Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nová hedvábná stezka aneb další globalizace pro Čínu a Evropu .

Zhruba tím směrem cestovali už před necelými 100 lety naši legionáři , z Ruska po železnici směrem na východ do Vladivostoku a z něho přes Ameriku domů. Za doby Sovětského Svazu byla tato Transsibiřská cesta přejmenována hrdě na BajkalskoAmurskou Magistrálu. Pamětníci jako já si určitě vzpomenou na články v tehdejším mládežnickém tisku. Ještě v 80 letech bylo vítané téma z reálií Sibiře, jak sovětští mládežníci místo studia na školách se nechávají jako barabové brigádníci zaměstnat na stavbě BAM. Ovšem tehdy to byla výhradně sovětská respektive ruská záležitost a účelem bylo získat lepší přístup k využití nerostného a jiného bohatství Sibiře.

Vlak s kontejnery v Mělníku.MF Dnes

Dneska významnost tohoto dopravního směru opět vzrůstá. Ale z jiného důvodu. Na východě asijského kontinentu leží prudce se rozvíjející Čína, dneska stále ještě dílna Evropy , na západě je západní a střední Evropa, jeden z velkých spotřebitelů čínských výrobků. Ale i čínských komponent pro ty evropské výrobky, které se stále ještě vyrábějí či kompletují v Evropě.
A mezi tím je dopravní vzduchoprázdno. Rozsáhlá plocha asijské pevniny, kde je doprava buď pomalá a nekvalitní, jako je trasa ruské BAM, nebo kde rozumné dopravní spojení není vůbec nebo kde  politické režimy místních států spolehlivé dálkové dopravě pro Evropu nepřejí. Toto asijské dopravní vzduchoprázdno bylo dosud objížděno zámořskou lodní dopravou nebo obcházeno leteckou dopravou. Ale zámořská doprava je příliš pomalá , přeprava kontejneru trvá nejméně měsíc a letecká doprava je příliš drahá a vyplatí se tak jen pro lehké a drahé zboží.
Ovšem zdá se, že plány, které po rozpadu Sovětského Svazu a vzniku jeho nástupnických středoazijských republik slibovaly především rozvoj tohoto středoazijského regionu, se začínají realizovat. Nyní už ale jako pozemní dopravní vlakové spojení Číny a Evropy. Vlak s 40 kontejnery s počítačovými součástkami totiž dojel v rekordním čase 16 dnů z Wuchanu na jihozápadě Číny do českých Pardubic.  Náklad projel Čínou, Kazachstánem, Ruskem, Běloruskem , Polskem a Českou republikou.  Přejezd byl realizován na území Číny čínskou společností čínskou společností CRIMT a dále pod dohledem švýcarské přepravní firmy InterRail Holding. Na rekordním čase měl mít velký podíl systém elektronického odbavování, elektronického překladu dokumentů a dalšími IT prostředky , který zkrátil čekací doba na hranicích na minimum.
Nenašel jsem nic o ekonomické stránce takové přepravy nebo o možné spolehlivosti, opakovatelnosti či obecně zavedení pravidelné nákladní přepravy na této trase, nicméně toto může být s velkou pravděpodobností první vlaštovka v zavádění pravidelného železničního spojení Čína  - Evropa.  Stačí připomenout, že svého času Čína zveřejnila ambiciózní  plán na výstavbu vysokorychlostního vlakového spojení s Evropou. S hospodářskou krizí v Evropě sice význam takového spojení poněkud poklesl, na druhé straně se ale taky poněkud změnily podmínky v Číně. Čína bude zvyšovat spotřebu vlastních občanů, aby v době zpomalující ekonomiky rozvinutých zemí udržela vysoké tempo růstu své ekonomiky a to bude znamenat modernizaci střední a západní Číny včetně železničního spojení. Minimálně na čínském území se bude tedy doprava zrychlovat a zkvalitňovat. Otázka je, co na to střední Asie, Rusko a potom v případě "baltské" trasy Bělorusko a Polsko, v případě "černomořské" trasy Ukrajina a balkánské země.
Otázka je potom, co taková doprava přinese nám. Hlavní zámořské přístavy pro nákladní zámořskou dopravu jsou pro nás německé nebo nizozemské velké přístavy. Tam se kontejnery z velkých kontejnerových lodí překládají do říčních lodí, na železnici, na kamióny.....Aby se zboží dostalo k nám, nejdřív musí projet Německem , pro české firmy je tedy to zboží, suroviny či komponenty pro výrobu o cenu pár tisíců kilometrů evropské přepravy dražší. To je znatelná nevýhoda českých firem proti západoevropským firmám a dalo by se říct , že to je jeden z faktorů, který rozhoduje o tom, že v Česku se montují za malé peníze komponenty a ty se se ziskem složí do finálního výrobku třeba v Německu.
Zavedená železniční přeprava z Číny by znamenala, že by se pořadí obrátilo. Nejlevněji by tato doprava přišla země východní Evropy, potom nás coby země střední Evropy, západní Evropa by přišla na řadu až nakonec. To by mohla být pro nás docela významná výhoda. Zatímco pro zboží a materiál dovážené i vyvážené přes moře je nejvýhodnější situovat hlavní distribuční sklady u velkých západoevropských přístavů a z nich podle potřeby to vozit  východněji třeba k nám, u této přepravy by mělo smysl hlavní distribuční sklady zboží i materiálů pro Evropskou unii umístit na východě EU. Potom by dávalo taky větší smysl umístit na východě Evropské Unie nebo obecně na východě Evropy i továrny zpracovávající dovážené čínské zboží nebo materiály a komponenty. A to i pokud by se jednalo i o finální výrobu.  Zvláště takovou, která by nacházela uplatnění v Číně nebo dokonce obecně v tamější východoasijské obchodní zóně.
Zatím to je jen první vlaštovka respektive první vlak.
Ale může to být příležitost pro země východní a střední Evropy k novému ekonomickému rozvoji a k uplatnění evropských výrobků ve východní Asii.  A taky by to mohla být příležitost k překonání současné krize a k určitému ekonomickému odpoutání od zemí západní Evropy.

Přidávám ještě webové odkazy na články:

http://pardubice.idnes.cz/do-pardubic-dorazil-prvni-vlak-primo-z-ciny-fkq-/pardubice-zpravy.aspx?c=A121122_1857782_pardubice-zpravy_jah

http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi/c1-58693480-byla-objevena-nova-hedvabna-stezka-vlak-z-ciny-do-ceska-privezl-zbozi-za-rekordnich-16-dnu

http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/vlak-s-kontejnery-dojel-z-ciny-do-ceska-za-rekordnich-sestnact-dnu-934073

Autor: Radim Polášek | čtvrtek 22.11.2012 8:57 | karma článku: 9,65 | přečteno: 850x
  • Další články autora

Radim Polášek

Drtinová - konec (neschopné ?) moderátorky?

Když rozhovor s nějakým politikem moderovala Drtinová, byla už jedna věc jasná předem. A sice že z tohoto rozhovoru se posluchač nedozví vůbec nic.

13.8.2013 v 9:05 | Karma: 43,87 | Přečteno: 11111x | Diskuse| Politika

Radim Polášek

Drábkovy milióny ukradené nezaměstnaným.

Narazil jsem na internetu na seznam prací a odpracovaných hodin, které v rámci Drábkových nucených prací byli nezaměstnaní přinuceni odpracovat zadarmo za první letošní půlrok.

17.12.2012 v 10:23 | Karma: 42,32 | Přečteno: 8963x | Diskuse| Společnost

Radim Polášek

Potřebujeme vzdělání aneb anglický benzín vyrobený ze vzduchu.

Má to být převratný vynález, který umožní vyrábět ze vzduchu syntetický benzín, při jehož spalování se nebude do ovzduší uvolňovat další oxid uhličitý. Vyvinula ho podle novinových zpráv "jedna malá firma" ze severu Anglie a sklidila na nedávné konferenci v Londýně obdiv expertů. Využitím této metody se má bojovat proti klimatickým změnám a může se jí vyřešit světová energetická krize.

24.10.2012 v 9:23 | Karma: 30,08 | Přečteno: 5021x | Diskuse| Ekonomika

Radim Polášek

Jemná airsoft připomínka českým ochrankám a politikům.

Může člověk chodit a zároveň spát? Je to sice vzácné, ale stává se to. Video z prezidentovy návštěvy v severočeské Chrastavě ukázalo, že ano. V chůzi doslova spali členové prezidentstké ochranky a tak prakticky bez jakékoliv překážky umožnili útok na prezidenta z bezprostřední blízkosti i následný útěk pachatele.

29.9.2012 v 13:10 | Karma: 37,53 | Přečteno: 6746x | Diskuse| Politika

Radim Polášek

A jak alkoholový mejdan v Česku s velkou kocovinou ukončil metanol

Dalo by se parafrázovat známé přísloví: Tak dlouho se pije nelegální alkohol vyrobený z denaturáku , až někoho napadne použít místo denaturáku metanol......

23.9.2012 v 12:10 | Karma: 17,24 | Přečteno: 1213x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Poslanci jednají o zákoníku práce, ANO a SPD odmítají výpověď bez důvodu

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  17:02

Přímý přenos Poslanci začali projednávat úpravu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš...

V Polsku zatkli šestnáctiletého mladíka kvůli útoku na varšavskou synagogu

2. května 2024  13:47,  aktualizováno  16:52

Polská policie zadržela šestnáctiletého mladíka, kterého podezírá z útoku na synagogu Nožykowých ve...

Je to úlet, míní experti o antikampani SPOLU. Trestná však podle nich není

2. května 2024  16:51

„Rusko, pro tebe všecko,“ paroduje předvolební kampaň SPOLU heslo hnutí ANO „Česko, pro tebe...

Začaly maturity. Podle učitelů lehké, studenty ale trápily logaritmy

2. května 2024  16:42

Studenti posledních ročníků maturitních oborů poprvé usedli k maturitním písemkám. Ve čtvrtek...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 84
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2305x
Člověk vyčnívající a jedinečný tak akorát, kterého občas něco zaujme tak, že o tom napíšu.

A jakožto dlouhodobě nezaměstnaný projektant, technolog a vůbec obecně "člověk technický" , schopný a ochotný okamžitě nastoupit do práce, se ve svém věku 50+ směji údajnému nedostatku technických odborníků.