Proč jsou tanky tolik cool?

World of Tanks – unikátní fenomén populární kultury srovnatelný třeba s Pokémony. Proč tolik mužů i žen – více či méně dospělých – propadlo těmto imaginárním bručícím obrněncům?

Základem úspěchu World of Tanks (stejně jako všech ostatních počítačových her) je samozřejmě infantilita. Neuvěřitelné množství kulturních komodit výhodně těží infantility konzumentů všeho věku; nejsou to jen hry, ale i filmy (typicky Marvel), pořady (Top Gear) a samozřejmě hračky (tedy pardon – modely a sběratelské předměty).

Co ale dělá zrovna tanky tak COOL?

První důvod je samozřejmě vojenskost. Tato je přirozeně navázaná na mužnost a sílu a tak rozumně kompenzuje již zmíněnou infantilitu. Vhodný se jeví i termín guilty pleasure – totiž provinění z toho, že navzdory svému věku a sociální roli (otce, manžela atd.) sedí chlap u počítače a hraje hru; potěšení ze hry je však proviněním znásobené a zároveň ospravedlnitelné právě vojenskostí (lapidárně řečeno: „ženo moje milovaná, nehraju si; cvičím se v boji, abych tebe a svou zem mohl bránit – kdyby na to přišlo… A proto jdi spát radši sama, dnes nám to bude trvat ještě dlouho.“)

Další důvod úspěchu se skrývá v zájmenu nám - soudržná komunita hráčů/fanoušků je samozřejmě podstatný díl skládačky. Fandom tankistů má taky velikou výhodu v tom, že nesledují imaginární příběh (jako třeba fanoušci Star Wars), ale mohou svůj zájem vztahovat na skutečnou vojenskou techniku a historii – projevem fanouškovství se tak může stát sledování dokumentů, návštěvy muzeí, čtení populárně naučných, nebo dokonce odborných knih. A kdo nemá zrovna čas nebo chuť na aktivní hraní může konzumovat game play videa (kterch jsou k dispozici skutečně mraky), nebo třeba tématickou seriálovou lahůdku Girls und Panzer – anime o středoškolačkách v podkolenkách, které za svou školu soutěží v tankových bitvách.

Poslední bod, který jsem zatím vypozorovala je uzavřenost „kolekce“ tanků. Na rozdíl například od aut, kterých je v podstatě nekonečné množství, je tanků relativně málo – dají se efektivně rozdělit do dílčích skupin, můžeme definovat proměnné, které jsou všem společné a celkově můžeme přirovnat tanky k již zmíněným Pokémonům, které se správný fanoušek prostě naučí a nasbírá.

Roli snad může hrát i fakt, že v tankové bitvě (podobně jako v serálu Girls und Panzer) vlastně nikdo neumírá; na rozdíl od střeleckých vojenských her stylu Call of Duty, kde jednoduše stříká krev, jsou tanky vlastně bezpečné, nesmrtící, vhodné pro děti - a také je spousta dětí hraje.

Tato kombinace faktorů se ukázala jako skutečný zlatý důl. World of Tanks a "tanky" obecně jsou celosvětovým společenským fenoménem s velice provázanou a soudržnou sítí fanoušků zamilovaných do ubručených, pomalých a pozuby ozbrojených "mašinek".

Autor: Lenka Poláček Hučínová | sobota 31.1.2015 17:00 | karma článku: 9,25 | přečteno: 773x