Starý pán předstírá smrt, aby se rodina sešla. A Evropa slzí.
Stejně tak děti zjevně nejsou uhoněnými úředníky, kteří mají pocit, že si dopřáli bene, když si nakoupili kostýmky a obleky v nějakém mezinárodním řetězci.
Dědečkova vila je nádherně zařízená, uklizená do posledního smítka. To asi starý pán nezvládl sám. Stejně tak příprava finální hostiny musela dát pořádnou práci. Jsem z velké rodiny, takže si dovedu představit, jaká je to honička. Někdo to také celé musel zaplatit. Možná ty děti, které zjevně nemají hluboko do kapsy, díky svým přitažlivým profesím? Možná je starý pán rentiér?
Ono je to vlastně jedno. Reklama samozřejmě míří na emoce, ne na rozum.
A co nám přes ty emoce vlastně chce vzkázat? Nemyslete pořád jen na práci a na peníze, věnujte se svým rodičům a svým rodinám? Jenomže když my zároveň tolik toužíme vypadat a žít přesně jako ty dospělé děti v reklamním klipu. Chceme mít ty krásné domy, kanceláře a mobilní telefony. Chceme nakupovat krásné a elegantní oblečení a navíc v něm chceme krásně a elegantně vypadat a chceme mít tu volnost a spoustu peněz, která nám umožní koupit si okamžitě letenky, i kdyby to mělo být na druhý konec světa. Člověk tak nějak cítí, že pláč nad fotkou, kterou vytáhne z peněženky plné karet a má přitom výhled z x-tého patra, no... co si budeme vyprávět, je to trochu jiný pláč, než když právě řešíte, kde máte vzít peníze na další splátku úvěru z minulých Vánoc.
Jsme chyceni v pasti uběhaných životů a reklamní estetiky, která nám ukazuje, jak je to správně. Jak to správně vypadá, když jsou lidé společně šťastni a pak si ten večer všichni báječně užijí. Žádná ožehavá témata, jako třeba politika, nebo nějaká dvacet let nedořešená křivda, případně něco jiného. Všichni přesně vědí, jak udržet skvělou náladu a celý večer se bavit. Dokonce po tom množství jídla nepotřebují ani žádné pilulky na žaludek nebo plynatost.
Německý nákupní řetězec nám natočil krásnou reklamu. Přiznám se, že jsem také zamáčkla slzu. Na emoce tedy míří naprosto neomylně. Třeba si na to vzpomeneme i potom, co emoce odezní. V lednu nebo v únoru. Třeba přijde opravdová zima a naši staří rodiče budou potřebovat, abychom jim přivezli nákup. Což bude zase jen další položka v seznamu úkolů v našich uběhaných životech. Nebo si budou chtít aspoň po telefonu popovídat, trochu si postěžovat. A my se třeba na chvíli nebudeme dívat na hodinky. A budeme doufat, že si toho všimnou naše děti a jednou si na to vzpomenou. Alespoň o Vánocích.
Je to jen reklama. Co ale naše dojímání se nad vánoční kampaní supermarketu vypovídá o nás samých? O naši společné kultuře (dojímáme se napříč evropskými zeměmi), o našich hodnotách, o našich životech?
Jak by ji vnímali lidé třeba v Číně nebo v muslimských zemích, tedy v kulturách stále ještě hodně zaměřených na rodinu? Rozuměli by jí vůbec? Možná je to reklama, která o postupném zániku našich hodnot vypovídá tisíckrát lépe, než všechny novinové články. Starý pán musí předstírat smrt, aby jeho úspěšné a bohaté děti zvedly zadek a jely se na něj podívat. To je naše kultura. To nás dojímá. Jsme ještě vůbec normální? Mimochodem, Vánoce jsou svátkem té nejhlubší naděje pro svět, svátkem narození Krista. O tom ale tahle reklama nemluví už vůbec.
Marie Petrovová
Bankomat do každé obce nad 1000 obyvatel

Čínský kapitál se hrne do Čech. Dokonce si brousí zuby na bankovní spojenectví odrážející nostalgii po někdejším mocnářství.
Marie Petrovová
Opravdu chtějí letos klienti masově měnit banku?

Podle průzkumu společnosti STEM/MARK touží klienti především po levných účtech a dobře úročených vkladech.
Marie Petrovová
Ženich si pro ZUNO k oltáři nepřišel. Proč?

V rakouské centrále Raiffeisen se už pomalu těšili, že internetovou dcerku Zuno strčí pod ruský čepec, ale nevyšlo to. Ruská bankovní skupina Alfa od dohody o převzetí odstoupila.
Marie Petrovová
Plíživý evropský komunismus

Evropská komise chce regulovaný bankovní účet. Hloupost, nebo začátek bankovní inkluze? Zdá se, že už máme kandidáta na slovo roku...
Marie Petrovová
Císařovy inovativní šaty

Začátek roku přinesl nové reklamní spoty několika bank, začínají se sbírat různá ocenění za rok minulý. Já jsem se podívala na to, co přinesly banky od začátku roku nového klientům.
Další články autora |
Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě
Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...
Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident
Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...
Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu
Premium Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale...
Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně
Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...
Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty
Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...
Malý provinilec rozhrnul železnou oponu. Poznáte kluka ze slavné fotky?
Seriál Dnes by mu mohlo být něco přes sedmdesát a narodil se v Praze. Víc toho o klukovi z fotky ověnčené...
Čína v Západem opuštěné Africe změnila pravidla hry, říká slavný reportér Woods
Premium Čínské investice přepsaly vztahy Afriky se světem. Miliardové projekty mění kontinent, ale...
Lidé chtějí umírat důstojně. Počet lůžek v hospicích roste, dost jich však není
Premium Téma je to choulostivé a citlivé, ale poptávka po hospicech roste a nabídka lůžek v nich také. Lidé...
Střelec v Německu zabil dva lidi, z místa činu utekl. Policie po něm pátrá
Útočník severně od Frankfurtu nad Mohanem zastřelil dva lidi. Nyní je na útěku, policie po něm...

Obchodní prostor Dolní náměstí
Dolní náměstí, Olomouc
18 000 Kč/měsíc
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1235x