Máme další romskou začleňovací organizaci. Úřad ombudsmana ČR.

Zauajala mě nedávná zpráva Úřadu ombudsmana, o počtech romských dětí ve speciálních, dříve zvláštních, školách. Údajně je jich tam moc…

To je zajímavé, pokud se někde chcete dozvědět, jak velké procento trestných činů páchají Romové, tak se to nedozvíte. Protože to by byla diskriminace.

Jakmile ale někdo chce zjistit, kolik romských dětí chodí do speciálních škol, aby to mohl označit jako diskriminaci, tak to najednou čísla jsou.

V oficiální zprávě Ombudsmana je uvedeno, že romských dětí je ve speciálních školách mnohem větší procento, než je procento Romů mezi majoritní populací. Pochopitelně to je označeno jako diskriminační. A jakpak to ti, dozajista moudří úředníci zjistili, když oficiální statistiky se evidovat nesmí? Jak velkou vypovídací hodnotu má taková informace/zpráva/studie? Nebo je to opět tak, že čísla jsou k dispozici, jen když se to hodí? Když je potřeba plivnout jedovatou slinu na slušné lidi a označit je za rasisty?

Dobrá tedy. Pokud připustíme, že zpráva Úřadu ombudsmana je alespoň rámcově pravdivá, což asi je, nikde jsem, jako vždy, nenašel ani slovo o skutečných příčinách této situace a už vůbec nic o skutečné podstatě a účelu speciálních škol.

Speciální, dříve Zvláštní školy byly v ČR zakládány jako doplněk standartního vzdělávacího systému, určené pro děti s různými dysfunkcemi, díky nimž nejsou tyto schopny absolvovat běžnou výuku dle standardních směrnic. Zaostávají a je nutno zajistit jim alespoň základní vzdělání, stanovené zákonem. Ta poslední část je velmi důležitá.

Ve třídách běžných škol je obvykle zhruba kolem 25-ti dětí už od první třídy a pedagog je nucen jejich výuku zvládnout a základní osnovy dodržet. Pokud je v takové třídě jeden či dva žáci, kteří z jakýchkoliv prokazatelných důvodů nejsou schopni učivo zvládnout, většina pedagogů vám potvrdí, že tito jsou schopni velmi negativně ovlivnit ostatní. V některých případech lze problém řešit osobními asistenty, v některých případech to ale bohužel nejde.

Děti umístěné do speciálních škol podléhají poněkud jinému, mnohem osobnějšímu režimu. Ve třídách je obvykle max. 15 žáků a pedagogové se jim věnují mnohem více osobně. Výuka je zaměřena na to, aby děti především zvládly základy nutné k smysluplnému zařazení do společnosti, obvykle s ohledem na osobní dispozice jednotlivců.

Ať se na to dívám z kterékoliv strany, jsem přesvědčen, že naše společnost dělá pro tyto děti nemálo navíc. Snaží se pomoct.

Totéž, co pro zprávu Úřadu ombudsmana, platí pro trestnou výpravu Evropské komise, která před časem ČR navštívila, aby „monitorovala“ situaci Romů u nás. Bez toho, aniž by se kdokoliv z nich třeba jen zeptal lidí, kteří s Romy pracují, vznikla oficiální zpráva se závěrem, že Romové jsou v Česku diskriminováni. Jednou ze skutečností, označenou v dokumentu je právě vyšší procento romských dětí ve speciálních školách.

Možná by měl někdo těm tupanům vysvětlit, co ty speciální školy vlastně jsou, jak fungují a pro koho jsou určeny. Možná by také pochopili, že právě tyto školy jsou nástrojem k tomu, aby se i děti (nejen romské) s nižší mentální úrovní, naučili základy, potřebné pro uplatnění v reálném životě.

Speciální školy jsou něco navíc, co tato společnost dělá pro lidi, předem odsouzené k sociálnímu vyloučení, aby měli alespoň šanci. A bruselští byrokraté mají odvahu nám to vyčítat?

Nikdo se ani nepokusil zamyslet nad skutečnými příčinami, proč tak vysoké procento romských dětí končí ve speciálních školách. Nikdo se nezamyslel nad tím, že tyto děti zaostávají už od útlého dětství, protože je jejich rodiče prostě nevychovávají, není výjimkou, že se o ně nestarají vůbec. Často chybí nejzákladnější hygienické návyky, mají velmi malou slovní zásobu, neumí pořádně mluvit. Mnohdy dokonce sami rodiče mají zájem o umístění svých dětí do speciálních škol, protože se o ně někdo postará a oni nemusí z dětských přídavků investovat prakticky nic. Speciální škola obvykle vše zařídí.

I přesto se dnes intenzivně jedná o zrušení těchto škol. O co jim vlastně jde? Nebo někomu vadí, že tento systém má na rozdíl od jiných romských začleňovacích iniciativ alespoň nějaké výsledky?

Ano má výsledky, jednoznačným důkazem je nedávná studie (kupodivu také z EU), ve které se píše, že úroveň negramotnosti a nezaměstnanosti u romské populace je v České republice NEJNIŽŠÍ ze všech zemí Evropské unie.

Učit by se od nás měli. A dokud jsme my od nich nepřevzali systém lidskoprávních, parazitických, začleňovacích organizací, které stojí spoustu peněz a nemají naprosto žádné výsledky, tak ten systém fungoval ještě líp.

Ostatně, my jsme od nich převzali i toho Ombudsmana…

 

(psáno pro eportal.cz)

Autor: Radomír Hrabovský | úterý 19.6.2012 18:45 | karma článku: 36,64 | přečteno: 1992x