněné vrahy bude ještě poplácávat po ramenou?

A na závěr jedna otázka pro všechny. Kdo bude rozvážet balíky za dva roky, až se Balíkáři vybodují za banální přestupky? Už vidím ty desetiminutové reportáže v Televizních novinách, jak si nějaká líná stokilová třicátnice stěžuje, že čeká už týden na krém na strije a že kvůli tomu nemůže do plavek.

Profesionální řidiči by na tom měli být stejně jak profesionální sportovci. Ti taky nesoutěží současně s amatéry. Každý má svou vlastní kategorii.

Profesionální řidiči by měli mít bodový limit vyšší. A to minimálně o 8 bodů, ať jich nejsou za 2 roky plné Úřady práce a nemuseli jsme v televizi sledovat např. reportáž o nedoručených balících, kterou zahajovala TV Prima své včerejší Hlavní zprávy.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jiří Ručka | neděle 13.1.2019 11:45 | karma článku: 39,53 | přečteno: 6478x