Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Igor1

2. 7. 2010 12:48
Celkem zajímavý článek

Já osobně mám největší zlost, když vidím jak stát podporuje takové zjevné nesmysly jako např. genderová studia.

0 0
možnosti

Jiný Pohled

2. 7. 2010 8:35
Zajímavý názor, ale co to vzít z druhé strany?

Problémy ve školství jsou asi známé a všude je plno teoretiků, co mají nějaké nápady na zlepšení. Co to vzít ale z druhé strany a nejprve se podívat, jací odborníci budou v budoucnu potřeba? Jaké profese budou k dispozici za 10-15 a více let? Po jakých pracovnících bude poptávka? Jaké studium podporovat?

-

Nu a včil můžeme mudrovat, zda je potřeba mít nějaké učňáky nebo odborné SŠ, zda je nutné otvírat na VŠ studium různých pseudo-oborů a pavěd. Neříkám, že některé obory nejsou potřeba, ale aby všechno financoval stát a pak jsme tu měli armádu nezaměstnaných VŠ jen proto, že studovali nesmyslný obor, mi připadá trochu postavené na hlavu.

0 0
možnosti

radim36

2. 7. 2010 9:10
Re: Zajímavý názor, ale co to vzít z druhé strany?

Nevím, jak to je teď  či jak moc by se daly do dneška přenést moje zkušenosti. Mně by ale kdysi jako absolventu velice moc pomohlo, kdybych před vysokou nebo během vysoké školy cca rok nebo dva roky pracoval na podobném místě, na kterém jsem nastupoval jako absolvent a teprve potom bych studoval vysokou. Měl bych představu, co za znalosti a dovednosti budu ke své práci potřebovat a podle toho bych asi studoval trochu jinak a jiné věci.

Dneska by takový způsob studia kromě jiného i omezil potřebu půjček na školné. Jen by se muselo stát zvykem či pojistit smlouvou zaměstnávat na pozicích typu junior něčeho třeba jen středoškoláky absolventy nebo vysokoškoláky , kteří na rok, dva přerušili studia s tím, že až školu ukončí, nastoupí na stejné či podobné pozici jako senior toho něčeho....

0 0
možnosti

Karl Novak

1. 7. 2010 20:22
Proč se stát plete do vysokých škol ?

Je to socialistické nutkání páchat dobro, řídit a regulovat společnost.

Jednoduchým řešením je ,aby stát vycouval z vysokého školství, propustil všechny úředníky tímto oborem se zabývající a ukončit platby vysokým školám.

Samozřejmě musí ukončit platby do akademie věd, kultury, sportu, výzkumného ústavu pro informace ve vzdělávání a podobných věcí, ukončit dotace kinematografie, dotace divadel, prodat ČT, ČRo , staqtistický úřad atd.

O ušetřené náklady musí stát snížit daně. Lidé se pak sami rozhodnou jestli chtějí za své peníze studovat, sportovat, chodit do kina nebo něco úplně jiného.

0 0
možnosti

Jiný Pohled

2. 7. 2010 8:38
Re: Proč se stát plete do vysokých škol ?

Přesně tak! Stát by se do toho neměl vůbec plést, neboť má svých starostí dost s rozpočtem, zabezpečením základních služeb. Raději by se měly snížit daně a každá, ať si s penězi dělá, co chce. Šetří na studium, na důchod, nebo sponzoruje TV, své oblíbené divadlo nebo sportovní klub.

-

To se ale nikdy v ČR nemůže stát, generace vychované socialismem se nezmění tak rychle.

0 0
možnosti

jrc

1. 7. 2010 20:21
Školství je v úpadku, ale máte karmu !

V průměrném počtu vysokoškoláků, jsme stále za EU !

Problémem je reforma našeho školství. Naše vyšší průmyslovky mohli přejít pod vysoké školy a dávat bakalářské tituly i kdyby se studium prodloužilo na 5 let. Nižší střední odborné školy mohli zajišťovat maturitní vzdělání za 3 roky. Naše zdravotní sestry značně přesahují znalostmi, zdravotní sestry z EU a ten bakalářský titul by jim rozhodně slušel ! 

Vysoké školy by v dalším vzdělávání měly zajišťo vat magisterské, inženýrské a doktoranské studium, nikoliv balalářské studium. Ostatně školství by zasloužilo pořádnou reformu, protože peněz se tam ztrácí moc.

