Co má společného hodnocení sezóny a Santa Claus?

Co má společného hodnocení sezóny a Santa Claus? Na začátku září je na ně brzo! Hodnocení letní zájezdové sezony se v posledních letech objevuje v médiích rok od roku dřív. Je to stejné jako předvánoční výzdoba v obchodech. Jenže zatímco Santa Claus nás v září ve výloze sice překvapí, ale jinak nic nezpůsobí, hodnocení letní sezony již 2. září může být velmi zavádějící.

S touhou urvat svých 15 vteřin mediální slávy zveřejňují některé kanceláře, agentury či asociace výsledky letní zájezdové sezony rok od roku dříve. Za pár let se tak možná dočkáme hodnocení sezony již v červenci :)

Před námi je ale ještě celé září a začátek října. Do spousty destinací jako je Turecko, jižní řecké ostrovy, Kypr a letos s trochou štěstí i Egypt se v říjnu ještě běžně létá, takže zbývá prakticky čtvrtina sezony.

A přestože v počtu lidí je to samozřejmě méně než čtvrtina, i tak je to významné období, které může dosavadní vývoj ještě změnit – výrazně zlepšit, ale třeba i zhoršit. Je pravda, že dost zájezdů je na toto období již prodaných, ale rozhodně to nejsou všechny. Určitě to bude ještě nějaké to procento z celkového počtu, takže z nárůstu pěti procent se klidně může stát i nárůst pouze 1 %. A v případě, že by se neobnovily zájezdy do Egypta, může z konečného propočtu vyjít dokonce i pokles.

Dalším problémem může být relevantnost dat za celý trh. Nevím, z jakých zdrojů kdo čerpá, to se bohužel v médiích neobjevilo. Ale oznámit celkový počet zájezdů za celý trh zavání vždy tak trochu tím, že jde o velmi hrubý odhad. Nevím o tom, že by někdo na toto téma dělal průzkum mezi cestovkami, přestože mne jinak novináři žádají o informace každou chvíli. Pokud někdo argumentuje tím, že má data z letiště či od leteckých společností, jak ale spočítal zájezdy s vlastní dopravou?

Dále se objevila informace, že přes internet si lidé koupili 52 % dovolených. No, tak to už je opravdu střelba, protože z tohoto vyjádření nikdo neví, co to „koupili přes internet“ vlastně znamená.

K určení procenta zájezdů, které se prodají online, je totiž důležité si nejprve nadefinovat, co pod pojmem online prodej chápeme.

Je třeba si uvědomit, že cestovní smlouva musí být vždy písemná a každou cestovní smlouvu musí zákazník podepsat. To je samozřejmě možné elektronickým podpisem, který však není příliš rozšířený. Mnohem běžnější je to, že zákazník cestovní smlouvu podepíše přímo na pobočce prodejce, či je mu prodejcem zaslána, on si ji vytiskne, podepíše a zašle zpět. Je však otázka, zda je toto ještě považováno za online prodej či není... Proto se mohou údaje o podílu online prodejů na celkovém prodeji zájezdů výrazně lišit. Záleží vždy na pohledu a na tom, co ještě do online prodeje zahrneme.

Širší pojetí zahrnuje do online prodeje i to, že si klient svůj zájezd na internetu vybere a následně jej zakoupí například na pobočce, či online zarezervuje a následně telefonickou či emailovou korespondencí dořeší cestovní smlouvu a zašle ji prodejci zájezdu podepsanou. Pokud tedy online prodej chápeme takto, pak lze opravdu říci, že si tak kupuje zájezd již více než polovina klientů.

Pokud ovšem online prodej definujeme tak, že si klient zájezd na internetu objedná, podepíše cestovní smlouvu a zaplatí, tedy bez dalšího kontaktu s prodejcem, pak mluvíme o výrazně menším čísle.

Ano, osvěta je důležitá a je dobře, že se o našem byznysu píše. Jen je potřeba, aby se z osvěty a snahy o informovanost nestalo zveřejňování plků, hrubých odhadů vydávaných za tvrdá data a snaha o osobní zviditelnění na úkor ostatních...

PS Tento článek vznikl 3.září a byl původně určen k zveřejnění pouze v časopisu TTG zaměřeném na kolegy z oboru. Na základě početných reakcí, které jsem obdržel, jsem se ale rozhodl jej zveřejnit a podrobit diskusi i zde. Věřím, že zaujme i čtenáře iDnes a děkuji za Vaše reakce, ať už souhlasné či kritické.

Autor: Petr Šatný | pátek 13.9.2013 13:56 | karma článku: 4,62 | přečteno: 137x