Je lepší koupit zájezd v cestovní kanceláři nebo cestovní agentuře?

V souvislosti s problémy ostravské společnosti CA Filip Travel jsem si přečetl několik diskusí u různých článků o této CA a uvědomil si, kolik lidí vlastně ani nerozlišuje mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou. A přitom se z pohledu klienta jedná o zásadní rozdíl. V čem spočívá?

Cestovní kancelář (CK) zájezdy organizuje, tzn. nasmlouvá dopravu, transfery, ubytování,… zkrátka připraví celý zájezd a ten prodává. Buď sama, nebo prostřednictvím cestovních agentur. V praxi většinou kombinací obou těchto způsobů. Nejdůležitější však je, že cestovní kancelář za tento zájezd a jeho kvalitu zodpovídá. Cestovní agentura (CA) je naproti tomu v podstatě obchodní společnost, která „jen“ zprostředkovává prodej zájezdů cestovních kanceláří.

Přesné definice těchto i dalších pojmů najdeme v zákoně č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu. To ale pro konečného zákazníka není tak důležité. Důležitější spíš je uvědomit si rozdíl mezi nimi a co z něj vyplývá.

Ať si totiž koupíte zájezd přímo v cestovní kanceláři nebo přes cestovní agenturu, cestovní smlouvu uzavíráte vždy s cestovní kanceláří. Cestovní agentura je povinna Vás informovat, která CK vámi vybraný zájezd organizuje. Je tedy důležité přečíst si smluvní podmínky vybrané CK a ověřit si, zda má tato CK sjednané pojištění proti úpadku a optimálně si také o dané CK zjistit více informací.

Cena zájezdu je stejná, bez ohledu na to, kde zájezd koupíte. To mají CK většinou nastaveno ve smlouvě o provizním prodeji. CA tak nemůže prodávat dráž, ani levněji. Cestovní agentura si tedy cenu oproti cestovní kanceláře nenavýší, ta jí ale za zprostředkování prodeje zaplatí provizi.  Proto se také cestovním agenturám říká „provizní prodejci“.

Je tedy lepší zvolit cestovní kancelář nebo cestovní agenturu? Pokud ode mne čekáte, že budu prosazovat pouze nákup přímo v cestovní kanceláři, asi vás zklamu. Chápu, že pro každého z nás je důležité něco jiného, někdo dá přednost cestovní kanceláři, jiný agentuře. Níže pod tímto jsem se pokusil shrnout výhody i nevýhody obou. Cestovní kancelář Alexandria si prodá velkou část zájezdů sama, ať už přes internet nebo na některé ze svých poboček, jejichž síť neustále rozšiřujeme. Přesto spolupracujeme s mnoha cestovními agenturami a s velkou částí z nich je tato spolupráce na výborné úrovni. Každý klient je pro nás důležitý a nerozlišujeme, zda koupil zájezd „u nás“ nebo u agentury.

Důležité ale je vědět, komu svěřujete své peníze. I při nákupu zájezdu přes cestovní agenturu totiž máte možnost zaplatit cenu zájezdu přímo na účet cestovní kanceláře. Neříkám, že je vždy nutné očekávat nejhorší a opakuji, že se spoustou agentur máme kvalitní a dlouhodobě velmi dobře fungující spolupráci. Na příkladu CA Filip Travel je ale vidět, že problémy přijít mohou. A pokud si můžete ušetřit komplikace, proč to neudělat. 

Ať už tedy koupíte svůj zájezd kdekoli, přeji vám krásnou dovolenou plnou úžasných zážitků a hlavně bez jakýchkoli problémů.

 

Jaké jsou tedy výhody a nevýhody koupě dovolené v CK / CA?

Výhody CK:

  • CK je přímo pořadatelem vybraného zájezdu, tím pádem za něj i zodpovídá
  • CK  má nejaktuálnější informace z nabízených destinací, má totiž na místě své delegáty
  • zaměstnanci CK mají většinou nejlepší znalosti a informace o tom, co jejich CK nabízí. Velké a kvalitní CK pořádají pro své zaměstnance pravidelná školení a posílají je na tzv. infocesty, během nichž se zaměstnanci seznámí s nabízenými oblastmi a hotely, a tak se na pobočkách CK dozvíte i spoustu drobných a zajímavých informací, které se už do katalogů nevejdou.
  • CK má sjednané pojištění proti úpadku.

Nevýhody CK:

  • některé CK mohou být úzce zaměřeny a nabízet zájezdy pouze do malého počtu zemí
  • menší CK nemají tolik poboček, a tak nejsou vždy k dispozici k osobní konzultaci vámi vybraného zájezdu
  • v případě vyprodání zájezdu do konkrétní destinace v konkrétním termínu vám CK nabídne buď jiný termín nebo jinou destinaci, ale ne zájezd od jiné CK

Výhody CA:

  • CA prodává zájezdy více CK, mnohdy i desítek či stovek, nabídka je tedy širší
  • nějaká větší či menší CA je téměř v každém městě.
  • pokud trváte na zájezdu do konkrétní destinace v konkrétním termínu a jedna CK ho již má vyprodaný, nabídnou vám zájezd od jiné CK

Nevýhody CA:

  • CA je provizní prodejce, její rady a doporučení může v některých případech ovlivňovat výše provize s konkrétní CK. Byť si troufám tvrdit, že tomu tak obzvlášť u velkých a zavedených CA není, ruku do ohně za to u všech dát nemohu.
  • nejednáte přímo s CK, ale jen s někým, kdo váš požadavek předává dál
  • pracovníci CA nemusejí mít takové místní znalosti nabízených destinací jako zaměstnanci CK, kteří absolvují pravidelná školení a infocesty
  • tím, že CA prodává zájezdy mnoha CK, může být pro její pracovníky obtížné udržet si přehled o všech aktuálních akcích či speciálních nabídkách pro určité skupiny (např. senioři, děti,…)

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Petr Šatný | čtvrtek 28.6.2012 8:45 | karma článku: 8,45 | přečteno: 2216x