Motorkáři mezi sněhovými vločkami.

Tenhle článek nemůže být úplně objektivní, protože na motorce jezdím  40 let. Obsah je tedy lehce tendenční , což je  standard i v závažnějších tématech. Napsat jsem to ale musel...

Je tu skoro zima  a to je přesně ten čas , kdy většina motorkářů  má už stroje  uložené v garáži. Po asfaltu to  klouže , v terénu nejsou vidět přes nánosy listí  kameny a tak je čas řešit , co dál. Jedna z motorkářských „ujetostí“ je totiž věčná touha po změně. Určitě jsou mezi námi tací , co si motorku koupí a pak na ní jezdí třeba 10 let. Víc bude ale těch, co to mají jinak , Na podzim a na jaře se prostě motorky mění, prodávají ty loňské a kupují letošní. Ten nový model má lepší kroutící  moment , tlumení, brzdy…nebo má minimálně  podařenější design. Neumím to úplně logicky zdůvodnit , je to prostě tak. Na strojích  pořád něco vylepšujeme, seřizujeme, preventivně opravujeme. Motorka , pokud ji tedy nemáte jen jako módní doplněk , je opravdu posedlost. Nemusíte to chápat. Neděláme to ale kvůli sousedům a nechápeme to jako vizitku společenské prestiže , jízda na motorce je o volnosti , cestování i  sportu, není to obyčejně o užitku a ze všeho nejméně je to dopravní prostředek. Jízda je droga, adrenalin , nejde to slovy popsat , musí se to zkusit. Někdo tomu propadne, někomu to nic neřekne. Bez osobní zkušenosti nemáte tušení, proč to vlastně děláme.

Tramvaj, vlak i auto je pro mě v jiné kategorii , je to dopravní prostředek , doveze mě z bodu A do bodu B, ale žádnou přidanou hodnotu, na rozdíl od motocyklu , nevnímám. Sám mám ale s těmito vozidly osobní zkušenost , používám je , auto vlastním a jsem v tomto kontextu běžný uživatel. Vím v kostce a hlavně z osobní zkušenosti o této formě dopravy vše potřebné.

Přes zimu se všeobecná touha vymezovat vůči motorkářům obalí sněhem. Jenže jaro příjde , už to sleduju půl století a beru to jako jednu z mála jistot. My vyrazíme na vylepšených nebo přímo  nových strojích a čistokrevně laická veřejnost s mediálním větrem v plachtách se tradičně opře do jedné stopy. Většina těchto zpovykovaných diskutérů nikdy na motocyklu nejelo, vítr ve vlasech jim umožňuje jen stažené okénko auta. Jezdíš na motorce? Pak  jsi dárce orgánů , bezmozek, blb. Specifikace ataků je každoročně jasná. Do silničářů směřuje  kvůli rychlosti a komplikování silničního provozu, do endurářů kvůli ničení přírody. Kolem motokrosových tratí vadí obyčejně hluk a prach, čopraři jsou zase zakuklení fašouni. Skútry nikdo nehrotí ,ale to už víc dopravní prostředek ,  než motorka. Jako velkou zvláštnost v tomto standardním koloritu beru zásah státu do intervalu technických prohlídek , nějaký osvícený úředník , patrně motorkář , prosadil 4 letou periodu. Důvod je nasnadě , my se o své splašené trubky staráme rádi a často víc , než je třeba. Dvouletá kontrola jako u automobilů byla opravdu předimenzovaná. Technický stav je něco jako stavovská čest a pochopili to i legislativci a tak překvapeně  tleskám.

Takže , vy nemotorkáři , zkuste se prosím  při té obligátní jarní štvanici na chvilku zamyslet. Žiju v realitě, vím , že je často chyba na naší straně…ale ruku na srdce , je pro vás v provozu nebezpečnější kluk na silniční motorce vážící  200 kg , který se téměř všude vejde a většinou to umí  , nebo stejně starý kluk s pickupem, co rozváží třeba pizzy, za jízdy čučí do mobilu a řídí auto , které váží tunu? Ještě horší alternativou je černý off road s travezou místo nárazníku, hmotností 2,5 t, který řídí profesionální manželka ze satelitu. V případě střetu to opravdu nevyjde na stejno. Máte představu, kolik desítek let by musel endurář jezdit po lesní cestě, než tam vyhrabe drážku , jako lesácký obstarožní traktor „lakatoš“ jedním přejezdem ? Ke všemu z té jeho milované motorky nic nekape , pod tím traktorem jsou ale olejová jezírka.

Zatím je to ale pase, poletuje první sníh a motorkáři s ušmudlanýma rukama posouvají v garážích své miláčky zase o krok  blíž k dokonalosti.

Nevím , kde se bere asociace na studio Kamarád a Jůhelácké : „ Kamarádi , mějte nás rádi“

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Petříček | čtvrtek 28.11.2019 16:27 | karma článku: 10,12 | přečteno: 264x
  • Další články autora

Petr Petříček

Homo moto

4.3.2020 v 16:06 | Karma: 10,16

Petr Petříček

Rozchod (?)

1.3.2020 v 9:48 | Karma: 9,56

Petr Petříček

Co Čech , to muzikant?

20.2.2020 v 16:05 | Karma: 19,64

Petr Petříček

Vichr z hor.

10.2.2020 v 15:09 | Karma: 15,28

Petr Petříček

Suchej únor.

4.2.2020 v 15:24 | Karma: 14,58