Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč si vlastně vydržujeme České aerolinie?

České aerolinie by měly nabízet své služby tak, aby to odpovídalo státním zájmům ČR, obchodním zájmům naší podníkatelské sféry a osobním potřebám jednotlivých obyvatel - to vše pokud možno ziskově. Informace, které nám ČSA dává i skutečnosti, které musíme jako cestovatelé i daňoví poplatníci akceptovat, ukazují však něco hodně jiného. Co tedy dává ČSA nárok požívat podpory státu?

České aerolinie nás v současné době informují, že s platností od letního letového řádu ruší všechny pravidelné spoje do Osla, Larnaky a Atén. Rušení těchto linek následuje po té, co nám ČSA již dříve zrušily spojení do Bratislavy, USA, Irska, všech bodů v Británii včetně Londýna a také do Bělehradu, Istanbulu, Luxembourgu, Ženevy, Marseille, Nice a dalších míst.  Zároveň se v těchto dnech dovídáme, že se otevírají dvě nové destinace – Nižnyj Novgorod a Ufa a pan šéf ČSA k tomu říká: „Koncentrovat aktivitu (na ruský trh – pozn. autora) je vždy rizikové, ale pro nás není žádná jiná alternativa“. To v otevřeném jazyce znamená, že současná strategie sítě ČSA je představována opouštěním linek, kde je konkurence jiných leteckých společností, přestože se jedná o linky potřebné pro český trh. Současně s tím jde snaha o otevírání takových linek, kde v současné době konkurence nehrozí a ceny tak mohou být vysoké, protože znění letecké dohody mezi ČR a Ruskem z roku 1966 konkurenci neumožňuje.

České Aerolinie mají dnes nejmodernější letadla, skvělé piloty, špičkové techniky, velmi dobré služby na palubě, nižší mzdové a další náklady a přesto mají problém úspěšně konkurovat na linkách, které jsou důležité pro zachování přímého spojení Česka s okolním světem. Není samozřejmě nic špatného na tom zavádět linky do Ufy, ale neměla by to rozhodně být náhrada za Londýn, Dublin, New York, Atény, Larnaku nebo další destinace, které jsou pro české obchodní i soukromé cestovatele přeci jen více v popředí jejich zájmu a které jsou také více v souladu s mezinárodně-politickými vazbami státu. Informace tiskového oddělení  ČSA, že na palubách ČSA cestuje stále větší počet cestujících využívajících Prahu pro přestupy mezi východní a západní Evropou jsou sice zajímavé, ale vlastně nám jen říkají, že čeští občané na provoz ČSA doplácejí proto, aby občanům jiných zemí umožnili cestovat na palubách ČSA do úplně jiných zemí. V těchto případech chybí i opodstatnění že  cestující, které ČSA do Česka přivezou, zde utratí nějaké peníze, protože během pár hodin v tranzitu na pražském letišti toho i přes vysoké ceny na letišti zase tolik utratit nestačí.

Před třemi roky probíhalo výběrové řízení na prodej ČSA. Politikové se předháněli v prognózování cen, které by mohl stát za prodej ČSA dostat – nejvyšší číslo, které se tehdy objevilo, bylo v řádu 6-7 miliard Kč. Jediná reálná nabídka pak byla vlastně jedna pouhá koruna za celé ČSA - po odečtení závazků ČSA, které by stát musel před prodejem vyřešit. Vládě se to nelíbilo a tak se rozhodla ČSA neprodat, podpořit je a prodat je až se podaří zvýšit jejich tržní hodnotu. Byl k tomu nalezen mechanismus, který není vidět ve státním rozpočtu – ČSA jsou v rámci spojení do jednoho holdingu s vysoce ziskovým Letištěm Praha finančně drženy nad vodou právě z části zisků Letiště Praha, jehož zisky by se jinak buď reinvestovaly do růstu letiště, nebo by byly převedeny akcionářům, tzn. především státu. Dalším zdrojem financování dosud v ČSA používaným je postupný rozprodej majetku a lukrativních dceřiných společností, který celkovou hodnotu ČSA stále snižuje.

Zda se letový řád ČSA vyvíjí podle nějaké strategie nebo se jedná spíše o chaotické kroky, není zcela zřetelné. Ke zrušení velmi propagovaného provozu nových linek z/do Bratislavy, ke kterému došlo začátkem prosince 2011 prakticky přes noc a bez informování prodejních agentur i cestujících, ukazuje spíše na to, že rozhodování vychází z principu pokusů a omylů. To, že například v propagaci ČSA jakoukoliv strategii postrádají, můžeme vidět všichni denně – stačí se podívat na zavádějící bilbordy a reklamy na tramvajích s texty jako: „Létejte s ČSA do Austrálie, Asie a na Blízký východ“, přestože ani do Austrálie ani do Asie ČSA nelétají. Také velká a drahá kampaň zahájená asi před 4 roky, která měla změnit logo ČSA, skončila tak, že dnes vlastně žádné jednotné logo na letadlech ČSA není – některá mají logo nové a jiná staré, což je samozřejmě mnohem horší, než kdyby všechna letadla měla stará loga a ČSA několik desítek ušetřených milionů více. Podobných příkladů je bohužel více.

