Češi, máme problém. Can we fix it?

Právě jsem dokončil telefonát s jedním kámošem, ředitelem ještě donedávna velmi dobře prosperující výrobní firmy. První blbý pocity měl při seznamu zakázek za listopad, prosinec byl ještě horší a leden – úplná katastrofa, pokles objednávek o více jak polovinu a výhled na další měsíce nevěští žádné zlepšení. Tomu tedy říkám šťastný nový rok…

Oproti tomu mám stále před očima kontrast, který jsem viděl včera v jednom nejmenovaném velkém nákupním centru : neuvěřitelné množství lidí s ještě neuvěřitelnějšími přeplněnými nákupními vozíky zbožím z různých slev a výprodejů. Nikdo z nich neplatil u pokladny méně jak tisícovku. Jedním očkem jsem tak koukal do těch vozíků, kolik českého zboží v nich asi je, na většině krabic a etiket byl však nápis Made in China.

V dobách hospodářské krize je spotřeba domácností velmi důležitým tahounem ekonomiky, sedět doma na penězích je to poslední správné, co mohou občané dělat (zadlužování a nákupy na splátky jsou na straně druhé taky blbost, jedinou půjčku, kterou považuji osobně za rozumnou je hypotéka a to ještě maximálně do výše splátky 10 tisíc Kč měsíčně).

Ale proboha, proč kupovat zrovna teď s odpuštěním čínské šmejdy nebo jiné podobné výrobky? Copak se nedělají dobré zimní bundy i u nás? Copak nemáme velkou továrnu na kvalitní LCD televize v Plzni? Copak se z českého skla pije hůře než z toho vyrobeného v provincii Šan-tung? Copak mi oblek z OP Prostějov sedne hůře než nějaká napodobenina Hugo Bosse z Tchajwanu? To jsou pro mne ty tři stovky, co ten český oblek stojí navíc tak zásadní? Když o práci přijde Josef Novák ze Škody Mladá Boleslav, bude mít těžko peníze na to, aby si koupil něco vyrobeného v Eta Hlinsko, kde je zaměstnán Franta Vonásek. Tak funguje ekonomika.

V dobách celosvětové globalizace vše jaksi sice splývá a totéž lze aplikovat i na Franze Müllera zaměstnaného v mnichovském BMW, který rád pije plzeňský Prazdroj, jenže v krizi je košile bližší než kabát. V krizi se ukáže, který národ stojí při sobě a dokáže se vzájemně podržet. Toto jsou vlastnosti, typické pro státy a národy, které hýbou světem, toto jsou vlastnosti typické pro Američany, Němce, Japonce či Angličany.

Tak co, Češi, vylezeme konečně ze své ulity a ukážeme světu, co jsme za chlapáky?

P.S. Zrovna mi telefonoval s novoročním přáním známý z USA. Při debatě o všem možném mi jen tak mimochodem řekl, že si musí koupit nové auto. Jeho snem byl Lexus, ale jde do Chryslera. Ani jsem se ho neptal proč.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Robert Pospichal | pondělí 5.1.2009 15:46 | karma článku: 22,66 | přečteno: 2041x