Bulvarizace MF Dnes

Krátce po devětaosmdesátém jsme se mohli chlácholit tím, že jsme velmi kulturní národ. Vždyť jsme přece stáli fronty na knížky, divadla byla plná a v televizi jsme vyhledávali umělecky hodnotné pořady na dvojce (alespoň to všichni říkali). A potom do médií a kultury vstoupil běs sledovanosti či čtenosti, a diktát peněz ukázal, jací opravdu jsme. Nic moc.

-------------------------------

Jako první se bulvarizovaly soukromé televize a pomalu se jim začíná podobat i televize veřejnoprávní. Vznikly bulvární deníky a časopisy a dá se říct, že by jimi člověk pokryl Václavák, co jich je. Je pravda, že některé tituly dlouho odolávaly. Taková MF Dnes patřila léta mezi ně. Jako by se však v poslední době i tam něco dělo. Neinformovaný čtenář tápe a ptá se: Co se to stalo? Že by se změnil majitel? Nebo to píší jiní lidé? Nebo, nedej bože, někdo zjistil, že jsme se změnili my, čtenáři?

Nevím. Jediné, o čem mohu s jistotou mluvit je to, že jsem se nezměnil já, dlouholetý čtenář MF Dnes. Zatím jsem vnímal postupnou změnu k jisté povrchnosti a skandalizaci, ale pořád jsem byl ochoten to akceptovat. Je pravdou, že už nekupuji MF Dnes denně, ale jen občas, a vlastně jsem v posledních měsících přešel pouze k čtvrtečnímu a sobotnímu vydání.

Zvláště sobotní vydání s Kavárnou a dalšími zajímavými komentáři a obsáhlejšími články jsem četl rád. Když jsem však otevřel o víkendu „inovovanou“ sobotní MF Dnes, stěží jsem to rozdýchal. Za příklad úpadku deníku, který měl dříve značnou úroveň, lze uvést dvoustranu B9 a B10. Tato dvoustrana nese název Revue, což většinou v tisku evokuje něco umělecky zaměřeného. V MF Dnes je však v Revue i rubrika Hvězdný týden. Obsah Revue pak tvoří články s titulky, jako Topmodelka Linda Vojtová chce zůstat v New Yorku (hlavní článek), dále Petra Kvitová randí s hokejistou, Rodina se loučila s Bartošovou, Cloonyho dokonalá manželka, Kolik urozených dvojčat přijde do jara na svět?, Rene Russoová má maniodepresivní stavy, Shia La Beouf se po roce skandálů veřejně kaje, Uma Thurmanová bojuje o dceru, … Docela blesková sestava titulků, že?

Co s tím? Je to prosté: MF Dnes již nebudu kupovat vůbec. Rád bych to napsal přímo panu šéfredaktorovi, ale nevím, kdo to je. Nepodařilo se mi totiž najít tiráž, v které byli dříve uvedeni všichni vedoucí rubrik i šéfredaktor. Že by další inovace?

Kvízové otázky na závěr:

  1. Kolik čtenářů MF Dnes bulvarizací ztratí?
  2. Kolik čtenářů svým „novým“ obsahem a formou přetáhne Blesku?
  3. Bude Mirka Spáčilová novou módní policistkou?

Správné odpovědi (možná) MF Dnes odmění.

Radomil Bábek

P.S. Omlouvám se šéfredaktorovi, panu Pleslovi, protože tiráž jsem nakonec našel. Byla ukryta na sportovních stránkách, pod dolním okrajem, a s lupou jsem ji přečetl.

Autor: Radomil Bábek | pondělí 20.10.2014 10:00 | karma článku: 24,73 | přečteno: 837x