Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Činoherec Burian likviduje operu v Praze

Příchod Mesiáše udělaly z nástupu Jana Buriana do čela Národního divadla (od 1.8.2013) hluboká krize ND, dlouhé otálení ministryně kultury, omezený počet vhodných adeptů (mezi něž Burian jistě patřil), počet Burianových titulů a funkcí, zastiňující jak někdejší členství v KSČ tak současnou rozpornou pověst, a marketingový aktivismus Návrhu transformace Národního divadla, jímž jej spříznění experti do pozice jediného kandidáta pěkně zabalili. Byl jmenován bez výběrového řízení a jako první v novodobé historii Národního divadla bez vlastní koncepce (srovnej třeba s dvoukolovým výběrovým řízením na obsazení postu ředitele Moravské galerie Brno).

Ministerstvo financí označilo Návrh transformace za neufinancovatelný a v Národním proti jeho obsahu cca 400 zaměstnanců drží stávkovou pohotovost. Zatímco Burian je stále na plný úvazek ředitelem Divadla J. K. Tyla, vedoucím katedry na DAMU a právě režíruje Toscu, dalším půlúvazkem jej převáží limuzína Národního divadla od politika k politikovi. Zřejmě přípravu na ostrý nástup spatřuje více ve vyjednání své podpory napříč politickým spektrem než v seznámení se stavem ND a v přípravě vlastní koncepce, k níž jej zavazuje stanovisko ministryně kultury z 19.2.2013. Zato svolal zástupce odborových organizací ND k oznámení, že šéf opery ND Rocc s jeho příchodem skončí. Za týden vyzval Rocca k odchodu a vzápětí dosáhl jeho odvolání.

Zajisté za něj má - jak svým operním umělcům výslovně slíbil - vynikající osobnost operního světa, která operu Národního divadla vyvede z krize? Nikoli.

Když "rudý dědek" Nejedlý sloučil v roce 1948 Velkou Operu 5. května s Národním divadlem, zrušený soubor nezařízl, leč svěřil jej do rukou tehdejšímu vedení opery ND; zdali mu nakonec nedlužíme trochu respektu. Když vybrali v roce 2006 za ředitele ND Ondřeje Černého, oháněl se ve své koncepci jako uměleckou záštitou pro operu Johnem Fiore; aspoň tam dirigoval Tomáš Netopil a rostl tam Robert Jindra. Burian nenabídl opeře ND žádnou koncepci natož vizi, jen výklady Návrhu transformace lišící se podle posluchače. Ani žádnou operní osobnost. Hovořil sice s Ondrejem Lenárdem, ale před posledním žijícím dirigentským velikánem v českých zemích (Bělohlávka nepočítaje) dal přednost subalterní manažerce s ekonomickým vzděláním. Říká tomu "kolektivní řízení". Šefdirigent Jaroslav Kyzlink v něm bude hrát druhé housle. Dagmar Dominová jej nepotřebovala ani k výsostně uměleckému rozhodnutí odložit druhé obsazení Olimpiady (den před svým jmenováním).

Sto třicet let nemusela opera Národního divadla tak hluboko klesnout. Čekalo se na Buriana.

Kolektivní řízení v divadle je blamáž, Burian jako divadelní ředitel to ví nejlíp. Ať je paní účetní sebeschopnější, vážnosti Lenárda nedosáhne ani s Kyzlinkem dohromady. Nechat řídit operu ND neodborníka nebo kolektiv, byť by to bylo do 31.7., je v přímém protikladu s potřebou posilovat soubory Národního divadla. S tezemi Návrhu transformace ND, za jehož součást je Burian prohlášen, rovněž. Na vlastní slova Jana Buriana nehledě. Ztráta hlavy uprostřed procesu změn kriticky oslabuje operní soubor. Burian se nechová jako vůdce. Místo aby pozdvihal svůj operní soubor z prachu, Burian na něj šlápl.

Josef Herman vidí příčinu krize operních divadel v Praze ve "ztrátě řemesla, zodpovědnosti, základních uměleckých ambicí (hlavně SOP)". Ano, ale sem to dovedlo nekompetentní řízení. Ministr Dostál se dopustil osudové chyby, když po Dvořákově odchodu jmenoval ředitelem SOP Jaroslava Vocelku, bez vlastní koncepce a bývalého ekonomického náměstka. Ovšem také Burian je jmenován bez vlastní koncepce; není ekonom, ale činoherec. Jemu možná nepřipadá divné, že by pod ním vedla soubor opery ND účetní nebo ekonomka nebo "kolektiv"; jako mu nepřipadá divné, že mozartovský program ve Stavovském divadle bude řídit šéf činohry. Ale co ta ubohá opera bledá?!

Jan Burian do Národního ještě nenastoupil a už likviduje operu v Praze. Elastický Návrh transformace ND uvolňuje Burianovi v Národním divadle ruce k naprosto čemukoli - ke stagioně v Národním divadle zbaveném vlastních souborů, k odříznutí opery ND od mozartovského programu ve Stavovském divadle, třeba i k totální likvidaci poloviny souboru opery. Ať to Burian jakkoli bagatelizuje, proti oficiálnímu dokumentu ministerstva kultury mají jeho ústní ujištění nulovou hodnotu. Operní umělci Národního divadla ve stávkové pohotovosti čekají na Burianovu koncepci opery.

Devastací opery to nemusí skončit. Návrh transformace i sám Burian se tváří, jako by neexistovala žádná souvislost mozartovské tradice s Národním divadlem, důležitá pro českou operu jako jeden ze stupínků ke světovosti. Stavovské divadlo, nositel světově drahocenné značky Mozart, je tak po opeře nejohroženější součástí ND. O záměru ministerstva kultury proměnit Národní divadlo v akciovou společnost nechali oficiálně referovat ČTK 18.1.2013. Test asi nevyšel, iniciátoři se zalekli.

Čeho se nezaleknou?

Autor: Richard Kolář | čtvrtek 4.4.2013 11:41 | karma článku: 25,42 | přečteno: 1820x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 741x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2719x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1996x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2276x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik