Pražská MHD hrozí stávkou

Odboráři pražské MHD jsou připraveni stávkovat, pokud primátor Pavel Bém nesplní požadavky. Město s největší pravděpodobností čeká neodvratný totální kolaps.

Zdroj: mhdcr.biz

Spor mezi městem a přepravcem je vcelku složitý a pro nezainteresovaného člověka je ještě více obtížné, ba skoro až nemožné se v něm zorientovat. Problém by se dal zjednodušit do několika málo bodů. Odboráři a nejen oni se obávají o svou výplatu a o své zaměstnání.

Na hromadnou dopravu v Praze neplatí totéž co v jiných firmách, kde se vše řídí toliko zákonem nabídky a poptávky. Mohou padat slova o krizi, ale hromadná doprava zkrátka fungovat musí i v době krize a v přepravě osob po hlavním městě se krize vůbec neprojevuje.

Neprojevuje se už jen z toho prostého důvodu, že v Praze je nejmenší nezaměstnanost a protože ceny stagnují či dokonce mírně klesají, absolvují důchodci zvýšený počet cest za levným nákupem. Není to tak dávno, kdy u pražské tržnice nějaký vtipálek domaloval na informační tabuli pro řidiče "Pozor, chodci" slabiku "dů".

Objem přepravy se tedy nijak nesnížil, možná dokonce ještě narostl. Podle všech dostupných informací si firma Ropid zřízená městem určuje na které místo, jak často a v kterou dobu bude jezdit ten který prostředek hromadné dopravy. U metra je to předem dáno, u tramvají je rovněž obslužnost omezena kolejemi, takže největší manipulace se děje s autobusovými linkami.

Dopravní podnik coby provozovatel vozů MHD nemá šanci ovlivnit rentabilitu takových spojů. Pražská MHD je stejně jako prakticky všude ve světě dotována, protože bez dotací by jen těžko mohla fungovat a nedokážu si představit, že bych měl platit jízdenku v plné, nedotované ceně. To bych se asi nedoplatil.

A jsme u dalšího problému. Dopravní podnik si ani neurčuje kolik bude stát jízdenka, cenu mu opět určuje Ropid včetně předplacených jízdenek, tzv. lítaček, tramvajenek nebo pro přátele z Brna šalinkaret. Pokud stojí roční kupón 4750 korun, znamená to, že za každý den se zaplatí jen polovina plné jízdenky, cca 13 korun.

Za třináct korun na den, může majitel lítačky absolvovat neomezený počet jízd. To je láce, kterou nám může celá Evropa závidět, jezdit celý den za půl eura. Zde by mohl být zakopán pes financování Dopravního podniku.

Dopravní podnik má s Ropidem uzavřenou smlouvu na určitý počet "vozokilometrů", jak řekl primátor Bém v nedělních OVM. Za tuto vykonanou práci náleží Dopravnímu podniku určitá suma peněz. Podle Dopravního podniku je smlouvou stanoveno zhruba devět miliard, Pavel Bém tvrdí, že Dopravní popdnik dostane od města miliard jen sedm, protože prý objednané množství vozokilometrů je shodné s rokem předchozím.

Dopravní podnik už svůj pomenšený příděl vyčerpal a teď mu chybí asi dvě a půl miliardy korun, přičemž dvě miliardy jsou dluh města vůči Dopravnímu podniku. Reálně hrozí, že ti, co nás denně přepravují po celém městě bez ohledu na denní či noční dobu, nedostanou výplatu. Pavel Bém se uvolil, že městskému přepravci uvolní jako zúčtovatelnou zálohu (rozuměj vratnou půjčku) ve výši 900 milionů. Jinými slovy, město chce Dopravnímu podniku půjčit polovinu svého dlužného závazku.

Naprosto chápu zaměstnance Dopravního podniku, že chtějí stávkovat. Bojují za svou výplatu, která jim zcela spravedlivě za jejich odvedenou práci náleží. V minulosti bylo několik pokusů o stávku v pražské MHD, ale všechny ztroskotaly, zejména ta poslední v režii ČSSD, která byla navýsost stávkou politickou.

Nyní nejde o stávku politickou, a proto, ač se mne to zcela určitě také dotkne, nelze proti stávce nic namítat. Je to výsostné právo každého zaměstnance. Zaslechl jsem na I. P. Pavlova hovor dvou řidičů, že prý se stávkou souhlasí více než 90% zaměstnanců celého Dopravního podniku. Zdá se, že stávka je neodvratná.

Nejsem zastáncem nátlakových akcí, nejde-li o opravdu závažné situace, nicméně, pokud město svému přepravci dluží peníze za odvedenou práci a hrozí, že zaměstnanci nebudou mít na výplaty, nezbývá mi, než stávku vzít na vědomí.

Nelze si nasmlouvat práci, zaplatit za ní oproti smlouvě o dvě miliardy méně a pak přijít s tím, že si zaměstnanci přepravce mají snížit platy. Řidiči MHD nejsou piloti aerolinek a i když mají prakticky stejnou zodpovědnost mají značně rozdílné platy (piloti pochopitelně musí mít daleko větší znalosti a dovednosti, bych nebyl nařčen z neobjektivnosti, proto také mají plat vyšší).

Pavel Bém se zřejmě na chvíli vžil do socialistické duše a vyrukoval s přesvědčením, že dluhy se neplatí. Každý ví, že jsem pravicově zaměřen a ani se s tím nekterak ve svých článcích a zejména ve svých názorech netajím. Právě proto si myslím, že by si měl pražský primátor uvědomit zásadní věc, a to, že dluhy se platí, obzvláště, jsou-li podložené smlouvou.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Rudolf Polanecký | úterý 10.11.2009 12:39 | karma článku: 29,71 | přečteno: 4371x
  • Další články autora

Rudolf Polanecký

Babišův čapí problém

14.3.2016 v 10:35 | Karma: 37,12

Rudolf Polanecký

Prozření Angely Merkelové?

1.2.2016 v 11:00 | Karma: 42,14

Rudolf Polanecký

Sobotkovy maily podruhé

19.1.2016 v 9:30 | Karma: 42,89