Rozvoj cyklodopravy v Praze. Cykloterorismus, nebo dobrá volba?

Komunální volby nabízejí celou řadu "akutních" témat pro zlepšení PR politických stran a vytváření aury polobohů, kteří nám vytvoří v Praze ráj. Většina z toho co slibují,  je nesmysl. Jeden programový bod je ale velice zajímavý. Rozvoj cyklodopravy v Praze.

Cyklodoprava a její možné varianty pro další rozvoj vytváří až pozoruhodně třasklavé téma jak mezi politiky samotnými, tak i mezi voliči.

Obzvláště zajímavý je názorový rozkol mezi voliči. Jedna skupina z toho vývoje - mírně řečeno - není příliš nadšená.

Argmentuje tím, že cyklodoprava v Praze zaujíma maximálně 2% z celkového objemu dopravy, proč tedy vytvářet rovnocené podmínky. Praha není vhodná pro cyklodopravu. Další protiargument je neadekvátní chování cyklistů- Jezdí bezohledně, nerespektují dopravní pravidla a tím vytvářejí napětí mezi řidiči, cyklisty a chodci. Cykloteroristi.

 

Druhá skupina rozvoj cyklodopravy naopak prosazuje.

V mnoha evropských městech je cyklodoprava na velkém stupni rozvoje a není důvod proč by to nešlo i v Praze. V rámci zdravého životního stylu je cyklodoprava správnou volbou. Věčně dopravně ucpanému centru města by výrazně prospělo snížení záteže a objemu motorizované dopravy.

 

Střetávají se zde dva na první pohled rozdílné světy. Ovšem když každý nahlédne na problém s odstupem a jistou dávkou empatie, musí dát za pravdu oběma skupinám. Problém je totiž v několika zásadních věcech.

 

Cyklistika - Cyklodoprava

Záměrně jsem doposud používal slovo cyklodoprava. Tady je totiž zásadní rozdíl v pojetí a přístupu. Cyklistika je z mého pohledu sport, který do ulic a dopravních situací nepatří. Bohužel řada z nás si myslí opak a plete si cestu do práce s Tour de France.

Naopak cyklodoprava je přesun z místa A do místa B za využití dopravního prostředku - kola. Ta naopak  začlenit do  městské dopravní situace zasluhuje.

 

Cyklostezka  - Cyklotrasa

A teď druhá záměna pojmů. Před pár lety v době jiných komunálních voleb zahalil Prahu do sítě billboardů jistý pan Bém, kde se vytasil se zásluhy za 260km nových cyklotras.

To zní jako velký počin je do té doby, než si uvědomíte, že taková cyklotrasa je jen namalování piktogramu cyklisty do např. čtyřproudé silnice v pruhu s autobusem a taxikářem. To je asi jako kdybyste zavřeli do klece lva, tygra a malou myšku...

Naopka cyklostezka je ODDĚLENÝ pruh pro cyklisty, nejlepé samostatná vyasfaltovaná silnička, kde se nikdo nebude bát o život.

 

Závěrem bych rád podotkl, že právě výstavba cyklostezek, která budou oddělena od zbytku dopravy tak, aby splňovaly tu nejzákladnější podmínku - a to je bezpečnost, je možná budoucnost pro rozvoj cyklodopravy v Praze. Dovolím si tvrdit, že by se pak i změnila procentualní čísla v podílech dopravy, protože v momentě, kdy bude jízda na kole opravdu bezpečná, chopí se řidítek mnoho dalších potencionálních "řidičů kol" ( ženy, děti, kravaťáci apod ).

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Adam Radl | úterý 30.9.2014 11:05 | karma článku: 10,98 | přečteno: 803x
  • Další články autora

Adam Radl

Evropa si s migranty musí poradit.

28.1.2016 v 12:01 | Karma: 13,76

Adam Radl

Proč nechápeme Okamuru?

5.11.2013 v 11:19 | Karma: 27,22

Adam Radl

Populismus. A čí?

29.10.2013 v 12:01 | Karma: 13,76

Adam Radl

TOP 09. Proč?

25.10.2013 v 10:44 | Karma: 33,08