E-MOTION - kde může skutečně pomoci elektromobilita - část II.

V první části jsme se zaměřili na zvýšení mobility osobní, v soukromém životě, kde právě elektromobilita může znamenat významnou změnu komfortu života jak pro seniory, tak například i pro lidi s omezenou hybností. Dnes o práci.

Použití elektromobility v práci není úplně novým pojmem, resp. je již docela starou myšlenkou, ovšem mobilita se přiřazovala a přiřazuje spíše výrobkům, než lidem. Výrobní pásy, linky, pohyblivé dřevěné "koberce" v automobilkách, to dnes znamená elektromobilitu v průmyslu.

Dalším prvkem jsou elektrické vysokozdvižné, či nízkozdvižné vozíky.

Tím však ve většině případů končíme.

Lidé, kteří se v prostoru pohybují, jsou často nuceni absolvovat po vlastních nohách více kilometrů než ona technika. Jsou ponecháni osudu, resp. vlastním nohám a jediné, co rychlost jejich pohybu má zvyšovat, jsou například elektronické náhlavní systémy typu PICK BY VOICE apod. které je navigují a zároveň je nutí držet se počítačem vypočítaného času nutného pro dané operace a trasy.

V továrnách existují ještě kola a koloběžky, ale obé je využíváno minimálně s ohledem na omezení týkající se využití obou rukou pro řízení daného prostředku osobní přepravy.

Do tohoto prostředí vstoupili na počátku tohoto roku prostředky E-MOTION a přesto, že se na jejich implementaci nejdříve provozovatelé a majitelé továren, hal a distribučních skladů dívali skepticky, počet uživatelů roste a zájem indikuje, že bude růst i do budoucna.

V principu se vždy opakoval stejný scénář.

  1. Dohoda o termínu jednání a prezentace.
  2. Prezentace s možností testovacích jízd
  3. Předložení obecného bezpečnostního manuálu BOZP
  4. Test v provozu
  5. Nákup prvních kusů
  6. Rozšiřování působnosti a dokup kusů dalších

Při reálné aplikaci se totiž v 90% případů stalo, že indikované 50% navýšení efektivity pohybu a práce pracovníků se nejen potvrdilo, ale bylo překročeno. Zbylých 10% se drželo na jeho úrovni.

Ovšem, integrace do továren nebyla a není zdaleka jediným pracovním segmentem, naopak s blížící se zimní sezonou, která stejně jako v minulých letech bude sezonou s minimálním objemem sněhu, se začali ozývat provozovatelé vleků, lanovek, horských chat a exponovaných památek, s dotazy, zda-li by E-MOTION nemohlo být uplatněno, otestováno a nakonec používáno i u nich, jako náhrada  lyžování a pomoc, v případě nedostatku sněhu.

S ohledem na skutečnost, že se zde blížíme k využití sportovnímu, je možné odpovědět jediným způsobem. Ano, uplatnění je možné i tam. Jen druhy, resp. modely přístrojů jsou určován\ jen a pouze potřebou dojezdu a krajinou, resp. podmínkami v ní.

Na základě navýšeného objemu jednání v této oblasti jsme navíc zvažovali o uplatnění například i v systémové spolupráci v místech, kde dochází k servisním výpadkům, či opravám, jako například u Lanové dráhy na Petřín, která bude z důvodů oprav uzavřena na dobu 6 měsíců (dle plánu). Oslovení provozovatele, kterým je dopravní podnik Praha, však nepřinesl ovoce a byl zamítnut již v bodě nula, aniž by rozhodující osoby, viděli co je jim jako alternativní možnost dopravy turistů, nabízeno.

E-MOTION však bude dále expandovat a věřím, že i pomáhat a za jeho expanzí by měla být i eliminace profesní slepoty, která nepřipouští, že by se věci dali dělat jinak než posledních několik desítek let.

V závěru si ještě dovolím jedno srovnání, jak k osobní elektromobilitě přistupují dva velké internetové obchody v Čechách a v sousedním Německu. Zatímco se německý CONRAD soustředí na elektromobilitu vyšší třídy s vyšší cenou a trojnásobně menším dojezdem, rozhodla se tuzemská ALZA nabídnout stroj jehož cena je nižší, ale odolnost a výdrž podstatně vyšší. Je tedy na každém, aby si vybral, co on sám bude preferovat.

P.S. na úplný závěr bych si dovolil dodat, že díky aktivitám, které IBCSD LAB s.r.o. realizuje, jsme byli osloveni ze sousedního Německa, konkrétně města, které elektromobilitu, včetně té osobní bere vážně. V současné době připravujeme jednání o tom, zda-li bychom projekt osobní elektromobility mohli podpořit i v jejich městě a regionu. Pro mne to je známka, že naše snaha nese ovoce.

P.P.S. těsně před publikací článku se mi do rukou dostal video sestřih z testu v ALZA.CZ. Pozor nebezpečí závislosti!!!

P.P.P.S. Připadá-li Vám tento článek povědomí, nemýlíte se. Vyšel již 11.09.2015, ale byl z mne neznámých důvodů ze serveru odstraněn. Zkusíme si jej tedy vrátit, stejně jako články ze včerejška a z pátku. 

Autor: Michael Rada | úterý 29.9.2015 7:00 | karma článku: 6,88 | přečteno: 244x
  • Další články autora

Michael Rada

Seriál skončil

7.7.2017 v 10:10 | Karma: 7,71

Michael Rada

WASTELESS FUTURE

14.4.2017 v 14:14 | Karma: 0

Michael Rada

KDE JE BLOG?

13.2.2017 v 14:29 | Karma: 3,86

Michael Rada

Zombie blog

28.11.2016 v 7:00 | Karma: 0