Srí Lanka - díl 3

Dnes se nám vstává už lépe. Buď je to tím, že jsme si už zvykli, nebo proto, že odjíždíme až v devět hodin. Míříme k nedaleké Sigiriya, též Sigirija Rock - Lví skála

Už v úvodu cestopisu jsem se zmínil o opicích a o jejich návštěvách pokojů. Doposud jsme to štěstí neměli, až do dnešního rána. Po snídani mě dostihla biologická potřeba a protože  koupelna i pokoj mají veliká okna tak, aby byl člověk co nejblíže džungli, i já jsem tedy měl nyní krásný výhled na jezero.Takže mě ani moc nepřekvapilo, že mi za okny "přistáli" dvě opice. Ovšem ta situace, za které se to stalo, zvláštní byla.

Cesta k Sigirija Rock, netrvala dlouho, takže jsme se nahoru vypravili za relativně nízké teploty, slunce ještě nebylo v plné síle. Sigirija tvoří pozůstatky palácového komplexu, který zde vznikl v 5. století a pro krále byl na vrcholu hory postaven monumentální palác. Na stěnách hory, se nachází velké množství zachovalých nástěnných maleb. Tato památka je rovněž na seznamu UNESCO .

Na samotný vrchol prý vede 2.000 schodů, já je nepočítám, ale je jich fakt dost. Hned u paty hory stojí několik neodbytných prodejců a nutí nám mnoho nezbytností, jako jsou dřevění sloni, knihy, trika. Těch se dá docela pohodlně zbavit. Horší je druhá skupinka hochů, kteří číhají na turisty, berou je za ruce a pomáhají jim nahoru. Pochopitelně za peníze. Stačí jim jen letmý pohled na ně a už vedle tebe kráčí a buď opravdu pomohou nebo pomoc předstírají.

Přístup vzhůru je relativně pohodová, jen ty schody. Na vrcholu, když si prohlížím rozsáhlé pozůstatky paláce, bazén a plochy zpevněné cihlami, tak si představuji to nezměrné úsilí, které stálo za vybudováním tak rozsáhlého komplexu. Je to krásný zážitek.

Při sestupu dolů je slunce již v plné síle, navíc mi došla voda, takže  spěchám , jinak tu uschnu.

Přejíždíme dál, do Danbulli. Čeká nás prohlídka Rock a Golden Temple - jeskyní buddhistické chrámy. Říká se, že první jeskyně vznikla za vlády krále Devanampiya Tiss v 1 st.před n.l. . Nyní je k vidění sedm jeskyní se sto padesáti ti sochami buddhů. Pomalu stoupáme po terasách vzhůru a již z dáli  je vidět holá skála, kde jsou jeskyně vytesány. Před vstupem si zouváme boty, platíme 25.000 rupií a po rozpálených kamenech jdeme dovnitř. Naše kroky jsou úměrně rychlé tomu, jak nás pálí chodidla.

Takže s radostí bereme za vděk chladnými jeskyněmi. Při vstupu se mi tají dech a v duchu se skláním před dílem, které mám před sebou. Obrovská jeskyně, jejíž stěny jsou v celé své ploše pomalovány, 20m dlouhý , ležící buddha a mnoho dalších okolo něj. Něco, co se musí vidět, to se nadá odvyprávět.

Postupně procházíme všechny jeskyně a znovu a znovu obdivuji ty, kteří ve víře v Buddhu, dokázali k jeho poctě něco takového vybudovat.

Dolů scházíme podél Golden Temple, jehož dominantou je obrovský pozlacený Buddha. Je pozdní odpoledne a my se vracíme zpět do hotelu. Konečně došlo i na pár doušků oroseného piva. V té souvislosti je dobré povyprávět, jak si místní číšník přijde na spropitné. Objednáš si jedno pivo a on ti záhy přinese účet, na kterém je 550 rupii a zároveň i 150 rupií pro něj. Objednáš si další a situace se opakuje!  Když jsem se ho ptal, zda by to nešlo platit jen jednou, dohromady, tak se usmál a řekl "ne".

