- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Smogový dýchánek 3Štěpán Málek Freiberg
První místa v investicích hlavního města zaujímají dopravní stavby. Údajně se tím z centra mají vymítit automobily. Nebude však výsledek opačný? Čím více postavíme silnic, tím více to autům usnadníme a bude jich tu přibývat. Ve Vídni na to jdou opačně. Je tu špatná situace pro chodce? Rozšíříme chodník a autům necháme jenom jeden jízdní pruh. Z centra auta opravdu mizí a chodec si může spojeně vyšlapovat a dokonce se občas i zhluboka nadechnout, aniž by to pro něj znamenalo zdravotní ohrožení. Tomu samozřejmě napomáhá i skvělý systém veřejné dopravy.
V Římě například při smogové kalamitě zakazují vjezd autů se sudými registračními značkami. Pražští zastupitelé mají nejspíš dojem, že by přišly o politické body automobilistů. Je však skutečně více aut než chodců?
I v Praze máme relativně hustou síť veřejné dopravy. Proč tedy vídáme v ulicích neustále auta, kde je jenom jeden člověk? Na internetových fórech čítáme názory typu:
Proč bych nejezdil, když je to rychlejší?
Opravdu? Stání ve frontě na Nuselském mostě je opravdu rychlejší než projet jej metrem bez zácpy?
Přece nepojedu „sockou“. Mám důležité jednání a nenačichnu od nějakého bezdomovce.
Co na to říct? Kdy jste jel naposledy metrem? Já jezdím denně a ještě si mí kolegové při jednáních na Magistrátu nestěžovali, že bych páchl po nějakém bezdomovci. Ani je v metru běžně nepotkávám. Opravdu Vám veřejné doprava sebere prestiž?
Tam, kde bydlím, nejezdí veřejná doprava nebo jen zřídka.
Proč se nedomluvíte se sousedem a nejede vás v jednou autě víc? Dojedete v poklidu na okraj Prahy a pak hurá do metra. Buďte aktivní, žádejte své zastupitele, aby i k vám jezdily lepší spoje.
Musím přiznat, že sám jsem vlastníkem automobilu. Využívám jej, když mi někam nejede bezbariérová veřejná doprava. Měl bych možnost jezdit do práce denně vozem a ušetřil bych mnoho sil. Dokonce i chápu, že pro některé lidi není zbytí. Ale opravdu všichni ti automobilisté jezdit musí? Nebo je to jen čistá pohodlnost? Pro mě by to opravdu pohodlné v zimě bylo. Nebyl bych odkázán na funkčnost výtahů v metru, se svou hybností bych na tom byl večer o mnoho lépe, nemusel bych mrznout cestou na metro. Ale rozhodl jsem se, že nechci. A jde to. Strávím cestou do práce denně o hodinu déle, ale stojí mi to za to.
Třeba v Legerově ulici byly limity pro oxid uhličitý překročeny již 53x v tomto roce. Vyhláška přitom připouští pouze 18 překročení za rok. Podobně je tomu i při hlukové zátěži. Tady dokonce již rozhodl Nejvyšší soud a uložil Praze, aby byla ulice 5. května Severojižní magistrála odhlučněna a to alespoň pod 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci. Shodou okolností mají být opatření provedena do konce tohoto týdne a nebudou. Hlavní město Praha se domnívá, že je rozsudek nevykonatelný.
Chcete-li přispět k lepšímu ovzduší v Praze i vy, nechte své auto, pokud je to možné, doma. Chcete-li se zapojit ještě více, přijďte se vyjádřit každé druhé úterý v měsíci na smogový dýchánek na Nuselském mostě. Informace naleznete i na facebooku pod heslem „smogový dýchánek“.
Další články autora |
Korunní, Ostrava - Mariánské Hory
2 650 000 Kč