- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Odborníci budou rozebírat jeho filmy i jeho přínos umění. Bude vyřčeno mnoho pěkných slov. A každý si v duchu odnese ten svůj dojem z tohoto velikána.
Já mám pana Formana neodělitelně spjatého s hudbou. Musel pro ni mít neuvěřitelný cit. Objevuje se v podstatě v každém jeho filmu a neodmyslitelně k němu patří.
Začalo to Konkurzem - lepší i horší pokusy o zpěv vzbuzují smích, pousmání i soucit. V Hoří má panenko se samozřejmě hrají plesové odrhovačky, které tvoří atmosféru každého venkovského bálu a vykouzlí ji i na plátně. Ve Vlasech je hudba v podstatě jednou z hlavních postav a chytlavé melodie lehce přenesou díváka do atmosféry let šedesátých a všeho, co k nim patřilo.
Valmont. Lehkovážný mladík je na návštěvě ve venkovském sídle své staré tety a večer baví přítomné dámy tancem. Tančí s mladou dívkou - v té hudbě a tanci je rozpustilost přechodu dětství k mládí i dychtivost všeho, co mladičkou dívku čeká. Tančí se starou usměvavou tetou - lehce až nadýchaně, hudba jí projevuje úctu i lásku, tančí se pomalu až nadneseně. Pak přijde tanec se svůdnou šlechtičnou, plný erotického napětí, doteků, očekávané a slibované rozkoše, hudba vzrušuje a rozpaluje. A nakonec tančí s naivní mladou ženou, která je do něj zamilovaná. Rozpínají ruce a blíiží se k sobě, hudba mluví za ně oba, ona se ještě lásce brání, ale už ví, že marně. Hudba je plna citu a roztoužení, něhy a vzplanutí.
Tu scénu znám zpaměti a mohu ji vidět a poslouchat znovu a znovu.
Amadeus. Není co dodat. I ten, kdo nikdy neslyšel klasickou hudbu, tady nedýchá. Mozart, Salieri a hudba - to jsou tři hlavní postavy filmu. Bez hudby by tento skvost neexistoval. Připomeňme scénu u klavíru, kdy Mozart v okamžiku vylepší Salieriho uvítací skladbu - a preluduje a preluduje. Nebo scéna, kdy již poněkud otrávenému knězi starý Salieri zanotuje pár not z Malé noční hudby. Znáte? - A kněz se rozzáří. Samozřejmě, že to znám.To zná každý. Nevěděl jsem, že jste to napsal Vy. - Ne, to byl Mozart. Wolfgang Amadeus Mozart. - Nu a pak chorobně bledý umírající Mozart diktující Rekviem. Všechno má v hlavě. Každičkou notu každčikého nástroje.Horečně spěchá, aby to stihl. Zpívá a diktuje. A diváka mrazí.
Nakonec jsem si nechala scénu scén. Přelet nad kukaččím hnízdem. Téměř závěr filmu. Mohutný Indián s lítostí a láskou udusí svého nemohoucího kamaráda. A ozve se takový jemný šelest metliček. A píšťala. Táhlý vysoký tón. A ticho. A po chvíli znovu. Jemně. Indián pak jde k oknu a utrhne z podlahy ten obrovský přístroj. Hudba sílí. Prohodí ho oknem - to už je hudba ohlušující. Indián proskočí rozbitým oknem a běží a běží. A běžído dáli v rytmu neskutečné indiánské hudby. Co krok, to takt. Co takt, to krok. Je v tom svoboda, step, snění, je v tom celý život.
Je v tom i to, že někdo odejde.
Díky, Pane Formane.
Další články autora |
S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...