Pivo je důležitým identifikačním logem českých a moravských regionů

Celosvětový proces globalizace se bohužel především v potravinářství a nápojovém průmyslu stále více projevuje stíráním kdysi mnohotvárné pestrosti regionálních gastronomických a nápojářských specialit. Dnes bohužel platí, že se ve všech obchodech a restauracích „od Šumavy k Tatrám“ setká jejich návštěvník, až na čestné výjimky, se stejnou nabídkou potravinářských produktů.  A to je podle mého názoru velká škoda.

Jedním z mála typů výrobků, které působí proti tomuto trendu a které se v poslední době velmi rozvíjejí, jsou regionální pivní speciály stále více oblíbené spotřebitelskou veřejností. Ta většinou ztotožňuje výrobu takových piv s produkcí minipivovarů, skutečností ale je, že speciální a netradiční piva dodávají na trh i střední a větší pivovary, jako například Pivovar ZUBR.

Před Vánoci jsme na trh uvedli pivní speciál ZUBR MAXXIM 14°. Vloni v létě jsme pak vstoupili na trh s ochuceným pivem Zubr YUZU, které mělo mimořádný úspěch, a proto jsme připravili i jeho „zimní“ variaci HOT YUZU. Ta se zejména v lyžařských střediscích v Jeseníkách a i na vánočních trzích v Přerově stala velmi vyhledávanou specialitou. A nakonec letošní jaro jsme představili májový ležák ZUBR EXTRA HOŘKÝ, který v tancích zraje až 65 dní. Obecně tak lze říci, že každý rok přichází Pivovar ZUBR se dvěma až třemi novinkami, resp. pivními speciály. A budeme v tom pochopitelně pokračovat i nadále.

„Antiglobalizační“ role piva, zejména v naší zemi, je přitom významnější, než by se první pohled mohlo zdát. Podle jen několik let starého průzkumu, který si nechal zpracovat Český svaz pivovarů a sladoven, je pro cizince poznávání a konzumace českých piv druhým nejčastějším důvodem k návštěvě ČR. Argumentem pro taková rozhodnutí je právě identita a všechna možná specifika našich piv, včetně nově vytvářených pivních speciálů. Jen za „nějakým pivem“ by cizinci do naší země pochopitelně nejezdili – všichni totiž mají „nějaké pivo“ doma.

Pivo je tak v současné době důležitým identifikačním „logem“ českých a moravských regionů, a tento jeho potenciál by se měl dále rozvíjet. Jednou z možností ve spojení s turistikou jsou například „pivní stezky“, které jsou z pochopitelných důvodů určeny pro pěší turistiku, což ovšem dává lepší možnosti poznávání místních přírodních a architektonických památek. Těch je na celém území ČR celá řada, a jejich poznávání je oním prvním důvodem k návštěvě naší země cizinci. Ideálním synergickým efektem je tedy propojit první i druhý důvod dohromady.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Tomáš Pluháček | čtvrtek 9.5.2013 10:45 | karma článku: 12,91 | přečteno: 527x