Můžete si přečíst:  http://jiricumpelik.blog.idnes.cz/c/110279/Skolstvi-dira-na-penize.html

a http://jiricumpelik.blog.idnes.cz/c/89069/Parcialni-vize-I-Skolstvi.html

0 0
možnosti

radim36

2. 7. 2010 9:00
Re: Školství je v úpadku, ale máte karmu !

Přesně toto si myslím i já. Před těmi cca 15 lety se střední průmyslovky, ekonomické střední a učňáky neměly omezovat a rušit, ale naopak pozvednout, aby mohly dělat nižší vysokoškoláky bakaláře zaměřené na praxi. Potřebné znalosti těchto lidí jsou zhruba stejné, navíc by ty bývalé střední školy, uměly udělat ty bakaláře podstatně levněji než všelijaké nově vznikající vysoké školy, takže stát by hodně ušetřil.

Praxe pak ukázala, že tito lidi jsou bezpodmínečně potřeba, když omezováním středních škol jejich kvalitních absolventů podstatně ubylo, nezbylo personalistům nic jiného než začít na tyto středoškolská místa nabírat vysokoškoláky s podobným zaměřením. A nastaly ty problémy, jaké nastaly. 

0 0
možnosti

Strasak

1. 7. 2010 15:37
:-)

Myslím si, že jste dobře zhodnotil situaci, ale vaše řešení se mi nelíbí.

Pokud Vám vadí, že vysokoškoláci mají málo praxických schopností (a mě to taky vadí) nezlepšíte to omezením počtu studentů.

Vzdělání by si měli vybírat lidé sami. Dneska jim stát v podstatě nalajnuje co mají dělat. Rv

0 0
možnosti

hafusak2

1. 7. 2010 15:06
Dnešní VŠ: umí ode všeho něco, dohromady neumí nic,

tak se dá shronout dnešní absolvent VŠ. Sám jsem začínal studovat v letech 60-tých, kdy maturita tak běžnou věcí nebyla. Řada lidí to řešila stejně jako já, nejdříve se vyučit a potom po večerech studovat /tam nebyly potřeba různé posudky a doporučení, stačilo udělat přijímačky/. Snad nic nedalo víc než takovéto studium. Hned bylo poznat, co je dále potřebné a co je jen pro školu. A tak jsem odmaturoval a pokračoval dál stejným stylem. Je fakt, že to byl nápor, ale člověk byl mladý a navíc denně jsem měl před očima, jak bych dopadl, kdybych se na studium vykašlal. Motivace jako hrom. A tak jsem postupoval, od dělníka přes mistra, dílovedoucího, vedoucího provozu až k vedoucímu odboru. Když jsem ale s nástupem prvních absolventů soukromých stř. škol viděl, co všechno se dnes dostane na školy, padaly mi brada. I na příklad z malé násobilky potřebovali kalkulačku a mnohem více nežli náplň práce je zajímala výše jejich platu. Byli sice naprosto nepoužitelní, ale vysoce sebevědomí.

0 0
možnosti

hafusak2

1. 7. 2010 15:16
Re: Dnešní VŠ: umí ode všeho něco, dohromady neumí nic,

S dělníky jednali arogantně a k pár fackám často chyběl jen krůček. S vysokoškoláky to nebylo o nic lepší. Jakou může ale mít takový člověk autoritu u podřízených? Když za mnou někdo přišel, že "něco nejde", tak jsem si vzal monterky a předvedl, že "to jde". Dnešní šéfové běhají po provozech, vykřikují, že se všichni jen flákají, že všechny propustí atd. Dělníci se jim za zády smějí. Šéfové vlastně nikdy nepoznají, zda se opravdu dělá naplno nebo ne. To je vlastní zkušenost. Ale opravdu nám dnes chybí ony 5-ti leté učební obory. Čistí teoretici ze škol jsou tak leda někam do účtárny nebo skladu.

0 0
možnosti

Strasak

1. 7. 2010 15:03
:-)

Střední a vysoké školy by se měly rozsekat na menší bloky. A ty by se měli platit. Lidé by si mohli vybrat co chtějí studovat a to by si taky zaplatili.

Pokud by někdo chtěl znát jen programování webových aplikací. Ať si zaplatí tenhle kurz a po půl roce by byl schopný něco dělat. Když by někdo chtěl navrhovat turbíny, musel by znát CADy, Matematiku, Termomechaniku, základy konstrukce atd.

