Jak na ministerské nákupy

V předvolebním čase jsme, jako ANO, učinili slib, že zefektivníme ministerské nákupy a zavedeme centrální nákupy vstupů. A protože se sliby mají plnit, předkládám jeden z možných postupů, jak tento slib vyřešit efektivně a s rychlými výsledky.

Výchozí stav:

  1. Jednotlivá ministerstva mají povinnost soutěžit dodavatele
  2. Při společném nákupu je jedna smlouva se všemi účastníky zakázky,
  3. Jednotlivé subjekty se nerady podrobují jednotnému systému, lpí na svém

Tři fáze nastartování společných nákupů:

  1. Analyticko realizační (základ centrálního nákupu)
  2. Sjednocovací (vytvoření základny pro centralizované nákupy napříč ministerstvy)
  3. Společné nákupy (čistokrevný centralizovaný nákup)

Analyticko realizační fáze:

  1. Zřídit oddělení na Ministerstvu pro místní rozvoj (zabývá se zákonem o Veřejných zakázkách) nebo Ministerstvu financí (mělo by jít příkladem), které se centralizací nákupů bude zabývat
  2. Bylo by dobré, aby toto oddělení mělo na starosti i správu zákona o veřejných zakázkách (ať se spojí praxe s teorií)
  3. Toto oddělení (ministerstvo) následně převezme roli centrálního zadavatele
  4. Zpracovat první ministerstvo (tj. zanalyzovat jeho nákupy a připravit zadání pro jednotlivé nakupované skupiny (např. kancelářské potřeby))
  5. Připravit zadání pro jednotlivé nakupované skupiny (např. kancelářské potřeby), jak by to dnes mělo samo dělat.
  6. Definici skladových položek je vhodné strukturovat:
    1. Název soutěžené položky podle skladové evidence konkrétního ministerstva
    2. Obecný název položky - bez označení či názvosloví konkrétního dodavatele/výrobce
    3. Množství
    4. Jednotková cena nákupů
    5. Skladové číslo dle evidence konkrétního ministerstva
    6. Skladové čísla jednotlivých položek, spadajících pod Obecný název položky (např. různé skladové karty na 80g kancelářský papír)
  7. Získáme základ sjednocených nákupů
  8. Oddělení převezme přidávání nových karet do skladové evidence (proto, aby po analýze nebyly přidávány nové, nepodchycené, skladové karty)
  9. Začneme soutěžit získaná zadání => první úspory

Sjednocení:

  1. Následně, po zahájení fyzických výběrových řízení, vezmeme další 3 ministerstva
  2. Zanalyzujeme postupně jejich nákupy
  3. Přiřadíme nakupované položky Obecným názvům (viz. Analyticko realizační fáze)
  4. Doplníme Obecné názvy položek, které zatím nebyly soutěžené / analyzované
  5. Takto pokračujeme, dokud nezahrneme všechny ministerstva

Společné nákupy:

  1. Na závěr budeme mít seřazené všechny ministerstva a všechny jejich nákupy
  2. Oddělení centrálního nákupů bude:
    1. Moci, jako jediné, měnit/přidávat/rušit skladové karty všech ministerstev
    2. Bude mít převodní můstky pro jednotlivé položky (Obecné názvy) napříč všemi ministerstvy
    3. Bude schopné efektivně provádět centralizované nákupy v souladu se zákonem 137/2006
  3. Následně je možné implementovat jednotný skladový systém, který bude naplněný daty z provedených centrálních nákupů – Obecných/sjednocených položek – výrazné zjednodušení správy skladových položek

Závěr

Tímto postupem můžeme finálně zavést společné nákupy ministerstev a již v průběhu zavádění dosáhnout prvních úspor.

 

Publikováno též na www.policky.cz

Ilustrační foto: www.freedigitalphotos.net

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Antonín Polický | pátek 24.1.2014 8:00 | karma článku: 5,50 | přečteno: 567x