Pravidla pro elektroverky prostě musí přijít

Před pár týdny i do našeho města na soutoku Labe s Orlicí doputovaly elektrokoloběžky hned dvou pronajímatelů. Lid nadával, sem tam nějaká odložená koloběžka skončila na stromě.

Nejvíce si "vox populi" stěžoval na nepořádek. V prvních dnech a týdnech se ty krámy válely na chodnících, na trávě v parku, ležely pohozené tu i onde. To se podle mne daří pronajímatelům odstraňovat. 

 

 Pro mne jsou elektrokolobrndy nepříjemností z jiného důvodu. Ohrožují chodce. Koloběžka sice nemá na chodníku co dělat, ale uhlídat to nejde, alespoň co okolo sebe vidím. A jsou často nesrozumitelné pro řidiče. Důvodem je absence nutnosti mít na ten verk řidičák. A podle mne je to chyba, naprosto zásadní a ničím neospravedlitelná.

 

 Pokud chcete jezdit na "fichtlovi", ze kterého vytáhnete rychlost kolem 70 km/hod leda z kopce, musíte mít řidičské oprávnění, přilbu, brýle, je nutné absolvovat plnou technickou prohlídku a uzavřít zákonné povinné ručení pro toho ďábla.

 

 Elektrokoloběžku, z nich některé si vzhledem hrají na choopery, může řídit kdokoliv, na hlavě a očích není povinné nic, o technické a pojistce ani nemluvě. Přitom ty krámy - podle některých inzerátů - dokáží atakovat rychlost kolem 100 km/hod. A to mluvím o koloběžce toho typu, na které se vozil Hurvínek. Tedy malá kolečka. 

 

Chápu, že zákonodárce nemohl před pár lety předpokládat rychlý rozvoj elektroněčeho. Ale nevidím jediný důvod, proč znevýhodňovat malé motorky typu "pionýr". Cokoliv, co má motor, lhostejno zda elektro či spalovací, má mít stejné podmínky. Logicky tedy existují dvě cesty: 1) ubrat u fichtlů a podobných mašin;2) přidat u elektrokoloběžek a elektrokol;

 

 Evropský parlament to letos na konci června rozseknul a zvolil očekávaně bod "2". Podle mne je to jedno z logických rozhodnutí z Brusele. Minimálně tu technickou, a tím pádem asi nezbytně i registrační značku, elektroverky těžší 25 kg, s rychlostí nad 25km/hod, budou muset mít. Členské státy dostaly možnost různě zákon upravit, takže uvidíme, co z toho v našich končinách vyleze. Pravidla pro provoz koloběžek a povinnosti pro jejich řidiče mít přilbu a doklady na sebe i stroj by pomohly jednoznačně ke zrovnoprávnění s malými motorkami, snad se i zvýší bezpečnost nás všech, ať jsme chodec či šofér, a zcela jistě to pomůže městům. Protože bláznů na elektrostrojích trochu ubyde a zůstanou hlavně jejich normální řidiči, pro které bude elektrokoloběžka prostředkem pro rychlou přepravu po městě. Win/win situace.

 

 K napsání článku mne vedla dnešní nehoda v Hradci Králové. 18 letý kluk na elektrobrndě jel po chodníku, z něj vletěl na přechod pro chodce a k jeho a řidičově smůle právě v okamžiku, kdy na něj vjížděla Oktávka. 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: František Řehounek | pátek 1.10.2021 17:27 | karma článku: 25,50 | přečteno: 788x