Byl by svatý Václav pro vstup do Evropské unie nebo proti?

                                       Máme tendenci dívat se na ranný středověk v našich dějinách jako na dobu určitého surového primitivismusmu a lokálních mocenských konfliktů panovnického rodu.Širší zahraniční politika té doby se všemi rozvětvenými  vazbami jakoby pro nás neexistovala.Chyba lávky,Evropa vřela, sváděl se zápas o sféry vlivu a do tohoto období přišli do Evropy ve 4 a 5 století slovanské kmeny.

 

Za doby sv. Václava mělo  západní křesťanství za sebou 600 let vývoje. Roku 312 císař Konstantin uznal křesťanství za státní náboženství antického Říma a církev  se instituciovála  a získávala na vlivu,expandovala a začala svým vlivem zasahovat do mocenských záležitosti Evropy. Pomazané hlavy králů korunovali církevní preláti. Moc duchovní pečuje o moc světskou. Papež prohlašoval,že moc duchovní je nezávislá na moci světské,je významnější a je nadřazená moci světské. Působení církve na určitém území bylo nezbytným předpokladem pro založení a uznání středověkého státu a mělo zásadní vliv na sociálněprávní chování obyvatelstva.V této době vstupuje do evropské politiky Karel Veliký,mimořádná osobnost,sjednotitel,jinak řečeno dobyvatel, normalizátor, papežova světská ruka a vtiskuje celé této éře v „zaalpské“  Evropě punc christianizace,což v důsledku znamenalo prosazování zájmů vládnoucí elity tj. říšské aristokracie a vysokých církevních hodnostářů na úkor  pohanských Germánů a Slovanů.Po jeho smrti roku 814 j a mocenských bojích mezi potomky byla Říše francká rozdělená na 3 částí. Pro nás má rozhodující význam  Říše východofrancká včele s Ludvíkem Němcem,který v expanzivní politice svého děda pokračoval dál na východ a výsledky se dostavily.

                Na  Moravě prosadil dynastii Mojmírovců,samozřejmě jako vazaly a poté,co se Mojmír  nechal pokřtít,bez jeho vlivu by nebyl knížetem ani Rostislav,v Řezně, tehdejším středisku Východofrancké říše bylo pokřtěno roku  845  14 českých velmožů a roku 875 uznala česká knížata (v Čechách nebyli jen Přemyslovci) lenní závislost  na Východofrancké říši .A jak je známo, leníci platili léno.Tyto „mírové daně“ byly v té době běžné. Platil Mojmír,platil  Ludvík Němec (Maďarům,aby dali pokoj),Svatopluk nechtěl platit,tak ho uvěznili a na výkupném  zaplatil tím tuplem.Tak to prostě chodilo mezi vazalskými knížaty,kárali a císaři.A 120 volů a 500hřiven stříbra,které se zavázal platit Václav byla jen třešnička na dortu.Jenže ne všichni se podvolili.Na Moravě se proti Ludvíkovi postavil  Rostislav(taky Rastislav),stejně jako později v Čechách proti Ottovi I.  Boleslav. Vydrželi vzdorovat  asi 15 let,ale nakonec platili taky.

             To nebylo však to hlavní.Hlavní bylo pochopit kam kráčí vývoj.Šlo o ovládnuti našeho prostoru přes christianizaci. Rostislav to pochopil a postavil proti Římu Byzanc. Pozval na Moravu Cyrila a Metoděje.Jako,že křesťanství ano když už to musí být,ale bez franckých kněží,máme nato své lidi.Něco jako Evropská unie ano,ale bez eura.I když Cyril u papeže Hadriána II.  slovanskou liturgii obhájil,(vyjednal výjimku),dokázala Velká Morava vzdorovat franckým tlakům pouze do smrti Konstantina,pak byli staroslovjanšti kněží vyhnáni a nahrazeni franckými,Rostislav byl sesazen a oslepen.  

                Rostislav Ludvika Němce podcenil, Václav se poučil,ale oba pochopili jedno,že se staroslovanskými bůžky to nevyhrajme i kdyby Perun hřměl sebevíc a pokud chceme do Evropy musíme přijmout model evropského státu, Rostislav za vzpouru zaplatil Ludviku Němcovi,Václav životem svému ambiciózním bratrovi a zřejmě ještě více ambiciozní maceše.Drahomíra podle některých zpráv asi nebyla matkou Václava.Vizionáři to nikdy neměli lehké.

                     V tomto smyslu se dívejme i na postavu našeho svatého Václava, který na sebe vzal těžký úkol.Řekněme,že byl spíš prozíravý než svatý. Nebylo možné stát mimo tento proud,ale musel ho prosadit a to nebylo jednoduché, pohanství bylo u nás ještě silné a Václav narazil na nesouhlas části českých předáků,kteří změnou poměru ztráceli vliv.Nevěřte Zemanovi, že Václav byl pobožnustkářský slaboch,který pěstoval víno k svatému přijímáni, sklízel obilí na svaté hostie a platil kontributy.Jednak to jsou nedoložené legendy a jednak výmysly Josefa Kajetána Tyla.A i kdyby to byla pravda (protože na každém šprochu  pravdy trochu),tak věděl co dělá. Byl to reformátor.

                  U nás  se ještě nedávno  pro zlepšení image-pardon,chtěl jse říci kádrového profilu- pila v pracovní době vodka a pěstovala  namísto řepky ve velkém  kukuřice,abychom se vyrovnali sovětským soudruhům no a v té době zas nebylo k zahození mít nimbus svatého.To je ta relativita,je to jiné a přece stejné.Václav pochopil o co kráčí a šel příkladem. Kdyby žil pochopil by,že nejsme hybateli Evropy ani v současné době a jestli chceme vzkvétat, do evropské unie musíme se vším všudy i s eurem i s královsky placenými evropskými byrokraty.Mimochodem, kdyby se ti voli(nebo ty voly?Je to ještě pořád mužský rod?)  přepočetli na dnešní peníze,tak je to pakatel oproti poslaneckým platům v E.U.,takže stoji za úvahu,co by bylo lepší,jestli volové nebo poslanci.Budou změny.Pochopme taky o co kráčí.

 

                    Svatý Václave,vévodo české země,oroduj za nás.

 

 

Autor: Petr Pánek | čtvrtek 31.7.2014 10:54 | karma článku: 10,39 | přečteno: 509x
  • Další články autora

Petr Pánek

Neudělal Sobotka nakonec dobře?

3.4.2018 v 22:17 | Karma: 14,80

Petr Pánek

Za Zdeňkem Mahlerem

24.3.2018 v 17:54 | Karma: 18,59

Petr Pánek

Prezidentová řeč

9.3.2018 v 15:40 | Karma: 44,75

Petr Pánek

Jak je to s elitami doopravdy.

31.12.2017 v 11:50 | Karma: 16,52