Pustit "nepedagogy" do škol? No samozřejmě!

O školství se diskutuje neustále. Jedním z aktuálních témat je chystaná novela zákona, která by umožnila nastoupit za katedru i lidem bez odpovídajícího pedagogického vzdělání. Názory na ni jsou tak pestré, jak je to jen možné...

Odpůrci novely argumentují mj. tím, že kvalifikované zaměstnance nahradí ti nekvalifikovaní. Možná bych se měl cítit ohrožen. Po téměř dvacetileté praxi mě může připravit o místo někdo, kdo byl v mládí ušetřen výzvy absolvovat některou z pedagogických fakult.

Já se ale ohrožen necítím. Nemyslím si, že by po schválení novely měl nastat masivní přesun pracovních sil do školství. Co je ale důležitější - i kdyby taková situace nastala, vím, že by to pro mě neznamenalo nic víc a nic míň, než zdravou konkurenci. Motivaci chtít se nadále zlepšovat a dokázat zaměstnavateli (a potažmo žákům a rodičům), že jsem to já, kdo má na svém místě zůstat.

Ale nechme stranou osobní motivy. Podobně jako kapénkami s koronavirovou náloží zamořená místnost potřebuje české školství především vyvětrat. Utřít prach a vymést pavouky. Ještě pořád máme mezi sebou učitele, kteří jsou vysloveně špatní. Dělají svou práci s nezájmem, ze setrvačnosti, na žáky pohlížejí spatra, jsou pro ně obtížným hmyzem, který je potřeba v období mezi prázdninami prostě přežít. Jako mor působí i ve sborovnách, svou věčnou skepsí brzdí rozvoj školy, zuby nehty se brání jakýmkoli novinkám a znechucují práci těm, kteří v ní ještě smysl vidí. 

Nechci střílet do vlastních řad a paušálně hanět učitele. Ne. Výborných a dobrých je většina, ale ti špatní tu stále jsou. Pandemie covidu a distanční výuka je odhalila v plné nahotě. To, co dřív šlo za leccos schovat, je najednou jasně vidět. Je proto nezbytně nutné ve školství výrazně zvýšit konkurenční prostředí. Nechat zcela v kompetenci ředitelům škol, koho v té své zaměstnají.

S tím souvisí i další z argumentů odpůrců novely. Ti tvrdí, že novelizace výrazně sníží prestiž českých učitelů. Nemyslím si. Prestiž nám žádné razítko na diplomu jakékoli barvy neudrží. Tu nám dá až úroveň, s jakou naši práci vykonáváme

V diskusích se také často argumentuje (oblíbeným) finským školstvím. Ano, i já bych si přál, aby české pedagogické fakulty byly prestižními školami, na které se dostanou jen elitní maturanti. I já bych si přál, aby tyto fakulty produkovaly davy kvalitních zájemců o práci ve školství a aby ve chvíli, kdy se na české škole uvolní místo učitele, se o něj ucházely třeba i desítky kvalifikovaných zájemců. Naše realita je ale jiná. Naši maturanti chodí "na pedák, až když všechny jiné možnosti padnou", opouští je nabiti převážně zbytečnou teorií a houfně mizí kamkoli jinam, jen ne do škol. Alespoň přiblížit se severskému "ideálu" je hudbou velmi vzdálené budoucnosti a vlastně ani nemám pocit, že by na ni současné vedení resortu mělo zájem pracovat. A protože školství je velmi dynamickým oborem a v mnoha ohledech si nemůže dovolit dál zaspávat dobu, je potřeba konat rychle. I v tomto směru je chystaná novela správným krokem a já věřím, že nakonec bude podpořena. 

 

Autor: Petr Kadlec | pátek 29.1.2021 7:50 | karma článku: 19,78 | přečteno: 724x