Chvála nečinnosti byrokracie

Vyzývám úředníky: Věřte lidem, že si věci uspořádají sami lépe, .... Zvažte, jestli tím, že neuděláte nic, neprospějete ostatním více, než kdybyste horečně konali. 

Centrální banka se rozhodla, že se k úrokové míře vrátí až v srpnu. Co budou centrální bankéři do té doby dělat? Nic? za co je platíme? Platíme je za stabilitu. Buďme jim vděční za to, že od nich máme do srpna klid. 

Kéž by si z nich braly příklad i zbývající exekutivní složky státu:

- kvůli výkřikům několika dlužníků věnuje státní aparát mnoho úsilí zlepšení postavení těchto dlužníků. Snižuje nároky na oddlužení. Dokonce chtěl teritoriální rozdělení exekutorských úřadů, tj. že by exekuce z jednoho okresu připadaly jenom jednomu danému "okresnímu exekutorovi". Víte, k čemu by to vedlo? Tento exekutor by měl dostatek lehce vymahatelných případů, které by ho uživily a nemusel by se starat o to, že mu je přebere efektivnější exekutor. O ty obtížně vymahatelné by se nikdo pořádně nestaral. Problém dluhů tootiž nespočívá v tom, že někdo většinu dlužníků terorizoval. Problém spočívá v tom, že slušný věřitel se jen těžko domůže své pohledávky. Nechte, prosím, exekuce být.

- centrální stavební úřad? To bude byrokracie na entou. Bude stejně schopná, jako byl stát při distribuci roušek, vakcín nebo testů. Kdyby se tato distribuce nechala na soukromé logistice a kdybychom náklady platili přímo a ne přes zdravotní pojišťovny a daně, bylo by to mnohem efektivnější. Tak i stavební řízení. Už od Rakouska jsme si zachovali manýru, že když máme nějaký problém, zřídíme na to úřad. Řešení je v pravém opaku. Měla by se poslíit pravomoc stavebních úřadů obcí.a podpořit jejich schopnost řešit věci. Kéž se stát do všeho nemontuje!

- podobně je to v péči o rodinu a v péči o starobní důchodce. K čemu vede stále narůstající objem peněz tekoucí k rodičům a důchodcům? Rosotu ceny dětských potřeb a porostou ceny zboží, které si kupují důchodci. Trh prostě vycítí, že narostl objem peněz, které jsou jejich držitelé ochotni utratit. Výsledek bude nula, jen nás to stálo nájem kanceláří, topení, elektřinu, telefon a osobní náklady na úředníky, kteří musejí peníze nejprve někomu vzít, aby je milostivě zase někomu jinému dali. Mnohem více bychom růstu kupní síly prospěli kdybychom posílili konkurenci a tuzemskou nabídku třeba tak, že každý, kdo po střední škole založí a alespoň dva roky udrží živnost, dostane půl milionu.

- dalším příkladem jsou podpůrné programy státu související s covidem. Vezměmě si třeba jen takovou maličkost, jako je náhrada 60,- Kč za antigenní testy ve firmách. Dělali jste už to vyúčtování? Musíte evidovat a doložit nákup a užití protokolem. Proč není možné jednoduše vzít počet vykázaných zaměstnanců dle sociálky nebo zdravotky a peníze firmám prostě převést. Vím, najde se pár chytráků, kteří budou spoléhat na to, že je nikdo nezkontroluje a peníze utratí jinak. Stojí nám ale tento únik za to, abychom odčerpali tolik času státních úředníků, zaměstnanců pojišťoven a účetních v soukromém sektoru. Spočítal to někdo?

Efektivnost české byrokracie je zoufalá, nákladná a často způsobí víc škody než užitku. Opravdu věříte tomu, že když je na pískovišti pět kbelíčků a někdo přidá dalších deset kbelíčků, že tam tím krokem přibylo i písku? 

Autor: Richard Neugebauer | čtvrtek 6.5.2021 14:37 | karma článku: 13,48 | přečteno: 285x