A když jsme u těch postřehů, vzpomínáte, jak jsem v úvodu psal o malárii a o tom, že jsme si nevzal žádná antimalárika? Takže s vědomím, že v téhle oblasti je mírné riziko nákazy, jsem se ptal recepční, zda tu komáři jsou a je tu nějaká hrozba malárie . Roztomile mi odpověděla, že v žádném případě, komáři tu nejsou!  "Prima, zase jedna starost z krku " říkám si. Ale hodně rychle jsem se vrátil do reality. A to tehdy, když jsem šel první den na večeři a na zdi u jídelny jsem viděl tisíce komárů, číhajících na svoji šanci.

Srí Lanka - díl první : http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/c/484878/sri-lanka-dil-1.html

Srí Lanka - díl druhý: http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/c/484999/sri-lanka-dil-2.html

Autor: Petr Havránek | středa 25.11.2015 15:00 | karma článku: 10,91 | přečteno: 428x

Pohoří Totes Gebirge.

Oblast Totes Gebirge láká milovníky hor všech podob-trekaře, ferratisty i skalní lezce. Můžete se jen tak toulat po vápencových pláních, nebo propotit triko při výstupu na některou z horských chat či vrcholků masivu.

19.9.2019 v 7:00 | Karma: 12,44 | Přečteno: 510x | Diskuse| Cestování

Z Kvildy na Bučinu.

Šumava prý praská pod náporem turistů, alespoň tak to v poslední době slýchávám od svých známých. Opravdu je to tak?

9.9.2019 v 9:59 | Karma: 21,07 | Přečteno: 1015x | Diskuse| Cestování

Trochu neobvyklé splutí Vltavy.

Vodáctví má v naší zemi hluboké kořeny a není snad nikdo, kdo by si nesjel alespoň část nějaké řeky. Kánoe, kajak, nebo raft, to všechno brázdí vodní hladiny, ale zkusil už někdo paddleboard? Já ano.

4.9.2019 v 7:00 | Karma: 13,68 | Přečteno: 502x | Diskuse| Cestování

Berchtesgadenské Alpy-Hochkönig

Rakouský Hochkönig je nejvyšší vrchol Berchtesgadenských Alp ležící na území spolkové země Salcbursko. Už jeho překlad názvu „vysoký král“, nechává tušit, že výstup na tento kopec bude plný silných zážitků.

26.8.2019 v 8:10 | Karma: 15,91 | Přečteno: 886x | Diskuse| Cestování

Hallstattské jezero a okolí

Hallstattské jezero 8.8.-9.8. 2019 Starobylé město Hallstatt a jeho okolí, praská v letních měsících pod náporem turistů ve švech. Já se pokusím tomu mravenčení utéct vysoko nad jezero.

26.8.2019 v 7:00 | Karma: 12,84 | Přečteno: 482x | Diskuse| Cestování

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Jestli Rusko prolomí frontu, můžeme na Ukrajinu vyslat vojáky, zopakoval Macron

2. května 2024  13:18

Francouzský prezident Emmanuel Macron opět připustil možnost vyslání západních pozemních jednotek...

Bezpečnostní úřad má nového šéfa. Čuřín chce víc digitalizace a méně prověrek

2. května 2024  11:51,  aktualizováno  13:15

V Národním bezpečnostním úřadu (NBÚ) je podle nového šéfa Jana Čuřína prostor pro digitalizaci a...

POLITICKÝ DIÁŘ: O falešné hře Evropana Fialy a štoku navíc

2. května 2024

Premium O tom, jak se za deset let změnil názor Petra Fialy na Evropskou unii či o debatě k důchodové...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, policie ničí barikády a zatýká

2. května 2024  8:11,  aktualizováno  12:58

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Občasný cestovatel, který svými nápady"ničí" dovolené své rodině i přátelům. Moto je : I cesta je cíl".