Vládce Škodovky z Hradce Králové

Byl to královéhradecký rodák, kdo dal automobilovému světu značku ŠKODA. V meziválečném období 20. století byl skutečným kapitánem československého průmyslu, významem srovnatelný s Tomášem Baťou.

Jmenoval se KAREL LOEVENSTEIN a narodil se v Hradci Králové 24. července 1885 do rodiny obchodníka Arnolda Lowensteina, který si upravil příjmení a změnil víru. Od judaismu přestoupil ke křesťanství, takže malý Karlík už byl pokřtěn. Maminka Ludmila pocházela z významné hradecké rodiny Richterů, obchodníků se suknem. Loevensteinovi se přestěhovali do Prahy a zde získal Karel nejen kvalitní vzdělání, ale i četné společenské kontakty. Žil skutečně životem "zlaté mládeže", zábavy, večírky, šerm, jízda na koni… Uměl si života užívat plnými doušky. Studium na právech docela "flákal". Ale nic netrvá věčně. Zlomem v životě Karla Loevensteina byla smrt jeho tatínka v roce 1907. Zklidnil se, dostudoval Právnickou fakultu, oženil se s dcerou pražského fotografa a také císařského rady Pavlou Langhansovou a nastoupil do pražské pobočky vídeňské banky Wiener Bankverein. Určitě mu v nastartování kariéry prospělo, že měl společenské kontakty a výtečně hovořil německy, anglicky a francouzsky.

Definitivním zlomem v životě Karla Loevensteina byl rok 1919, když nastoupil do Škodových závodů v Plzni. Tady udělal opravdu obdivuhodnou kariéru. Když přišel do Škodovky, fabrice se nedařilo. Byla dodavatelem rakouské armády a se vznikem samostatné republiky vlastně přišla o stěžejního zákazníka. K bankrotu chybělo opravdu velmi málo. Z Karla Loevensteina, za mlada bouřliváka a milovníka luxusu, se stal nesmírně pracovitý, dravý a úspěšný manažer. Pochopil a prosadil zásadní změnu v orientaci výroby továrny, kterou zcivilnil. Místo děl a kanonů chrlila Škodovka najednou lokomotivy, tramvaje a auta. Jeho triumfem bylo získání půjčky od anglických bank v roce 1923, který zbavil Škodovku obrovského tlaku ze strany Živnobanky, která podporovala konkurenční ČKD a Škodovce život spíše ztrpčovala.

Loevenstein se stal ve Škodovce předsedou správní rady a tedy skutečným šéfem tohoto mamutího podniku. Proč? No protože měl skvělé nápady a dokázal je prosazovat. Důležité byly fúze s mnoha menšími firmami. Byl to on, kdo vlastně založil značku AVIA, výrobce lehkých vojenských letadel. A již v roce 1925 se vlastně nesmrtelně zapsal i do automobilového průmyslu. Škodovka tehdy na jeho popud koupila finančně nepříliš prosperující mladoboleslavskou továrnu Laurin & Klement a dala jí svou značku ŠKODA. Takže díky Karlovi Loevensteinovi jezdí po silnicích "Škodovky". Mimochodem - letos v červenci bude tahle smělá a tak úspěšná Loevensteinova obchodní akvizice slavit 100 leté výročí.

Pod Loevensteinovým vedením Škodovka výtečně prosperovala. Byl skutečně vizionářem, využíval své inteligence, jazykových znalostí a ano - i významných kontaktů společenských a politických. Z nichž mnohé započaly v období již zmíněného bouřlivého mládí (vida, k čemu se někdy mladé divočení může později hodit…).

Do blízkosti svého rodného města se Karel vrátil s celou svou rodinou v roce 1928. Zakoupil dobřenický zámeček a investoval hromadu peněz do jeho modernizace. Začal sem zvát významné hosty z řad svých obchodních partnerů i přátel, pořádal slavné hony, večírky a z Dobřenic bylo pár let skoro české "Monte Carlo".

Bohužel, postupně se začalo značně zhoršovat jeho zdraví. Byl velmi silným kuřákem, a dnes bychom řekli i workoholikem. Vysoké pracovní vypětí si začalo náhle vybírat svou daň. Od poloviny 30. let minulého století musel pracovně hodně zvolnit, začal se léčit, navštěvoval lázně. Ale nic nepomáhalo, a tak 2. února 1938 předčasně v Praze umírá. Pohřben je v Dobřenicích.

Karel Loevenstein se stal tvůrcem světově proslulého strojírenského impéria a expandoval mezi světovými válkami na několik kontinentů. Potomci tohoto vskutku geniálního průmyslníka se na zámeček v Dobřenicích před časem vrátili. Některé osudy jeho potomků jsou ostatně také zajímavé. Ale o tom třeba někdy jindy. Mrzí mne, že v našem městě není žádná důstojná připomínka tak úžasného rodáka, u kterého by byl výčet jeho významných přátel z oblasti politiky, průmyslu a finančnictví prakticky nekonečný. Jeho život by stál za televizní seriál. Byl to život dynamický, dramatický, bouřlivý a úspěšný.

Více se o životě a díle Karla Loevensteina můžete dočíst v knize Radka Diestlera "Příběh zapomenutého průmyslníka". Zakončím svůj příspěvek citací z ní: "Dr. Karel Loevenstein byl generální ředitel a předseda správní rady akciové společnosti Škody Plzeň, dříve Škodovy závody. Byl člen představenstva Anglo-československé banky, tvůrce investičního programu Škodových závodů v období hospodářské krize, konzultant premiérů československých vlád v ekonomických otázkách. Polozapomenutá osobnost podnikatele na jednom z nejdůležitějších postů československého průmyslu té doby, jejíž význam je historiky spíše tušen, než skutečně znám."

Autor: František Řehounek | pátek 5.4.2024 19:02 | karma článku: 14,66 | přečteno: 238x