Ženich si pro ZUNO k oltáři nepřišel. Proč?

V rakouské centrále Raiffeisen se už pomalu těšili, že internetovou dcerku Zuno strčí pod ruský čepec, ale nevyšlo to. Ruská bankovní skupina Alfa od dohody o převzetí odstoupila.

Podle oficiální tiskové zprávy odstoupení "nesouvisí s bankou Zuno“.

Zřejmě pravý důvod odchodu ruského investora vystihl server aktualne.cz: „Zuno bylo i po té době (pozn. 5 let od založení) ztrátové a navíc se nepodařilo více rozjet úvěrování. Zůstalo tak především bankou, u níž si lidé ukládají peníze, což ale v době rekordně nízkých úrokových sazeb na finančním trhu její ztráty prohlubuje.“ Zajímavé je v této souvislosti ujištění představitelů mateřské banky: „…jejich vklady (myšleno klientů Zuno) zůstávají chráněné podle rakouského zákona o ochraně vkladů.“

Raiffeisen teď bude muset najít budoucnost pro neprovdanou dcerku, která má sice spoustu peněz na vkladech, ale neumí je rozpůjčovat. Do kláštera se strčit nedá, tak nejspíš zůstane doma.

Pravda je, že investoři to dnes mají v bankovnictví docela těžké. Hledat zdroje příjmu a růstu je čím dál náročnější. Reálně hrozící záporné úrokové sazby ČNB ( a nejenom ČNB, podle odhadů americké banky JPMorgan může ECB snížit úroky až na -4,5%!) dělají šéfům komerčních bank těžkou hlavu. Další snížení úroků z úvěrů možná může zrychlit realitní byznys díky levným hypotékám, protože nákup nemovitosti na hypotéku bude pro řadu lidí zajímavou a relativně dostupnou investicí. Ale to je asi tak jediná dobrá zpráva, a i ta do budoucna hrozí problémy, spojenými s potenciálním “přehřátím” nemovitostního trhu.

Bankéři budou nepochybně hledat všechny možné způsoby jak dál vydělávat peníze. Je to jejich práce. Už dnes je vidět, že se banky snaží vykompenzovat nižší příjmy z poplatků zvýšením prodeje investičních produktů. Jenomže takto mohou zvyšovat svůj příjem jen ty banky, které umějí složitější investiční produkty klientům nabídnout.

A kdo bude investovat do technologických inovací? Zase jen ti, kteří na to budou mít peníze. Tedy ti, kteří budou umět najít pro klienty takové produkty, ze kterých si budou moci vzít poplatek. Běžný účet tím produktem nejspíš nebude. Cenová válka zavedla banky do hodně úzké příjmové uličky. Šéf MasterCardu nedávno v rozhovoru pro finmag.cz řekl, že by banky měly zákazníkům připomenout, “že kvalitní služby něco stojí.” Otázkou je, jestli to je dnes ještě vůbec reálné. Z úzkých uliček se totiž couvá velmi těžko.

 

Autor: Marie Petrovová | pátek 4.3.2016 11:29 | karma článku: 13,81 | přečteno: 527x