Přemyšl - nyní nejzajímavější místo mimo Ukrajinu

Přemyšl =nejvýznamnější město mimo Ukrajinu v souvislosti s děním tam: jen7km od st.hr. Tam jeli 3 předsedové vlád vč.českého po příletu na letiště Řešov. Odtud jely zvl.vlaky ČD s uprchlíky. Město a okolí má několik zvláštností.

Przemyśl

Město Přemyšl je jedním z nejstarších měst v Polsku. První písemné zmínky jsou o době před rokem 981 v nejstarším staroruském letopisu, ??????? ?????????? ??? (=starorusky) ("Pověst dávných let"). Viz:

Zajímavosti z historie:

Přemyšl zmiňují i hebrejské zdroje. Nejstarší je svědectví Jehudy ben Kohena z let 1028-40 o únosu židovského chlapce z města Primisz (Premisz) na trh s otroky v Praze. 

Habsburkové zde vybudovali jednu z největších pevností Evropy.

Carská vojska je za 1. sv. války dlouho obléhala a 22.3.1915 se obránci vzdali – do zajetí padlo přes 118.000 zajatců.  Již 3. 6.1915 je spojená rakousko-uherská a německá vojska dobyla zpět.

Zničená pevnost poté ztratila pevnostní význam.

Viz např.  a  podrobně polsky

 

Zvláštnost: Jsou zde sídla dvou arcidiecézí oficiálně jednotné katolické církve:

- 1 ze 14 římskokatolických arcidiecézí v Polsku

- a jediná řeckokatolická arcidiecéze v Polsku (Archieparchia przemysko-warszawska).

 

V Přemyšlu je největší počet historických budov z celého Podkarpatského vojvodství.

 Sídlí zde Zemský úřad pro ochranu památek.

Nemovitých památek je okolo 600 a jsou zde 2 „Pomniki Historii“, polská obdoba našeho statutu „národní kulturní památka“: Historické město a Pevnost.

Bývá nazýváno „Turistickým srdcem Východu“.

Viz stručně česky:    a  podrobně např. na:

Administrativní statistika:

Počet obyvatel = 60 689 (31.12.2019).

1975-1998 byl hlavním městem vojvodství Přemyšl, tj. když se Polsko dělilo na 49 vojvodství.

(Vzhledem k tomu, že Polsko má skoro 4x (přesně3,96 x) větší rozlohu, než ČR, tak počet vojvodství byl k rozloze nepatrně menší, než současných 14 krajů ČR /tč. má Polsko 16 województw/).

Tč. je Przemyśl okresním městem v Podkarpatském vojvodství s hl.m. Rzeszów (cca 190.000 obyv.).

(Dvě krajská města ČR mají cca o 10.000 obyv. méně, než Přemyšl /KV a JI po cca 50.000 obyv./).

Nejde tedy o "nějaké městečko".

==========================

Tč. je aktuální zvláštnost:

Po celou dobu existence SSSR byl Přemyšl začátkem/koncem jediné železniční trati, kde jezdily POLSKÉ VNITROSTÁTNÍ  OSOBNÍ vlaky přes území SSSR/Ukrajiny.

Trať (Krosno – Zagorz -) Ustrzyki Dolne - Przemyśl.

Podrobný popis cesty tudy viz (polsky) s fotografiemi

Vlaky na ní přestaly jezdit BRZY poté, co Ukrajina získala nezávislost, již v r. 1994.

Za socialismu a jak vidím z fotky z netu z r.1993:

i v dobách nezávislé Ukrajiny, na zadní stupátka KAŽDÉHO VAGONU nastoupili a vystoupili na hranici sovětští, od r. 1991 ukrajinští, vojáci/pohraničníci a jeli celou trasu po území SSSR/Ukrajiny.

Píši správně: po celou dobu jízdy stáli na stupátkách proti směru jízdy, aby viděli, kdyby nějaký Polák vyhodil z okna cokoliv a tím ideologicky ohrozil SSSR/Ukrajinu. Do vozů nevstupovali (aby se navzájem „nenakazili“)...bratrství v praxi.

Dle polských aktuálních zdrojů je trať po 28 letech neužívání v dezolátním stavu. viz např.

Trať byla dokončena r. 1872, kdy Halič patřila do Předlitavské části Rakousko-Uherska, společností:

Erste Ungarisch-Galizische Eisenbahn, EUGE / Első Magyar-Gácsországi Vasút, EMG).

Část strategické dvojkolejné trati z tehdejších Uher (nyní Maďarsko a Slovensko) přes Karpaty tunelem pod Lupkovským průsmykem do pevnosti Přemyšl a dále do Lvova.

Po obnově nezávislosti Polska 1918 byla celá trať v Polsku.

Nikdy nebyl (vzhledem k důležitosti pro Polsko a nevýznamu pro SSSR/Ukrajinu)  "normální" rozchod 1.435 mm přestavěn na carský ruský/sovětský/tč.ukrajinský rozchod 5 stop = 1.524 mm.

Zčásti však položeny oba rozchody (viz uvedenou fotku).

Vzhledem k malému rozdílu rozchodů je třeba položit 4 kolejnice, kdy 1. a 3. jsou jednoho, 2. a 4. druhého rozchodu.

Nyní se uvažuje o jejím obnovení:

Uprchlíci/sociální turisté by mohli již na území Ukrajiny přesednout do vlaku do Polska (nejlépe v Chyrově), kam vede trať širokého rozchodu 1.524 mm ze Lvova).

 

Další zvláštností je, že od r. 1945 do 15.2.1951 byla ještě další část trati v SSSR (vč. Ustřik Dolnych).

K 15.2.1951 došlo k výměně 480 km2 mezi Polskem a SSSR:

Polsko získalo území vých. od řeky San vč. Ustřik Dolnych výměnou za stejně velké území více na severu. Mapu s vyměněnými územími viz např. na:

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Petr Liška | středa 27.4.2022 13:36 | karma článku: 7,37 | přečteno: 194x