INRI - Iesus Nazaretus Rex Iudeus.

Iesus Nazaretus Rex Iudeus - Ježíš Nazaretský, král židovský. To nechal Pilát napsat na Ježíšův kříž. A nikdy jsme si neuvědomili význam tohoto nápisu.

Ve skutečnosti o Ježíšovývh činech a jeho učení nic nevíme. Jinak: O jeho činech a učení víme z čtyř kanonických evangelií, apokryfní evangelia můžeme pominout, většinou byla napsána až snad sto roků po těch kanonických. Problém je v tom, že snad s výjimkou evangelisty Jana ti tři ostatní slyšeli poprvé jméno Ježíš možná až patnáct roků po jeho smrti. A je více než pravděpodobné, že si většinu svých textů prostě vymysleli. Důkaz? Matouš a Lukáš zřejmě znali Izaiášovo proroctví: I vzejde proutek z pařezu Išaiova. Není jisté, jestli to řekl Izaiáš I. (z 8. století př. Kr.) nebo Izaiáš II. (z 6. století v babylonském zajetí). Ve snaze naroubovat to drobné proroctví na Ježíše, sestavili jeho rodokmen a opravdu vzácně se shodli: Ježíšův otec se jmenoval Josef, jedním z jeho předků byl Zorobábel - vůdce první karavany navrátilců z Babylonského zajetí, shodli se ještě na třetím jménu - David. Stejně je inspiroval i Micheáš svou zmínkou o Betlémě, ani je nenapadlo, že je to parafráze Izaiáše, protože Betlém bylo údělné město Benjaminova rodu.

Jen ještě jednu poznámku o jejich znalostech Ježíšova života: Vyhnání ďáblů do stáda dvou tisíc prasat: Jeden ten příběh situoval do Gerasy, druhý do Gomory. Obě města skutečně existovala v dnešním Jordánsku, ale byla hezký kousek od sebe vzdálena. Také je otázkou ten počet prasat, protože obě města sice byla v podstatě římská, ale zákaz konzumace prasat asi dodržovali i Římané nikoliv z důvodů náboženských, ale z obavy před nákazou trichinelózou. Pokud měla být ta prasata zahnána do Genezaretského jezera, je zde rovněž drobný problém: Vzdálenost obou měst od jezera, takže jejich utopení by bylo možná až několikadenním problémem.

Takových rozpéorů je v evangeliích celá řada. Stačí vzpomenout třeba Ježíšův křest. Především: Jan Křtitel nebyl křtitel, protože v Jordánu smýval hříchy, křest zavedl teprve Pavel z Tarzu, a popis Ježíšova křtu v evangeliích je tak rozporný, že je možné, že se Ježíšč s Janem Křtitelem nikdy nesetkal, i když - snad - byli příbuzní.

Zdá se tedy, že Pilát o Jejížovi věděl o něco více než evangelisté, že ho pokládal za povstaleckého vůdce, usilujícího o likvidaci římské nadvlády, a chystajícího se k převzetí vlády nad Judeou.Pak ovšem asi by nebyl ochoten prodat Ježíšovo tělo Josefovi Arimatejskému, ale tak, jak bylo římským zvykem, nechal jeho tělo viset na kříži tak dlouho, až se rozpadlo a supi a vrány ho rozklovaly, načež zbývající pozůstatky byly hozeny do odpadní jámy.

                                                                                                Antonín Robin

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Robert Brinda | středa 13.12.2017 12:59 | karma článku: 12,52 | přečteno: 777x
  • Další články autora

Robert Brinda

Vzpomínka na protistátní puč.

12.3.2020 v 8:26 | Karma: 4,89

Robert Brinda

17. listopad na Národní.

18.11.2019 v 11:38 | Karma: 34,31

Robert Brinda

Elon Musk na Marsu.

17.11.2019 v 11:26 | Karma: 8,24

Robert Brinda

Uže puskali Gavla?

12.11.2019 v 13:37 | Karma: 10,78