O 25 milionech do luftu.

Pan Havel má své letiště, pan Klaus by mohl mít tunel a pan Zeman by chtěl kanál..

Docela to spolu ladí dohromady. A tak Zemanův žák, dočasný ministr Žák hodlá, než odejde, zadat za 25 milionů studii, aby se vědělo zda to přání jde panu prezidentovi splnit či ne.. Myslím, že mu mohu tu studii vypracovat selským rozumem zcela zadarmo. Argumenty pro vybudování kanálu jsou spíš v rovině zbožných přání a že by to hezky vypadalo, propojit lodní dopravou tři moře. Jinak by to ovšem byla ekonomická a ekologická katastrofa.. Ale vezměme to po pořádku.

Vybudovat tento kanál mělo smysl někdy v první polovině 20. století, kdy se ještě přemísťovaly obrovská množství surovin pro což je lodní doprava levnější alternativou. Ale doba se změnila a hlavně mění.. Uhlí střídají ropná a plynná paliva se svými ropovody a plynovody, železo nahrazují kompozitní materiály, palivo pro jaderné elekrárny se přepravuje vzácně a už vůbec ne říční dopravou.. Když uvážíme, jak dlouho by stavba trvala, pak se musím oprávněně ptát, co by se jako mělo v té budoucí době po tomto kanálu vlastně přepravovat, aniž by to nezvládla železniční doprava? Možná by po něm mohly plout výletní lodě, ale na tuhle romantiku nám snad stačí Baťův kanál a řeky.. Nehledě na to, že v zimě takový kanál u nás zamrzne a bude kus jeho sezony po ptákách..

Propojení Dunaje s Labem ztratilo smysl, když tato spojka byla vybudovaná již v Německu.. Možná, že by stálo za úvahu jedině splavnit úsek od Hodonína do Dunaje, aby jsme i my Moraváci byli také napojení na moře a ne jen "čehůni".. Jsem prostě přesvědčený, že využitelnost kanálu bude v té době tak malá, že nikdy se toto dílo nezaplatí..

A už jsme u peněz. Prý by ta "sranda" stála 400 miliard.. Ze znalosti českého prostředí k tomu číslu rovnou můžeme připočítat dalších 50 až 100 miliard, protože u nás je každá stavba zároveň tunelem a odhady na náklady jsou jediným optimizmem v této zemi..

Doba výstavby se stala neodhadnutelnou a patrně by i byla dočasně nekonečná.. A to nejen z technických důvodů, ale kvůli výkupům pozemků, soudním tahanicím s dotčenými občany, ekologickými aktivisty i územními celky.

Došlo by k dalšímu masívnímu úbytku orné a zemědělské půdy a to na cenných místech, protože kanál se staví na rovině a ne v kopcích..

Budou ohroženy zdroje pitné vody a to nejen vlastní stavbou, ale i provozem a otázkou je, jak by kanál zafungoval při častých povodních, zda by jejich riziko ještě nezvýšil.

Naruší se migrace zvěře a stavba na velmi dlouhou dobu ohrozí životní prostředí dotčeného území..

 

A tak jediným přínosem, který by asi byl se zdá čerpání finančních zdrojů z EU.. Ale jak je známo v Česku, by to byl přínos jedině pro vyčurané stavební firmy a zase by se u tak velkého objemu prostředků řešilo hlavně rozkrádání. Ovšem co je nejhorší, postavilo by se dílo, jehož údržba by byla určitě daleko nákladnější, než zisky z něho plynoucí..

Možná, že nastal čas, tuhle věc s konečnou platností odpískat a nemrhat už peníze stále dalšími a dalšími studiemi.

Nakonec, pokud se povede napojení Baťova kanálu z Hodonína na Slovensko, můžeme v budoucnu tento krátký úsek nazvat "Kanálem Miloše Zemana", aby se necítil za svou velikost ukrácený.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Přemysl Čech | úterý 10.12.2013 16:02 | karma článku: 22,65 | přečteno: 789x
  • Další články autora

Přemysl Čech

O víře.

1.2.2024 v 11:46 | Karma: 6,08

Přemysl Čech

O vypočítání osudu.

14.12.2023 v 11:58 | Karma: 7,31

Přemysl Čech

O kapacitě naší planety.

24.11.2023 v 12:22 | Karma: 6,88

Přemysl Čech

O genetické manipulaci plodin.

12.10.2023 v 12:02 | Karma: 11,03