Jednoduchou úvahou lze tedy dojít k tomu, že si vydržujeme leteckou společnost, která trvale snižuje svou hodnotu, vytváří provozní ztráty, rozprodává svůj majetek, neustále se zmenšuje a i podle slov svého vlastního managementu „nemá jinou alternativu“ než riskovat a soustředit se tam, kde není žádná konkurence. To jde zcela proti globálním i evropským trendům vytváření plně konkurenčního prostředí v letecké dopravě a tím je i takováto oficiální strategie vedení ČSA zcela zřetelně strategií zániku. I chystané změny v letecké dohodě s Ruskem totiž v dohledné době umožní konkurenci.

Podle veřejně dostupných informací z tiskového oddělení ČSA, tato společnost s rostoucí intenzitou létá do destinací, kam se většina z českých občanů, kteří na ní platí, nikdy nevypraví a cestující, které v rostoucí míře vozí do třetích zemí, v Česku utratí tak za jednu Coca colu při tranzitu.

Otázka tedy stojí: „Proč si ČSA vlastně vydržujeme?“

Autor: Jiří Pruša | úterý 28.2.2012 7:41 | karma článku: 40,07 | přečteno: 5755x
  • Další články autora

Jiří Pruša

Jsou děti přežitek nebo dobrá investice?

Zajímavá úvaha Dana Vávry „Děti jsou přežitek“, kterou jsem si úplnou náhodou včera přečetl na tomto blogu, mě po nějakých pěti letech mlčení dovedla k tomu napsat konečně zase jeden příspěvek.

28.1.2019 v 10:38 | Karma: 40,03 | Přečteno: 4080x | Diskuse| Osobní

Jiří Pruša

Ostrovy severního moře, den 7

Dnes jsem udělal dobrý skutek. Svezl jsem správce letiště nad jeho letištěm a ostrovy kolem. Tak nadšeného spolucestujícího jsem snad ještě nikdy neměl.

23.6.2014 v 15:46 | Karma: 23,37 | Přečteno: 3185x | Diskuse| Cestování

Jiří Pruša

Letadélkem z Příbrami na Kypr

Najít trať z Příbrami do Paphosu na Kypru není úplně jednoduché. Můj základní cíl pro tuto 2500 km dlouhou cestu bylo letěl s jediným přistáním na celé cestě. Doletět jsem plánoval za dva dny. Cestou mě ale potkaly dvě zcela neočekávané záležitosti, které cestu zásadně zdramatizovaly. Díky tomu jsem se také nemohl dostatečně soustředit na fotografování a tak je tentokrát obrázků z vlastní cesty méně než bych si přál.

8.11.2013 v 9:15 | Karma: 32,10 | Přečteno: 4407x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Příběhy vybuchlého domu - týden po té

Dnes, v pondělí v 9 hodin 55 minut to je přesně jeden týden od chvíle, kdy došlo k výbuchu plynu v přízemí domu na Smetanově nábřeží v Praze 1. V globálním světě se každý po svém musíme vyrovnávat s tím, že někde bylo zemětřesení, jinde teroristický útok a někde úplně jinde po sobě lidi kvůli něčemu, pro nás často nepochopitelnému, střílejí. Tuto součást globalizace považuji za velmi stresující a nevím docela přesně, jak se s ní vyrovnávat. Možná proto všichni tak trochu věříme, že katastrofy se dějí nějak anonymně, někomu jinému, někde daleko v jiném světě.

6.5.2013 v 9:55 | Karma: 29,43 | Přečteno: 4229x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Tak ČSA se snad konečně někdo ujme

Po deseti letech se snad skončí smutná sága českého národního leteckého dopravce, jehož osud se od roku 2003 stal součástí soupeření našich hlavních politických stran. Je to právě těchto posledních deset let, kdy se ČSA zmítá na pokraji krachu především díky nereálně ambiciózním plánům svých vrcholových managementů dosazených zvenčí. Těchto posledních 10 let stálo české daňové poplatníky přes čtyři miliardy korun jen na státních podporách. Za tyto peníze máme nyní firmu, která je oceněna na 148,5 milionu Kč. Firmu, která navíc musela rozprodat všechna svá aktiva včetně letadel, hangárů, ziskových činností i vlastního sídla jen proto, aby přežila a byla schopná s finanční podporou státu ufinancovat přehmaty, které by v něrmálně fungujícím ekonomickém prostředí nevznikly.

15.3.2013 v 8:55 | Karma: 30,97 | Přečteno: 2337x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3720x
Letec a publicista
 

Držitel českého rekordu v počtu dosažených letišť. 
 

Fotky, videa, reportáže z mých expedic najdete na FlyingRevue.cz.
 

Knihy: 
- Svět letecké dopravy
- VFR Communication (výuková online aplikace pro piloty) 
- VFR anglická komunikace
- Chytré létání
- Abeceda reálného socialismu a další 

Seznam rubrik