Vylodění v Normandii
Před pár týdny se nám podařilo se v malém letadélku prodrat špatným počasím nad Německem i Francií a přistát ve městě Caen ve francouzské Normandii. Hlavním cílem byla návštěva vyloďovacích pláží osvobozovací operace Overlord, jejíž první část je známá také pod kódovým označením operace Neptun. Podařilo se nám nad plážemi také proletět a tak bych se chtěl o fotografie s Vámi podělit a také si připomenout některá historická fakta ze dne, který bývá také nazýván "D-day".
Dojemná vzpomínka na pláži Juno
Politické rozhodnutí otevřít druhou evropskou frontu padlo již v roce 1942, kdy Rooswelt, Churchill a Stalin oznámili, že se na potřebě dalšího evropského bojiště společně dohodli. Vlastní plánování začalo po konferenci spojenců v Casablance (leden 1943) a zásadní posun znamenala pak konference v Teheránu (listopad 1943) po které se již začaly vypracovávat detailní plány. Mnoho historiků označuje vylodění v Normandii jako logisticky nejsložitější akci v dějinách lidstva vůbec. Pro laika je jistě těžké si představit, co to znamená připravit a uskutečnit vzlet 12 000 letadel včetně kluzáků, přepravu téměř 200 000 vojáků, provoz 7 000 lodí různého určení a to vše v rozpětí několika desítek hodin. Zajistit byla třeba i dopravu bojové techniky, munice, paliva, potravin, zdravotního materiálu, odvoz raněných a zajištění mnoha dalších detailů. Spojenci museli například vybudovat umělý přístav nebo podmořské benzínovody. To vše v rozbouřeném moři a pod zuřivou kulometnou a dělovou palbou z vyvýšených pozic německých bunkrů.
Přístav Port-en-Bessin, kam vedlo potrubí, kterým se z tankerů dodávala nafta a benzín spojeneckým vojskům
Zbytky umělého přístavu
Celá operace byla detailně připravená a propracovaná a dokonce se podařila i utajit. S čím si ale nikdo poradit neuměl, bylo počasí. Pokud by se kvůli němu operaci bývalo nepodařilo zahájit 6. června ráno, muselo by se čekat další měsíc na novou příležitost, protože spojenecké jednotky potřebovaly pro svou činnost světlo plného měsíce. Udržet vše v utajení a jednotky v bojové pohotovosti po tak dlouhou dobu by bylo zřejmě nemožné. Osudy milionů lidí tak visely až do poslední chvíle na vlásku a rozhodujícím člověkem pro vydání rozkazu k zahájení operace Neptun nakonec nebyl vrchní velitel generál Eisenhower, ale hlavní meteorolog kapitán Stagg. Ten ve velmi napjaté atmosféře nejvyššího spojeneckého velitelství, na rozhodující schůzce 5. června přislíbil krátké zlepšení počasí na ráno 6. června. Moře sice zůstalo rozbouřené, ale mírně se zlepšila viditelnost a tak bylo možné hned kolem půlnoci nechat z Británie odstartovat letadla s výsadkáři, kteří měli zneškodnit část německé obrany a zajistit některá strategická místa jako významné mosty a silnice. Počasí nebylo ale natolik dobré, aby všichni výsadkáři dopadli přesně tam, kam měli. To se však nakonec ukázalo do určité míry jako výhoda, protože německá obrana normandského pobřeží byla zmatená tím, že nebylo možné přesně rozhodnout, kam napřít její hlavní síly.
Špatné počasí se ukázalo jako výhoda i v tom, že němečtí generálové nevěřili, že v tu dobu byl útok spojenců možný a někteří z nich se vzdálili v klidu od svých jednotek. Generál Rommel, jeden ze dvou nejvyšších německých generálů zodpovědných za obranu Atlantického valu, například odjel za svou ženou, aby společně mohli oslavit její narozeniny. Německé velení bylo proto zejména zpočátku spojeneckých akcí oslabené a reakce na vylodění nebyla dostatečně koordinovaná.
Rozložení vyloďovacích pláží a označení vojsk pro která byly jednotlivé pláže určeny
Celá spojenecká flotila byla rozdělená do pěti výsadků, které směřovaly na určené části pobřeží (pláže), které měly kódová jména Sword, Juno, Gold, Omaha a Utah. Šestého června 1944 kolem sedmé hodiny ráno přistály první vyloďovací čluny s britskými a francouzskými vojáky na pláži Sword. Přibližně ve stejných chvílích se začaly vyloďovat kanadské jednotky na pláži Juno, další britské jednotky na pláži Gold a americké jednotky na plážích Omaha a Utah.
