- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Začnu projekty, které jsem realizoval v letošním roce. O jednom jsem zde již psal - Pohádka o tom, jak jsem pomáhal českým startupům a potkal při tom prince a o tom druhém jsem psal aspoň zde - České ICT firmy se úspěšně prezentovaly v Nizozemsku. Koho by zajímaly všechny projekty, které byly letos vybrány k implementaci, tak ať se podívá sem - Přehled schválených projektů na podporu ekonomické diplomacie v roce 2016.
Opět zahájím citací – „(1) Projekty na podporu ekonomické diplomacie (dále jen „projekt“, případně "PROPED“) jsou významnou součástí společného nástroje financování ekonomické diplomacie ČR (dále jen „společný nástroj“). Cíleně naplňují Koncepci zahraniční politiky ČR a jsou v souladu s dalšími koncepčními materiály.“ Pokud by si za touto úřední definicí, ani výše uvedeným výčtem, neuměl někdo představit konkrétní „přidanou hodnotu“, tak se ji pokusím nastínit. PROPEDy jsou v podstatě jediný nástroj, kterým MZV může finančně podpořit jednotlivé firmy anebo podnikatelská sdružení, komory, svazy nebo asociace, které se chtějí prezentovat na zahraničních trzích. Nejedná se o velké částky (průměrná velikost jednoho projektu je cca 100 000 Kč) a pochopitelně nejsou ani přímo vypláceny firmám, ale jsou jimi hrazeny náklady na různé semináře, prezentace, účasti na výstavách a veletrzích, konference, podnikatelské mise, "české dny" a podobné akce.
To zatím nikdo neví! Návrhy projektů musely být sice zaslány k formální kontrole a k hodnocení již 5. prosince 2016, ale výsledky tohoto procesu by měly být známy až na konci ledna 2017. Mohu tedy laskavé čtenáře seznámit pouze s projekty, které jsem navrhnul („zprocesoval“) za Velvyslanectví České republiky v Haagu pro příští rok:
Cíle projektu jsou následující:
• Umožnit a zprostředkovat účast (min.) 9 českých zástupců (firem, startupů, investorů a výzkumných institucí) na RoboBusiness Europe 2017 – v rámci „Českého pavilónu“.
• Zprostředkovat, resp. posílit kontakty mezi důležitými aktéry v oblastech robotiky, umělé inteligence a automobilového průmyslu v ČR, Evropě a zejména v Nizozemsku (centrum robotického výzkumu - RoboValley a RVO) a zajistit max. zviditelnění ČR jako obchodního, investičního a vědecko-výzkumného partnera v těchto oblastech.
• Zajistit (min.) 1 vystupujícího z ČR v rámci konference RoboBusiness Europe 2017 (ZÚ Haag již také zprostředkoval pozvání prof. Vladimíra Maříka, DrSc.,dr.h.c., ředitele Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC - součást ČVUT) jako řečníka na konferenci RoboBusiness Europe 2017. CIIRC se také stane, v případě oboustranného schválení, spolurealizátorem projektu).
• Umožnit startupům získat investice prostřednictvím RoboValley Fundu, který má plánovaný kapitál ve výši 100 - 300 mil. EUR.
• Umožnit investorům investice s návratností (IRR) až 20% (negarantováno).
Jedinečnost projektu spočívá zejména v komplexním a integrovaném přístupu k propagaci robotiky, umělé inteligence a automobilového průmyslu v ČR. Jednotliví účastníci (firmy, startupy, investoři a výzkumné instituce) by se sice teoreticky mohli zúčastnit nezávisle – na čistě komerční bázi a bez zprostředkování projektu ekonomické diplomacie ZÚ Haag, ale startupy a výzkumné instituce mají významná finanční omezení a zcela jistě by se všichni nesešli na jednom „Českého pavilónu“, tj. byli by mnohem méně viditelní a nezískaly by další marketingové výhody, které již byly předjednány ZÚ Haag.
„Integrovaný“ přístup je využit také na straně participujících institucí v Nizozemsku – na projektu se podílejí také České centrum Rotterdam a CzechTrade Rotterdam.
Cíle projektu:
• Zvýšení prodeje českých vín v Nizozemsku min. o 1 mil. Kč, resp. na cca 10 mil. Kč ročně (tj. nárůst o 17% v r. 2018 proti r. 2015).
• Osobní a inspirativní prezentace (max.) 10 českých vinařů.
