Srí Lanka - díl 3

Dnes se nám vstává už lépe. Buď je to tím, že jsme si už zvykli, nebo proto, že odjíždíme až v devět hodin. Míříme k nedaleké Sigiriya, též Sigirija Rock - Lví skála

Už v úvodu cestopisu jsem se zmínil o opicích a o jejich návštěvách pokojů. Doposud jsme to štěstí neměli, až do dnešního rána. Po snídani mě dostihla biologická potřeba a protože  koupelna i pokoj mají veliká okna tak, aby byl člověk co nejblíže džungli, i já jsem tedy měl nyní krásný výhled na jezero.Takže mě ani moc nepřekvapilo, že mi za okny "přistáli" dvě opice. Ovšem ta situace, za které se to stalo, zvláštní byla.

Cesta k Sigirija Rock, netrvala dlouho, takže jsme se nahoru vypravili za relativně nízké teploty, slunce ještě nebylo v plné síle. Sigirija tvoří pozůstatky palácového komplexu, který zde vznikl v 5. století a pro krále byl na vrcholu hory postaven monumentální palác. Na stěnách hory, se nachází velké množství zachovalých nástěnných maleb. Tato památka je rovněž na seznamu UNESCO .

Na samotný vrchol prý vede 2.000 schodů, já je nepočítám, ale je jich fakt dost. Hned u paty hory stojí několik neodbytných prodejců a nutí nám mnoho nezbytností, jako jsou dřevění sloni, knihy, trika. Těch se dá docela pohodlně zbavit. Horší je druhá skupinka hochů, kteří číhají na turisty, berou je za ruce a pomáhají jim nahoru. Pochopitelně za peníze. Stačí jim jen letmý pohled na ně a už vedle tebe kráčí a buď opravdu pomohou nebo pomoc předstírají.

Přístup vzhůru je relativně pohodová, jen ty schody. Na vrcholu, když si prohlížím rozsáhlé pozůstatky paláce, bazén a plochy zpevněné cihlami, tak si představuji to nezměrné úsilí, které stálo za vybudováním tak rozsáhlého komplexu. Je to krásný zážitek.

Při sestupu dolů je slunce již v plné síle, navíc mi došla voda, takže  spěchám , jinak tu uschnu.

Přejíždíme dál, do Danbulli. Čeká nás prohlídka Rock a Golden Temple - jeskyní buddhistické chrámy. Říká se, že první jeskyně vznikla za vlády krále Devanampiya Tiss v 1 st.před n.l. . Nyní je k vidění sedm jeskyní se sto padesáti ti sochami buddhů. Pomalu stoupáme po terasách vzhůru a již z dáli  je vidět holá skála, kde jsou jeskyně vytesány. Před vstupem si zouváme boty, platíme 25.000 rupií a po rozpálených kamenech jdeme dovnitř. Naše kroky jsou úměrně rychlé tomu, jak nás pálí chodidla.

Takže s radostí bereme za vděk chladnými jeskyněmi. Při vstupu se mi tají dech a v duchu se skláním před dílem, které mám před sebou. Obrovská jeskyně, jejíž stěny jsou v celé své ploše pomalovány, 20m dlouhý , ležící buddha a mnoho dalších okolo něj. Něco, co se musí vidět, to se nadá odvyprávět.

Postupně procházíme všechny jeskyně a znovu a znovu obdivuji ty, kteří ve víře v Buddhu, dokázali k jeho poctě něco takového vybudovat.

Dolů scházíme podél Golden Temple, jehož dominantou je obrovský pozlacený Buddha. Je pozdní odpoledne a my se vracíme zpět do hotelu. Konečně došlo i na pár doušků oroseného piva. V té souvislosti je dobré povyprávět, jak si místní číšník přijde na spropitné. Objednáš si jedno pivo a on ti záhy přinese účet, na kterém je 550 rupii a zároveň i 150 rupií pro něj. Objednáš si další a situace se opakuje!  Když jsem se ho ptal, zda by to nešlo platit jen jednou, dohromady, tak se usmál a řekl "ne".

A když jsme u těch postřehů, vzpomínáte, jak jsem v úvodu psal o malárii a o tom, že jsme si nevzal žádná antimalárika? Takže s vědomím, že v téhle oblasti je mírné riziko nákazy, jsem se ptal recepční, zda tu komáři jsou a je tu nějaká hrozba malárie . Roztomile mi odpověděla, že v žádném případě, komáři tu nejsou!  "Prima, zase jedna starost z krku " říkám si. Ale hodně rychle jsem se vrátil do reality. A to tehdy, když jsem šel první den na večeři a na zdi u jídelny jsem viděl tisíce komárů, číhajících na svoji šanci.

Srí Lanka - díl první : http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/c/484878/sri-lanka-dil-1.html

Srí Lanka - díl druhý: http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/c/484999/sri-lanka-dil-2.html

Autor: Petr Havránek | středa 25.11.2015 15:00 | karma článku: 10,91 | přečteno: 428x

Grossarl a okolní kopce

Krátké volno strávíme u našich jižních sousedů, jen hodinu cesty od Salzburgu, v malém městečku Großarl.

18.8.2022 v 10:47 | Karma: 12,25 | Přečteno: 244x | Diskuse| Cestování

Z Insbrucku na Stubai.

Když se řekne Stubai, většině z nás se vybaví ledovec, lyžování, nebo vysoko horská turistika. U mě to bylo do prvního červencového víkendu stejné. Ale po něm už ne!

29.7.2022 v 8:32 | Karma: 15,81 | Přečteno: 355x | Diskuse| Cestování

Norsko, Sunnmorské Alpy.

Norsko je mekkou cestovatelů, toužících po volném pohybu v nespoutané přírodě s nekonečným množstvím fjordů, zálivů, ale i malebných vesniček a měst. Naše cesta míří do srdce Sunnmorských Alp, k fjordu Hjorundfjord.

8.4.2022 v 7:00 | Karma: 16,10 | Přečteno: 520x | Diskuse| Cestování

Ötztalské Alpy – okolí Längenfeldu.

Ötztalské Alpy jsou zaslíbeným místem všech skialpinistů. Dobře dostupná oblast s příjemnými kopečky i ostrými hroty horských velikánů, včetně nekonečných plání s panenským sněhem. vzhůru do Tyrolska.

19.2.2022 v 7:00 | Karma: 13,73 | Přečteno: 261x | Diskuse| Cestování

Ski alp nad Schnalstalským údolím

Schnalstal, oblast v severní Itálii, na hranicích s Rakouskem se stala naší náhradní destinací po zpřísnění restrikcí u našich jižních sousedů. Improvizace, která se vyplatila. Když to nejde ze severu, půjde to z jihu!

18.12.2021 v 7:00 | Karma: 11,20 | Přečteno: 286x | Diskuse| Cestování

Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár

2. května 2024  7:20

Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...

Tlaková níže přinese mírné ochlazení. O víkendu bude oblačno, přijdou i bouřky

2. května 2024  6:54

Přímý přenos Silný vítr a nebezpečí vzniku požáru na vybraných místech v Česku hrozí ještě ve čtvrtek, výstrahy...

USA uvalily nové sankce na stovky subjektů. V Rusku, Číně i na Slovensku

2. května 2024  6:49

Spojené státy americké uvalily nové sankce na stovky osob a právnických subjektů. Souvisejí hlavně...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23

Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Občasný cestovatel, který svými nápady"ničí" dovolené své rodině i přátelům. Moto je : I cesta je cíl".