Měření kvality ovzduší - švejkovina nebo sabotáž norem EU?

Umístění měřicích stanic imisí z dopravyv Praze 6 (a nejen tam)neodpovídá požadavkům předpisů EU. Proto výsledky měření udávají podstatně lepší kvalitu ovzduší, než ve skutečnosti dýcháme.

V Praze 6 jsou umístěny měřící stanice imisí z dopravy do parku v Břevnově a do Suchdola, tedy do míst, která nejsou téměř vůbec ovlivněna dopravou, a nově do areálu letiště Ruzyně. I tak dochází k překročení zákonem stanovených maximálních hodnot škodlivin.

Kolikanásobně by byly překročeny mezní limity na Evropské, Patočkově nebo Svatovítské, kdyby byla měřicí místa umístěna tak, jak to nařizuje směrnice EU? To byl asi hlavní důvod, proč byly přemístěny měřicí stanice Egyptská a Alžírská, které byly vzdáleny 80, resp. 160 m od zdroje znečištění – Evropské třídy, do ještě klidnějších míst. Záminkou přemístění měřicích stanic byla zvýšená prašnost při stavbě metra, která již pominula.

Podle směrnice EU- 2008/50/EG Evropského Parlamentu a Rady z 21. 05. 2008 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistějším ovzduší pro Evropu musí platit: Pro všechny znečišťující látky nesmí být vzorkovací místa měřidel související s dopravou vzdálena více než 10 metrů od okraje silnice, kde se má měření provádět, a přitom musí být nejméně 25 metrů od okraje dopravou zatížených křižovatek, tedy 25 m podél silnice před nebo za křižovatkou („for all pollutants, traffic-orientated sampling probes shall be at least 25 m from the edge of major junctions and no more than 10 m from the kerbside“)[1]. Dopravou zatížená křižovatka je ta, která přerušuje tok dopravy a způsobuje kolísání emisí (díky provozu stop-and-go) ve srovnání se zbytkem silnice. Výška vzorkovacího místa související s dopravou musí být ve výšce mezi 1,5 a 4 m nad povrchem.

Nejzávažnější je, že hodnoty naměřené chybnými postupy, jsou vstupními hodnotami do modelového hodnocení kvality ovzduší pro připravované stavby (rozptylové studie pro EIA), které podléhají zákonu 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí. Tato posouzení jsou tedy nevěrohodná.

Věříme, že noví radní zajistí úpravu umístění vzorkovacích míst a zveřejňování všech výsledků měření, jak požaduje výše uvedená směrnice EU, a budou při rozhodování o dopravních stavbách respektovat platnou legislativu a zamezí realizaci staveb, které by ještě více zhoršily životní prostředí obyvatel Prahy.

A jak je to u vás? Napište na @VeleslavinVokovice.[2]

[1] Bližší informace naleznete přímo ve směrnici: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32008L0050&from=en

[2] V článku byly použity informace od spolku Veleslavín-Vokovice k životu, FB: @VeleslavinVokovice

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Radka Johnová | pondělí 4.2.2019 14:50 | karma článku: 12,71 | přečteno: 402x
  • Další články autora

Radka Johnová

Megahrozby

8.10.2023 v 18:48 | Karma: 8,28

Radka Johnová

Jak ztratit svobodu

26.1.2023 v 12:42 | Karma: 25,89

Radka Johnová

Quo vadis vysoké školství

9.1.2023 v 0:01 | Karma: 26,02