- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Odpůrci novely argumentují mj. tím, že kvalifikované zaměstnance nahradí ti nekvalifikovaní. Možná bych se měl cítit ohrožen. Po téměř dvacetileté praxi mě může připravit o místo někdo, kdo byl v mládí ušetřen výzvy absolvovat některou z pedagogických fakult.
Já se ale ohrožen necítím. Nemyslím si, že by po schválení novely měl nastat masivní přesun pracovních sil do školství. Co je ale důležitější - i kdyby taková situace nastala, vím, že by to pro mě neznamenalo nic víc a nic míň, než zdravou konkurenci. Motivaci chtít se nadále zlepšovat a dokázat zaměstnavateli (a potažmo žákům a rodičům), že jsem to já, kdo má na svém místě zůstat.
Ale nechme stranou osobní motivy. Podobně jako kapénkami s koronavirovou náloží zamořená místnost potřebuje české školství především vyvětrat. Utřít prach a vymést pavouky. Ještě pořád máme mezi sebou učitele, kteří jsou vysloveně špatní. Dělají svou práci s nezájmem, ze setrvačnosti, na žáky pohlížejí spatra, jsou pro ně obtížným hmyzem, který je potřeba v období mezi prázdninami prostě přežít. Jako mor působí i ve sborovnách, svou věčnou skepsí brzdí rozvoj školy, zuby nehty se brání jakýmkoli novinkám a znechucují práci těm, kteří v ní ještě smysl vidí.
Nechci střílet do vlastních řad a paušálně hanět učitele. Ne. Výborných a dobrých je většina, ale ti špatní tu stále jsou. Pandemie covidu a distanční výuka je odhalila v plné nahotě. To, co dřív šlo za leccos schovat, je najednou jasně vidět. Je proto nezbytně nutné ve školství výrazně zvýšit konkurenční prostředí. Nechat zcela v kompetenci ředitelům škol, koho v té své zaměstnají.
S tím souvisí i další z argumentů odpůrců novely. Ti tvrdí, že novelizace výrazně sníží prestiž českých učitelů. Nemyslím si. Prestiž nám žádné razítko na diplomu jakékoli barvy neudrží. Tu nám dá až úroveň, s jakou naši práci vykonáváme
V diskusích se také často argumentuje (oblíbeným) finským školstvím. Ano, i já bych si přál, aby české pedagogické fakulty byly prestižními školami, na které se dostanou jen elitní maturanti. I já bych si přál, aby tyto fakulty produkovaly davy kvalitních zájemců o práci ve školství a aby ve chvíli, kdy se na české škole uvolní místo učitele, se o něj ucházely třeba i desítky kvalifikovaných zájemců. Naše realita je ale jiná. Naši maturanti chodí "na pedák, až když všechny jiné možnosti padnou", opouští je nabiti převážně zbytečnou teorií a houfně mizí kamkoli jinam, jen ne do škol. Alespoň přiblížit se severskému "ideálu" je hudbou velmi vzdálené budoucnosti a vlastně ani nemám pocit, že by na ni současné vedení resortu mělo zájem pracovat. A protože školství je velmi dynamickým oborem a v mnoha ohledech si nemůže dovolit dál zaspávat dobu, je potřeba konat rychle. I v tomto směru je chystaná novela správným krokem a já věřím, že nakonec bude podpořena.
Další články autora |
Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...