V předvolebním čase jsme, jako ANO, učinili slib, že zefektivníme ministerské nákupy a zavedeme centrální nákupy vstupů. A protože se sliby mají plnit, předkládám jeden z možných postupů, jak tento slib vyřešit efektivně a s rychlými výsledky.
Výchozí stav:
- Jednotlivá ministerstva mají povinnost soutěžit dodavatele
- Při společném nákupu je jedna smlouva se všemi účastníky zakázky,
- Jednotlivé subjekty se nerady podrobují jednotnému systému, lpí na svém
Tři fáze nastartování společných nákupů:
- Analyticko realizační (základ centrálního nákupu)
- Sjednocovací (vytvoření základny pro centralizované nákupy napříč ministerstvy)
- Společné nákupy (čistokrevný centralizovaný nákup)
Analyticko realizační fáze:
- Zřídit oddělení na Ministerstvu pro místní rozvoj (zabývá se zákonem o Veřejných zakázkách) nebo Ministerstvu financí (mělo by jít příkladem), které se centralizací nákupů bude zabývat
- Bylo by dobré, aby toto oddělení mělo na starosti i správu zákona o veřejných zakázkách (ať se spojí praxe s teorií)
- Toto oddělení (ministerstvo) následně převezme roli centrálního zadavatele
- Zpracovat první ministerstvo (tj. zanalyzovat jeho nákupy a připravit zadání pro jednotlivé nakupované skupiny (např. kancelářské potřeby))
- Připravit zadání pro jednotlivé nakupované skupiny (např. kancelářské potřeby), jak by to dnes mělo samo dělat.
- Definici skladových položek je vhodné strukturovat:
- Název soutěžené položky podle skladové evidence konkrétního ministerstva
- Obecný název položky - bez označení či názvosloví konkrétního dodavatele/výrobce
- Množství
- Jednotková cena nákupů
- Skladové číslo dle evidence konkrétního ministerstva
- Skladové čísla jednotlivých položek, spadajících pod Obecný název položky (např. různé skladové karty na 80g kancelářský papír)
- Získáme základ sjednocených nákupů
- Oddělení převezme přidávání nových karet do skladové evidence (proto, aby po analýze nebyly přidávány nové, nepodchycené, skladové karty)
- Začneme soutěžit získaná zadání => první úspory
Sjednocení:
- Následně, po zahájení fyzických výběrových řízení, vezmeme další 3 ministerstva
- Zanalyzujeme postupně jejich nákupy
- Přiřadíme nakupované položky Obecným názvům (viz. Analyticko realizační fáze)
- Doplníme Obecné názvy položek, které zatím nebyly soutěžené / analyzované
- Takto pokračujeme, dokud nezahrneme všechny ministerstva
Společné nákupy:
- Na závěr budeme mít seřazené všechny ministerstva a všechny jejich nákupy
- Oddělení centrálního nákupů bude:
- Moci, jako jediné, měnit/přidávat/rušit skladové karty všech ministerstev
- Bude mít převodní můstky pro jednotlivé položky (Obecné názvy) napříč všemi ministerstvy
- Bude schopné efektivně provádět centralizované nákupy v souladu se zákonem 137/2006
- Následně je možné implementovat jednotný skladový systém, který bude naplněný daty z provedených centrálních nákupů – Obecných/sjednocených položek – výrazné zjednodušení správy skladových položek
Závěr
Tímto postupem můžeme finálně zavést společné nákupy ministerstev a již v průběhu zavádění dosáhnout prvních úspor.
Publikováno též na www.policky.cz
Ilustrační foto: www.freedigitalphotos.net