Bylo by snažší něco dodělat a zároveň by zmizeli zubytečný předměty.

0 0
možnosti

alex hart

1. 7. 2010 15:01
Devalvace VŠ -1-

Ano, souhlasím s autorem, že se mnohdy požaduje VŠ vzdělání na místech, kde to není nezbytně nutné. Ale je to věcí těch zaměstnavatelů. Další důvod určité devalvace VŠ vzdělání je též to, že díky technickému pokroku už dávno není možné, aby jeden člověk znal z určitého oboru vše. Dnes na kdeco potřebujete specialisty a obrovské znalosti. V praxi to pak dopadá tak, že např. servismani nejsou opraváři, ale pouzí vyměňovači, aniž by leckdy pořádně znali detailní příčinu závady.

.

Takže do jisté míry s autorem souhlasím. Ale právě díky dnešnímu technickému pokroku je nutné se trvale vzdělávat. A toho prostě nejsou všichni lidé schopni nebo ochotni. A v tom je větší problém než jen v samotném školství. Pak možná takový (mírně zamindrákovaný SŠ, který je ochoten se trvale se ve svém oboru sám vzdělávat, aby dohnal ty vysokoškoláky) může být pro firmu cennějším než líný inženýr. Ale to je víc o osobním přístupu, než o dosaženém vzdělání ve škole. A vždycky to tak bylo.

0 0
možnosti

alex hart

1. 7. 2010 15:02
Re: Devalvace VŠ -1-

Samozřejmě že také dodnes existují místa, kde se pokrok zastavil někde v minulém století a kde téměř všechny teoretické znalosti můžete získat ve škole. Ale řekl bych, že už jen kvůli komputerizaci téměř všeho je takových míst stále méně. A že vždy je řada informací, které musíte prostě nasát až přímo na místě. A často těch nejdůležitějších. To snad ani jinak nejde.

0 0
možnosti

alex hart

1. 7. 2010 14:43
Jak vono to je -1-

Myslím si, že autor blogu i někteří diskutující příliš idealizují bývalé školství a pomíjejí zásadní souvislosti. 

Tehdejší učňáky, průmyslovky i VŠ vždy dávaly jen omezený rozsah všeobecných informací. A v drtivé většině zastaralých. Kdo chtěl v práci něco kloudnýho dělat, musel se stejně potom vzdělávat. A obvykle sám, a sám si shánět informace, kde se dalo. A tak je to dodnes. Málokdy Vám všechny potřebné informace škola, či zaměstnavetel naservíruje na stříbrném podnose. Tak to prostě není. Jistě jsou obory, kde to je lepší nebo horší, ale v případě, že jdete na místo, kde se vyžaduje VŠ, předpokládá se že jste schopni si ty informace sehnat sami a sami se je i naučit.

.

Mluvím zde z vlastní zkušenosti o oboru elektro, kde je vývoj  tak rychlý, že to školy prostě stíhat nemůžou. Ale myslím si, že to platí i v jiných oborech. Co by vám ale měla škola dát, je všeobecný rozhled a schopnost se učit.

0 0
možnosti

alex hart

1. 7. 2010 14:44
Re: Jak vono to je -1-

Pokud vás přímo ve škole naučili přímo ten konkrétní stroj, na kterém jste pak 20 dělal, tak je to spíše otázka "štěstí", ale pravděpodobně i zaostávání technického vývoje v té vaší fabrice.

.

Jiná věc je, že po sametové revoluci prakticky úplně upadlo učňovské školství a že obecně celková úroveň školství  rapidně poklesla., a to zejména v matematice a fyzice. Ale to je na jinou diskusi. Například o závazných osnovách, o způsobu řízení čí neřízení školství ze strany ministerstva školství, o úrovni učitelů, o existenci či neexistenci státních srovnávacích testů, o státních maturitách a pod.

0 0
možnosti

certik_bertik

1. 7. 2010 12:32
v

čem je ta výhoda?

0 0
možnosti
  • Počet článků 84
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2305x
Člověk vyčnívající a jedinečný tak akorát, kterého občas něco zaujme tak, že o tom napíšu.

A jakožto dlouhodobě nezaměstnaný projektant, technolog a vůbec obecně "člověk technický" , schopný a ochotný okamžitě nastoupit do práce, se ve svém věku 50+ směji údajnému nedostatku technických odborníků.