O kamionech, nezařazené poslankyni a rozpletení gordického uzlu
sauto.cz Každý, kdo se o něco takového chce pokusit, si přitom musí nahlas opakovat jednu základní tezi: kamiony sice škodí, ale zároveň také pomáhají. Z této teze je nutné vycházet a stále znovu na ni klást důraz. Ano, je pravda, že přetížené kamiony ničí naše silnice. Ano, je pravda, že chování části řidičů kamionů zaostává za průměrem – například bezohlednost některých kamionistů, kteří se předjíždějí na úseku dlouhém dva kilometry, přičemž jejich rychlostní rozdíl činí rovněž dva kilometry, vidíme dnes a denně. Zároveň však nesmíme zapomínat, že kamiony dávají řadě lidí práci – ať už přímo řidičům, nebo nepřímo dalším pracovníkům logistiky. Nebýt kamionové dopravy, nekoupíme si ani čerstvé rohlíky, ani nové škodovky.
Rozplést tento gordický uzel se pokusila kolegyně Jakubková, nezařazená, dříve zelená poslankyně. Kolegyně Jakubková je přitom bezesporu vynikající odbornicí v mnoha oborech, jako je například speciální pedagogika nebo sociální práce. V parlamentu pracuje v hospodářském a ústavně právním výboru. O to překvapivější pak byl právě tento její návrh na změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Řekněme si rovnou, že se paní poslankyně tímto návrhem řadí bok po boku Alexandru Velikému, který jednou ranou meče rozťal gordický uzel vedví. Paní poslankyně chce zaprvé výrazně (cca o 14 %) rozšířit zákaz doby, kdy smějí kamiony vyjet, a zadruhé zavést zpoplatněný systém výjimek z tohoto zákazu. Pokud bychom návrh paní poslankyně přijali, vzniknou nám z jednoho gordického uzlu dva přibližně stejně složité. Vedle problematiky kamionové dopravy, která zůstane v poněkud pozměněné podobě, se nám vynoří problém profesionálních řidičů vozidel do 3,5 tuny, tedy nejrůznějších dodávek a pikapů. Zatímco řidiči vozidel nad 3,5 tuny byli díky profesním průkazům a tachografům donuceni alespoň k nějaké kázni, pro výše zmíněná vozidla nic podobného neplatí. V okamžiku, kdy provoz kamionů takto omezíme, velká část zboží se přeloží na lehčí vozidla, která budou volně brázdit české silnice. Nevím, jak paní poslankyně, ale já rozhodně nikterak netoužím po tom, abych potkával v pátek večer 3 400 kg vážící dodávku, jejíž nezkušený řidič je za volantem už 13 hodin nonstop. To poslední sice zákon neumožňuje, ale zatím neexistuje prostředek, jak takové nařízení efektivně vymáhat. Návrh paní poslankyně zkrátka dokazuje, že přísný zákaz situaci neřeší, ale komplikuje.
Dalším, kdo se pustil do rozplétání uzlu, byla současná koaliční vláda. A dlužno dodat, že se do něj pustila daleko odpovědněji. Liší se především systémem zpoplatnění výjimek, kde má příslušný úřad možnost od poplatku upustit, je-li jejich jízda ve veřejném zájmu. Například tak nebudou hradit poplatky auta, která vozí materiál na stavbu dálničního mostu. Dalším výrazným rozdílem menší důraz na represi. Vládní návrh požaduje mnohokrát prakticky to samé, co návrh paní poslankyně, ale sankce, které přináší, nejsou likvidační ani pro spediční firmy, ani pro řidiče.
A jakým způsobem chce rozplést gordický uzel ČSSD? Především se chce vyhnout oblíbenému českému zlozvyku „objevování již objeveného“ a podívat se, jak to funguje jinde. To je důležité také z hlediska harmonizace kamionové dopravy u nás a v okolních zemích. V rámci poctivosti nutno říci, že s něčím takovým operuje i vládní návrh. Rakouský model je velmi přísný, ale zároveň funkční, a řadí se k nejlepším v Evropě. Od vládního návrhu se přitom liší jen velice málo. Přeci jenom, kamionová doprava je téma odborné a ne politické a odborníci z ODS a ČSSD najdou v tomto případě společnou řeč.
Vládní návrh tak představuje cestu, jak gordický uzel dopravy poněkud zpřehlednit. K jeho definitivnímu rozpletení však potřebujeme daleko více. Potřebujeme, aby se sešli odborníci a politici napříč politickým spektrem a vytvořili systém, který umožní využít kapacitu železnic, aby se konečně zrealizoval projekt „ROLA“, aby zkrátka výrazně ubylo kamionů, ale neklesl objem přepravovaného zboží. Pak teprve budeme moci přestat vnímat kamionovou dopravu jako problém, ale jako pozitivum.
Petr Rafaj
Petr Rafaj
Kasíka upálit, Český rozhlas zprivatizovat!
Inkvizitoři jsou zpět. Známý film Otakara Vávry Kladivo na čarodějnice z r. 1969 si můžeme promítnout před očima, abychom pochopili jednání Rady Českého rozhlasu. Nekonečné obviňování, pololži a polopravdy, absurdní záminky, ignorování právního řádu, pomluvy a fámy a ještě hloupější argumenty. Nic není ve špinavé hře o moc a o peníze zakázané, mocenské postavení slouží jen k likvidaci nepohodlných jedinců.
Petr Rafaj
Hlavně snižte ty sazby, národní bankéři!
Nesluší se příliš, aby politik mluvil do práce Bankovní rady České národní banky. Dokonce se to nesluší vůbec. Jenže v této situaci si to stejně dovolím. Dnes budou moudří muži z ČNB rozhodovat, zda klíčovou dvoutýdenní repo sazbu sníží o 25 bazických bodů tak, aby se dostala na úroveň sazby nastavené pro euro, nebo budou odvážní a půjdou níže. V tomto marasmu by nám slušela dvě procenta. Tedy razantní pokles o 75 bazických bodů.
Petr Rafaj
Velká bublina ODS: Změna. A jaká?
Jako sociální demokrat bych si měl mnout s ďábelským úsměvem ruce. ODS vyšla ze svého kongresu v principu úplně stejná, jako se do něj nasoukala. Jenže vítězství Mirka Topolánka otevírá řadu úvah a většinou nikoliv radostných...
Petr Rafaj
Hákový cenzor a kejhající husa
Primal Scream se trefil a husy začaly kejhat. Nejhlasitější hrdelní zvuky vydává programový ředitel Českého rozhlasu Richard Medek a radní Rady Českého rozhlasu Dana Jaklová. Na jedno z mála kulturních rádií v této zemi, Rádio Wave, “rain down the fire” (dští oheň, jak zpívá Primal Scream), co jim síly stačí.
Petr Rafaj
ODS kupuje stříkačky
Nemalý banner na titulní straně iDNES nám oznamuje, co dělá ODS pro záchranu našich (vašich) životů – 510 milionů dá (že by ze své pokladny?) na obnovu hasičské techniky, sto milionů přihraje dobrovolným hasičům a koupí 80 nových cisternových stříkaček. Pomiňme fakt, že bod jedna a bod tři se asi do značné míry kryjí. Každopádně však není příliš pravděpodobné, že by to opravdu Mirek Topolánek vytáhl ze své kapsy. To by ani po daňových úlevách, které si naordinoval, neutáhnul... A pokladna ODS je sice hluboká a plná, ale tak hluboká a tak plná zase ne.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste
Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...
- Počet článků 52
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1595x