Zkouška nájezdu do soupravy metra

Dne 1.7. 2011 proběhla z iniciativy pracovní skupiny MHMP Pro Prahu bezbariérovou a otevřenou ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy zkouška nájezdu možností překonání spáry mezi nástupištěm a vozem metra. Do stanice metra Depo Hostivař byla přistavena souprava metra 81-71M a následně byla na nástupiště k předním dveřím soupravy přiložena plastová nájezdová rampa firmy PINNOT, čímž byl snížen výškový rozdíl mezi hranou nástupiště a plošinou vozu. Horizontální mezera mezi hranou nástupiště a vozem zůstala zachována.

Testu se zúčastnilo několik lidí, kteří k pohybu využívají různé typy vozíků. Přítomni byli také zástupci Pražské organizace vozíčkářů, o.s. Asistence a SONS. Bylo zjištěno, že rampa skutečně značně usnadňuje vozíčkářům nájezd do metra. V současnosti musí člověk na vozíku překonávat bariéry dvě – výškový rozdíl a horizontální mezeru. Nájezd vertikální bariéru značně snižuje, což celý nástup velice zjednodušuje. Překonání horizontální mezery pak závisí na typu vozíku, resp. předních kolečkách.

Při nástupu mechanického vozíku se ukázalo, že další překážku tvoří bezpečnostní zvýšená zarážka dveří vozu. Pokud by došlo k jejímu prodloužení na celou šířku dveří, byl by nástup ještě jednodušší. Nástup elektrických vozíků byl odvislý především od velikosti předních koneček. Velká přední kola neměla při překonávání spáry žádný problém. U menšího průměru předních kol bylo zapotřebí najíždění do vozu lehce zešikma, aby jedno přední kolo mělo vždy oporu a nedošlo k zapadnutí koleček do mezery.

Z hlediska zrakově znevýhodněných cestujících znamená tato rampa zcela nový prvek na jinak dosud standardním nástupišti. Ovšem ani zástupce těchto cestujících neměl k instalaci plošin zásadní námitky po splnění několika doporučení (kontrastnost barevného provedení apod.).

Byla vyzkoušena také mechanická výklopná rampa umístěná přímo ve vozidle. Její vyklopení plně překlenuje výškový i stranový rozdíl mezi hranou nástupiště a plošinou vozidla. Její ovládání však potřebuje obsluhu další osobou a při nástupu do vozidla by došlo k neúměrnému prodloužení provozního intervalu. Toto zařízení není homologováno pro vozy metra.

Pro další testy bude třeba nájezdovou rampu rozšířit, aby bylo pokryto různé zastavení vozidla ve stanici. Pro osoby pohybujících se na vozíku by se jednalo o průlomové opatření, jelikož se jich mnoho kvůli této bariéře bojí cestovat metrem. Problém se týká především linek A a B, kde jezdí starší repasované typy vozidel. Na trase C již jezdí nová vozidla, kde vertikální rozdíl není velkou překážkou. Dopravní podnik dále přislíbil, že u nových vozidel na novou linku D bude tento problém vyřešen.

Další testování je předpokládáno v průběhu září 2011.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Michal Prager | středa 27.7.2011 11:45 | karma článku: 13,30 | přečteno: 1129x