- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Naše sobotní zkušenost z prohlídky bytu byla následující. Realitní makléřka dorazila na sjednané místo včas, byla sympatická a během prohlídky bytu se snažila před majiteli vystupovat profesionálně – prohlídka bytu proběhla standardně, dozvěděli jsme se, co je v bytě nového, co by bylo třeba upravit atd.
Nicméně, vzhledem k tomu, že jsem věděl, do jakého bytového domu se jdeme podívat, prošel jsem si na katastru všechny bytové jednotky a poznačil všechny ty, kde bylo nějaké zástavní právo. A tak jsme čekali, kdy se o tom od makléřky dozvíme.
Nebudu to déle natahovat – kdybych se vysloveně nezeptal na zástavní právo na byt, nedozvěděli bychom se, že majitelé mají blíže nespecifikovaný dluh, který bude prodejem vyrovnán. Ale samozřejmě jsme museli být předtím informování, že v úterý se jdou podívat na byt jedni zájemci již podruhé a tak nemáme moc času na rozhodování. A postup je přece jednoduchý – tradičně bychom měli složit rezervační poplatek ve výši skoro 110.000 Kč a následně se teprve začne vyřizovat samotný prodej (stačil jeden e-mail k tomu, abychom poplatek, resp. budoucí provizi RK snížili o 35.000 Kč a jsem si jistý, že by to šlo ještě níž).
Do tohoto bodu bychom byli ještě ochotni s RK, potažmo majiteli, dále jednat, jenže dalším hledáním na internetu jsme zjistili, že majitel má na bytě přihlášenou i svoji firmu (s.r.o.). Po zadání jeho jména do vyhledávače vyjeli další desítky odkazů na další, čím dál méně věrohodné podnikatelské aktivity (např. jakési SMS půjčky…). A protože jsme měli zájem o byt poblíž Brna – formálně je to město kousek od Brna, reálně je to taková větší vesnice – zavolali jsme pár známým a nechali si na majitele udělat ještě ústní referenci – od všech, nezávisle na sobě, jsme se dozvěděli, že je to více méně nejvíce nenáviděný občan města, který má finanční závazky na všechny strany… Ano, vlastně tohle je nepodložené, ale jak se říká, na každém šprochu…že.
Takže, abych to shrnul – kdybychom byli úplní idioti, dnes bysme zaplatili rezervační poplatek bez toho, aniž bychom si ověřili, kdo je prodávající, už pravděpodobně tento týden bychom chtěli od koupě odstoupit a své peníze bychom už nikdy neviděli (s RK mám písemně potvrzeno, že rezervační poplatek se vrací pouze v případě, když od prodeje odstoupí prodávající).
Bohužel (nebo bohudík) mám za sebou téměř osmiletou zkušenost s telemarketingem a vím, co to je chtít něco prodat, takže „tah na prodej“ paní makléřky u nás neměl moc šanci na úspěch. A vzhledem k tomu, jak jsem psal výše, že stačil jeden e-mail na snížení provize, je zcela bezpochyby, že žádní další vážní zájemci nejsou… Kdyby nás ovšem realitní makléřka s celou situací seznámila sama, jak s faktem zástavního práva, tak s tím, že majitel má na bytě přihlášenou firmu a ujistila nás, že ještě před zahájením prodeje ji samozřejmě přehlásí (přece jen, i jeho se týká povinnost změny zakladatelských smluv…), vrhalo by to jinou perspektivu na celou věc. Neříkám, že bychom se nakonec nerozhodli od koupě odstoupit tak jako tak, ale minimálně by její chování vzbudilo důvěru.
A já se ptám – opravdu je tohle zcela normální a běžné, že na důležité informace není před složením rezervačního poplatku čas, pokud si je zcela konkrétně nevyžádáte? A existuje vůbec realitní kancelář, kde je možné uhradit provizi až po dokonaném prodeji nemovitosti?
Jestli máte nějaké své vlastní zkušenosti, prosím, diskuze je Vaše.
Další články autora |
Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...