Hradišťský Kocourkov

Křivák v kapse se mi otevíral při sledování reportáže z Uherského Hradiště, kterou Česká televize uvedla v nedělních Událostech.

Reportéři ČT se zaměřili na absurdity v dopravním značení. Podstatnou částí reportáže bylo značení cyklistické stezky v městské části Jarošov. Na úseku dlouhém cca 200 metrů je značek (značky C07a a C07b), označujících začátek a konec cyklostezky dvacet. Takže zde máme šňůru minicyklostezek, končících každých deset metrů!  Tím je mezi silnicí a chodníkem, resp. stezkou pro cyklisty de facto vytvořený plot z periodicky se opakujících značek. A tato sranda stála, dle reportérů ČT, pouhých 120 tisíc. Maličkost pro město, které loni hospodařilo s deficitem téměř třiačtyřicet milionů a letos tomu bude podobně!

Uherskohradišťský místostarosta Květoslav Tichavský toto zdůvodnil tím, že „… kdyby tam ty značky nebyly a něco se tam stalo, nějaký úraz, tak potom bychom to odnesli my, jako město …“.

„Pane místostarosto a možná zanedlouho starosto, něco tak slaboduchého jsem již dlouho neslyšel!“

V Jarošově má pan místostarosta starost, aby se nic nestalo. Je zajímavým, že takovou starost nemá o obyvatele městských částí Sady a Vésky. Mezi těmito čtvrtěmi je nezastavěný, asi čtyřistametrový úsek. Z Vések do Sadů či zpět, je možné se dostat pouze po silnici, která nemá ani krajnici. Vzhledem k tomu, že mnoho řidičů jedoucích po hradišťském obchvatu si právě tudy zkracuje cestu do Uherského Hradiště, aby se vyhnuli debilně řešenému sjezdu v Kunovicích, je chůze po této komunikaci obzvláště nebezpečná. Vésčané i Sadovjané volají po vybudování chodníku již několik desítek let. Za komunistů se tento požadavek vždy smetl se stolu s odůvodněním, že vésčanským pánbíčkářům by se usnadnila cesta do kostela v Sadech. Po listopadu tento problém pro hradišťské úředníky není zase dost důležitý.

Ano, místostarosta Tichavský prosazuje vybudování cyklostezky mezi oběma čtvrtěmi, ale při železniční trati. To pro pěší znamená prodloužení trasy asi na dvojnásobek. Proto lze předpokládat, že v případě realizace tohoto nesmyslu, který bude stát spoustu peněz, lidé budou dál chodit po silnici.

A co se týče dopravního značení? Řidiči, zkracující si cestu, si tento úsek velmi často pletou se závodištěm. I když na konci Vések a Sadů není značka, označující konec obce, a tudíž dál platí padesátka, mnozí řidiči si to neuvědomují a zrychlují okamžitě po ukončení zástavby. Několikerý požadavek místních komisí alespoň na umístění značky radnice ústy vedoucího odboru dopravy zamítla s tím, že dle zákona tam platí padesátka a není důvod to znovu připomínat značkou. A navíc se musí šetřit. Zajímavé, že v Jarošově tentýž úředníček tolik neškudlil.

Jiný požadavek, který Vésčané vůči radnici měli, bylo zřízení přechodu na okraji čtvrti, poněvadž je tam po obou stranách autobusová zastávka a pro starší lidi je přecházení přes vozovku dost riskantní. Odpovědí byl argument, že tudy nepřechází více lidí, než stanoví zákon. Ano, za zákon se dá schovat všechno. Neschopnost, hloupost či docela obyčejná neochota sloužit občanům, z jejichž daní je dotyčný ouřada placen.

Co Vy na to, pane místostarosto. Tady už nemáte starost, aby se nestal nějaký úraz? A kdyby se stal, potom už za to město nebude odpovědné? Ale co! Ve Véskách nebydlíte, ani nikdo z ostatních místostarostů či dokonce sám starosta, a těch pár hlasů ve volbách Vás asi nevytrhne.

A co se týká Jarošova, těch sto dvacet tisíc by Jarošovjáci dokázali zužitkovat určitě lépe, než vybudováním nesmyslného plotu ze značek. Co pro tuto čtvrť radnice dělá? Nechci se vyjadřovat neslušně, příslušné slovo si čtenář doplní určitě sám. Fantasmagorický záměr vybudování tzv. Parku Rochus, tedy jakési milionářské čtvrti, obyvatelům Jarošova určitě nic nepřinese. Asi tolik, jako ty značky. 

Přitom v Jarošově, ale i v přilehlých Mařaticích by daleko více, než monstrózní Park Rochus, uvítali vybudování druhého hradišťského mostu přes řeku Moravu. Nejlépe hned při vjezdu do Jarošova ve směru od Zlína, aby se ulehčilo oběma čtvrtím, ale také centru Uherského Hradiště, od náporu vozidel jedoucích do Starého Města. A také by uvítali opravu místních komunikací, chodníků a tak dále, a tak dále.

Jarošovjanům, Mařaťanům, ale i Vésčanům a Sadovjanům a také třeba Míkovjanům nezbývá než doufat, že za měsíc, po komunálních volbách, dojde ve vedení města k zásadní obměně a radnicí se prožene menší tsunami, které ji vyčistí od nedotknutelných bařtipánů, kteří si myslí, že svá teplá korýtka tam mají navždy.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: M. K. Pijáček | neděle 12.9.2010 23:53 | karma článku: 18,11 | přečteno: 1080x