Sama na sever - jseš jim ukradená

Tahle země vypadá velmi klidně. Lidi hodně potichu, v klidu, občas řádí děti. Překvapuje mě, že moje cizokrajné auto ani požadavek na komunikaci v angličtině nebudí žádné otázky ani druhý, podezřívavý pohled.

Přitom často jedu přes malinké vesnice a auta mají samé švédské espézetky.
Vysvětlení mi poskytl syn - "Jseš jim ukradená."
Já v tom vidím spíš jejich pocit bezpečí, nepotřebu se do něčeho cpát, hlídat, vyptávat se. Stáli jsme s dětmi uprostřed Stockholmu, na nejrušnějším náměstí, s mapou a brejlili do ní. Oslovila nás rozesmátá skupinka, že plní úkoly na narozeninovou oslavu a jeden z nich je vyfotit se s turisty. Vyfotili jsme se s nimi a obrácenou mapou, kterou jsme měli dokonce v azbuce, děkovali a odcházeli a pak ještě :" Aha a nechcete pomoct?"
Zasmáli jsme se a odmítli, vyznali jsme se dobře, jen jsme hledali nějaký obchod nebo metro. Nezeptali se, odkud jsme, prostě normálka, turisti ve městě.
V Česku mám často zkušenost, že stačí otevřít mapu nebo jen hledět na cedule a přistoupí k vám domorodec a pomáhá. Já to taky ráda dělám.
Jsem si jistá, že by mi zde poradil kdokoli, komentuji jen zvyk montovat a nemontovat se do cizích věcí.

Večer u moře

Začínám to tu mít čím dál vychytanější. Fotka ukazuje večerní pohůdku u moře.
Je pravda, že místo je potřeba hledat. Zatím jsem mimo hotel ve Stockholmu za přespání neplatila. Přístupy k moři a hezké pláže jsou většinou obsazeny kempy. V kempu bývá ovšem sprcha a to je pro mě jackpot. Takže vybírám něco mezi a zbytek obstará suverénní výraz, který se stejně potřebuju doučit.
Moje osamění nabírá opět plné obrátky. Zatím jsem se ani na minutu nenudila. Když mi ale na dva dny vypadlo rádio, snížila se mi nálada k zemi. Provedla jsem patřičná zaříkání, ve Stockholmu si odpočinulo a zase jede. Oblíbila jsem si jednu švédskou stanici, kde hrají občas i Abbu!

Dostávám se do zajímavého kraje, říše železa Gästrikland. Každou chvíli se proti mně u silnice vynoří obří dýmající kolos, továrna nebo ocelárna, zpracovává se zde vytěžená ruda z všudepřítomných dolů. Zítra půjdu na prohlídku do jednoho z nich.

Autor: Lucie Pezlarová | úterý 20.10.2015 19:06 | karma článku: 13,07 | přečteno: 710x

Lucie Pezlarová

Sama na sever - měděné město

Vím, že Česko trpí vedry, tak poznámka k počasí. Tady uprostřed Švédska je letos v létě velmi přitažlivě, 25 a slunce a modro.

22.10.2015 v 17:21 | Karma: 9,04 | Přečteno: 341x | Diskuse| Cestování

Sama na sever - Sigtuna a Stockholm

Ráno se budím v Sigtuně v přístavu. Přístavy jsou pro spaní výborné, parkuje tam dost aut, je tam ten správný mix zalidněnosti a opuštěnosti, který mi vyhovuje.

19.10.2015 v 21:08 | Karma: 11,12 | Přečteno: 377x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - operuju svou nohu

Dneska bylo mým hlavním cílem se vykoupat. Našla jsem pěkný poloostrov s chatami, vykoupala se u mola a když už tedy bylo kde se umýt, šla jsem si zaběhat. Po běhání jdu znovu k vodě, trochu špatně jsem šlápla, a že se umyju.

14.10.2015 v 21:04 | Karma: 10,04 | Přečteno: 528x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - u kanálu

V neděli se jedu podívat na slavný Göta kanál. V letech 1831-7 ho prokopali vojáci v délce 80 km, celkem měří 190 km a díky němu se dá projet mezi Severním a Baltským mořem.

14.10.2015 v 19:45 | Karma: 10,82 | Přečteno: 381x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - vpíjím se očima do cesty a čas mi protéká rukama do volantu

Dneska se s vámi podělím o zážitky ze silnice. Všechno je skvěle značené, i kruháče, nejde zabloudit. Mířím okolo moře na sever ke Stockholmu a zastavuju se na zajímavých místech.

8.10.2015 v 20:11 | Karma: 10,94 | Přečteno: 440x | Diskuse| Cestování

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Jestli Rusko prolomí frontu, můžeme na Ukrajinu vyslat vojáky, zopakoval Macron

2. května 2024  13:18

Francouzský prezident Emmanuel Macron opět připustil možnost vyslání západních pozemních jednotek...

Bezpečnostní úřad má nového šéfa. Čuřín chce víc digitalizace a méně prověrek

2. května 2024  11:51,  aktualizováno  13:15

V Národním bezpečnostním úřadu (NBÚ) je podle nového šéfa Jana Čuřína prostor pro digitalizaci a...

POLITICKÝ DIÁŘ: O falešné hře Evropana Fialy a štoku navíc

2. května 2024

Premium O tom, jak se za deset let změnil názor Petra Fialy na Evropskou unii či o debatě k důchodové...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, policie ničí barikády a zatýká

2. května 2024  8:11,  aktualizováno  12:58

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Datová analytička, organizátorka všeho, do čeho se vám nechce, obdivovatelka krás jižní Moravy, hodný a nezávislý člověk.