Východní okraj Sword beach - zde přistáli Britové společně s kontingentem francouzských vojsk generála De Gaulla
Juno beach, kde sváděly boje kanadské jednotky
Ve chvíli vyloďování byli spojenečtí vojáci samozřejmě nejzranitelnější – museli plavat nebo se brodit vodou, nést při tom svou výzbroj, výstroj a munici. Při tom na ně z betonových bunkrů na pobřeží stříleli němečtí kulometčíci. Nejhůře dopadly americké jednotky, které se vyloďovaly na pláži Omaha. V průběhu prvního dne zde přišlo o život celkem asi 3 tisíce vojáků. Velmi těžkými boji prošly také kanadské jednotky na pláži Juno. I přesto se ale všem podařilo splnit stanovené bojové úkoly a vyčistit své úseky od nepřátelské obrany. Je odhadováno, že při vylodění v D-day přišlo o život asi 5 tisíc spojeneckých vojáků. Celkově bylo ale vylodění úspěšné, protože se na všech úsecích podařilo zneškodnit německou obranu a vytvořit záchytné body pro přísun dalších spojeneckých vojáků a techniky.
Omaha beach - zde ztratila spojenecká vojska nejvíce mužů
Jeden z německých bunkrů nad plážemi
První den operace Neptun tak otevřel cestu k následnému osvobození západní Evropy a zásadním způsobem přispěl k ukončení druhé světové války v Evropě. Souhrnné statistiky počtů vojáků, kteří se zúčastnili bojů v Normandii na obou stranách fronty, se liší podle toho, k jakému datu byly zpracovávány a také podle různých zdrojů. Pro základní pochopení rozměru bojů na druhé evropské frontě, si postačí uvědomit, že na straně spojenců bojovalo ve Francii koncem srpna 1944 asi dva miliony vojáků a na německé straně proti nim stálo přes milion vojáků.
Jak nejistý byl osud operace Neptun, ukazuje i to, že generál Eisenhower měl ve své kapse papír s řečí připravenou pro případ neúspěchu. Naštěstí ji nebylo třeba přednést…
Útok na pláž Omaha byl v roce 1997 skvěle zobrazen ve filmu Stevena Spielberga „Zachraňte vojína Ryana“.
Pobřeží mezi plážemi
Jiří Pruša
Proč si vlastně vydržujeme České aerolinie?
České aerolinie by měly nabízet své služby tak, aby to odpovídalo státním zájmům ČR, obchodním zájmům naší podníkatelské sféry a osobním potřebám jednotlivých obyvatel - to vše pokud možno ziskově. Informace, které nám ČSA dává i skutečnosti, které musíme jako cestovatelé i daňoví poplatníci akceptovat, ukazují však něco hodně jiného. Co tedy dává ČSA nárok požívat podpory státu?
Jiří Pruša
Lví snídaně - Boží hod 2011
V krátkém článku a pár fotografiích chci ukázat, že vánoční snídaně může mít také jinou podobu, než na jakou jsme v našich končinách zvyklí. Řada momentů nám však tak vzdálená být nemusí - maminčina péče, únava po jídle, tatínkova lenost, dětská hravost a určitě nějaké další.
Jiří Pruša
Jak mi blog pomohl napsat knihu o socialismu
Před rokem jsem na blogu publikoval dvakrát týdně abecedně seřazené vysvětlení asi tisíce lidových i oficiálních výrazů z doby reálného socialismu, politické vtipy i budovatelská hesla. Pár příznivců mi navrhlo, abych udělal knihu. Vzal jsem to vážně a teď Vám chci popsat, jak to probíhalo.
Jiří Pruša
Skotsko ze vzduchu
Skotsko je nám z mnoha pohledů velmi blízko – malý národ, krásná země, dlouhodobý boj o přežití s velkým sousedem, bratrovražedná historie, mnoho hradů, světově proslulí jedinci. Více než historií a podobnostmi chci v tomto článku přivábit leteckými pohledy. Letos v červenci bylo ve Skotsku překrásně a tak se při létání nad ním tajil dech. Věřím, že z přiložených fotografií pochopíte proč.
Jiří Pruša
Vulkanický Nový Zéland
Dvaadvacátého února zničilo zemětřesení velkou část města Christchurch na Jižním ostrově Nového Zélandu. Jak velká to byla náhoda? Myslel jsem na svou cestu po obou ostrovech Nového Zélandu před třemi roky a připomněl si, že jsem tam během třech neděl zažil dvě drobná zemětřesení, kterých si místní lidé ani nevšímali.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste
Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
- Počet článků 45
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3720x
Držitel českého rekordu v počtu dosažených letišť.
Fotky, videa, reportáže z mých expedic najdete na FlyingRevue.cz.
Knihy:
- Svět letecké dopravy
- VFR Communication (výuková online aplikace pro piloty)
- VFR anglická komunikace
- Chytré létání
- Abeceda reálného socialismu a další