• Účast (min.) 40 zástupců z následujících cílových skupin - importérů a distributorů vína, supermarketových řetězců, hotelových a restauračních sítí, vinoték, odborných novinářů, blogerů a sommeliérů.
• Zlepšení vnímání ČR jako země vinařů a zároveň jako vhodný cíl pro vinařskou turistiku – bude měřeno počtem adresátů informačních e-mailů a počtem čtenářů blogu.
Jedinečnost projektu spočívá zejména v komplexním přístupu k propagaci českých vín a vinařů – od účasti na veletrhu „WINE PROFESSIONAL“ v Amsterdamu, přes pravidelné informační e-maily a blogy, organizaci „presstripu“ do ČR, až po závěrečný „VIP“ degustační oběd a ochutnávku vín pro odbornou veřejnost.
Role ZÚ - ekonomické diplomacie je nenahraditelná zejména z důvodu celkového zastřešení celého projektu a možnosti využití vlastních pracovníků a rezidence ZÚ Haag.
Klíčovou osobou a hlavním dodavatelem většiny služeb, společně a v koordinaci se ZÚ Haag, bude paní Janna Rijpma-Meppelink (dále Janna), zakladatelka unikátního konceptu NOMOH - www.nomoh.nl, sommeliérka, spisovatelka a novinářka píšící o víně, konsultantka & konferenciérka, členka F.I.J.E.V. a Rady „Compagnons du Beaujolais Pays Bas“, která je českého původu.
(Hlavním autorem a navrhovatelem tohoto projektu je ředitelka CzechTrade Rotterdam, Andrea Märzová.)
Cílem projektu je prezentace českých umělců, designerů, inovátorů a hi-tech vývojářů na mezinárodním veletrhu Dutch Design Week 2017, který se koná ve dnech 21. – 29. 10. 2017 v nizozemském Eindhovenu. Tato akce je největší tohoto druhu v Evropě, navazuje na řetězec akcí „design week“ v ostatních zemích (včetně České republiky).
České výrobky jsou z hlediska účelu tohoto veletrhu velmi kvalitní, na vysoké úrovni a v zahraničí konkurenceschopné. O této skutečnosti svědčí i úspěch českého skla např. ve Velké Británii, Vietnamu a Číně, čeští návrháři a designéři slaví úspěch i v Itálii či arabských zemích.
Pro české společnosti či samostatné designery je toto šance pro prezentaci jejich práce na jedné z největší akcí tohoto směru v Evropě. Bez naší pomoci by byla účast výrazně nad jejich finanční možnosti. Kompletní organizací expozice společného stánku pod hlavičkou agentury CzechTrade, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a Ministerstva zahraničních věcí ČR, před-veletržním „koučinkem“ a jazykovou podporou v podobě překladů a tlumočení (čeština-angličtina, čeština-nizozemština, čeština-angličtina) může být tak český subjekt (= vystavovatel) plně připraven na prezentaci svých produktů, děl i know-how. Bez naší iniciativy by tento obor, ve kterém je Česká republika více než konkurenceschopná a má co nabídnout, byl, ke škodě jejích tvůrců a autorů, v zahraničí jen velmi těžko dostupný.
Co dodat? Předložením návrhů jsem ukončil další, o něco více hektické, období a pomalu se přesouvám do klidnějšího adventního a vánočního času. Snad budu mít tedy i dost času řádně (tj. s kelímkem svařáku v ruce a s rodinou) navštívit také královské vánoční trhy zde v Haagu. A zároveň je tento čas plný očekávání, „samozřejmě“, jak příchodu Ježíška, tak rozhodnutí o schválení a financování výše uvedených projektů. Útěchou mi je, že zrození Páně je na lidských aktivitách závislé pouze omezeně a že rozhodnutí o financování „mých“ projektů je možné chápat pozitivně v každém případě:
Tak uvidíme – děj se vůle boží. Čtenáři mohou své názory pochopitelně projevit ve slušné diskusi.
Na závěr tedy nezbývá než popřát ostatním blogařům a všem laskavým čtenářům, zvyšovatelům karmy, i těm ostatním, pokojný advent, klidné a/nebo veselé vánoce a do nového roku vše nejlepší, hodně skvělých blogů, spoustu úspěchů a zejména osobního štěstí!
Těším se na další bloggerská setkávání v novém roce!
Další články autora |