Vznik křesťanství 3 - Ježíš a jeho rodina.

Bylo již řečeno, že Ježíš měl čtyři bratry a jednu nebo dvě sestry. Jména bratrů jsou v evangeliích uvedena. Také bylo řečeno, že Josef zemřel. To další je v evangeliích řečeno jen v náznacích:  

V jeho době platilo, že po smrti hlavy rodiny, přebírá jeho povinnosti nejstarší syn. Zřejmě tedy Jakub není starší než Ježíš, protože tato povinnost padla na Ježíše. Budiž zde řečeno, že Ježíš se zřejmě svým povinnostem vyhnul. Janův popis svatby v Káně něco naznačuje: Mariini příbuzní zřejmě žili v Káně, Marie se svými mladšími dětmi se k nim z Nazaretu odstěhovala. Pravděpodobně proto, že Ježíš jako živitel rodiny selhal, takže byla vydána na milost svých příbuzných. Ti příbuzní asi nebyli žádní boháči, nebo jim Marie byla víceméně na obtíž. Takže svatba byla vysloveně chudobná.

Ježíš zřejmě od své rodiny odešel a působil jako potulný kazatel. Asi nebyl příliš úspěšný, protože byl málem ukamenován v Nazaretu, protože sice získal hned sedmdesát stoupenců, ale ti od něho odešli a již nikdy se nevrátili. V době svatby v Káně však již měl nejméně další čtyři učedníky: Ondřeje – mladšího bratra Šimona Petra, samotného Petra, a Jana a Jakuba Zebedeovce. Pokud evangelista Jan byl apoštol Jan a Ježíšův učedník Jan, zřejmě byl očitým svědkem svatby. Pak s určitým posunem, který měl demonstrovat Ježíšovy schopnosti, věděl, co se tam událo:

Ta svatba určitě byla chudobná. Důkazem je, že Ježíš musel být připuštěn k hostině, ale jeho učedníci zůstali mimo. Zřejmě došlo víno a Marie – ke své hanbě – musela do džbánů nalít vodu. Ježíš chtě nechtě  byl nucen dokoupit víno, zřejmě lepší než to původní Mariino. Vylil ze džbánů vodu a nahradil ji svým vínem. To je ta přeměna vody ve víno. Je třeba připomenout, že se přitom Ježíš s matkou Marií pohádali.

V ostatních evangeliích je to naznačeno: Jeho bratři a i sama Marie se pokoušeli ho prohlásit za blázna, nikoliv ovšem z obavy o jeho život, ale – mírně řečeno – z nelásky. Ostatně i Ježíšova vyjádření naznačují, že tuto nelásku opětoval. Že je slovo neláska jen slabý výraz, o tom svědčí jiný příběh, v němž Ježíšovi bratři Ježíše vyzývají, aby s nimi putoval do Jeruzaléma, což Ježíš odmítl, ale vzápětí se do Jeruzaléma vydal v přestrojení.

To však o něčem vypovídá: Proč jde Ježíš na pouť do Jeruzaléma v přestrojení? A proč před svými bratry tají, že tam míří? Je to jednoduché: časové události jsou v evangeliích posunuty, takže této pouti do Jeruzaléma muselo něco předcházet, něco, pro co Ježíšovi hrozila v Jeruzalémě smrt. A byla to událost dostatečně známá, aby o ní věděli i jeho bratři, a jejich výzva není ničím jiným, než pokusem Ježíše na smrt vydat.

Někdy příště se možná ukáže, jaká událost to byla.

                                                                                                 Antonín Robin

Autor: Robert Brinda | pondělí 18.5.2015 8:35 | karma článku: 7,31 | přečteno: 401x
  • Další články autora

Robert Brinda

Vzpomínka na protistátní puč.

12.3.2020 v 8:26 | Karma: 4,89

Robert Brinda

17. listopad na Národní.

18.11.2019 v 11:38 | Karma: 34,31

Robert Brinda

Elon Musk na Marsu.

17.11.2019 v 11:26 | Karma: 8,24

Robert Brinda

Uže puskali Gavla?

12.11.2019 v 13:37 | Karma: 10,78