Co znamená (ne)říkat né úplnou (ne)pravdu

Titulek na bilboardu křičí, že je výrobek či služba zdarma. Motto reklamy Vás přesvědčuje, že k službě či produktu dostanete dopravu a montáž zdarma. Upravený politik shlížející z plakátu Vám "cpe" cosi o tom, že mu jde o právo a pořádek. Co mají společné? Není to tak docela pravda.

Asi to znáte všichni. Každý z nás, co se pohybuje na tomto světě v této společnosti je denně terčem mnoha reklam, poutačů, nabídek a ještě úžasnějších možností, o kterých se nám ani nesnilo. Nabídka zní lákavě, jednoduše a srozumitelně, skoro škoda na ní nereflektovat.

Vůbec se nedivím, že mnozí spoluobčané občas kdejaké nabídce podlehnou, zvláště když už se bežně stává standartem, že o nějakém "ale" se ani nedozvíte. V začátcích těchto PR marketingových dovedností se vždy na plakátu alespoň kdesi dole v rohu krčil ťitěrným písmem odstavec oznamující jistá "ale". Ale vývoj a doba šla dál a obchodníci a marketingový specialisté šli ještě dál. Dnes už je běžnou praxí, že se to nedovíte vůbec.

Nedávno jsme hledali společnost, od které bychom si koupili pračku. Pomocí jistého internetového srovnávače na nás vyběhla nabídka všerůzných "éšopů". Cena byla podobná, takže rozhodla doplňková služba. "Doprava až na místo a instalace zdarma + odvoz Vašeho starého spotřebiče".

Vzhledem k tomu, že náš byt se nachází v podkroví, 5 pater, navíc stará pračka byla těžká jak "...", tak nebylo co řešit.

"No jo, ale tohle je moc strmý pane. Na to se nevztahuje pojistka, to Vám tam neponesem". Zněla schlazující věta při pohledu na naše podkrovní schodiště. Nic co by sice nevyřešilo pár stokorun do kapsy závozníka, ale proč se o tomto "dovědku" nedozvím ani při bližším prozkoumání obchodních podmínek?

Proč je volání od jistého telefoního operátora natolik neomezené, že až při oficiálním e-mailu na ředitelství se člověk dozví, že ne tak docela!?

Kam jsme se to dostali, že člověk musí nejprve detekovat lži, nebo né uplné pravdy, aby věděl, na čem je? Vždyť už i jenom klíčová informace, která se týká dané služby,  je někde přikrčená za nepodstatnými informacemi, které dělají  "vatu" a snaží se odvést pozornost. Jako např.  člověk, který zatouží po wellness pobytu zjistí až v podrobném prozkoumání, že zájezd s názvem "Wellness pobyt" je vlastně ubytování na 4 dny s možností zajít si na hodinu do sauny a drze mi přitom podsouvající "službu", že parkování před hotelem je zdarma! To asi aby podprahově přesvědčili zákazníka, že k tak skvělému zájezdu dostane i tuto absolutně nedostupnou a exluzivní službu zdarma.

Kam jsme se to dostali...

 

 

 

Autor: Adam Radl | čtvrtek 1.11.2012 13:48 | karma článku: 16,93 | přečteno: 991x
  • Další články autora

Adam Radl

Evropa si s migranty musí poradit.

28.1.2016 v 12:01 | Karma: 13,76

Adam Radl

Proč nechápeme Okamuru?

5.11.2013 v 11:19 | Karma: 27,22

Adam Radl

Populismus. A čí?

29.10.2013 v 12:01 | Karma: 13,76