Na internetu se zobjevují různé teorie o tragédii polského vládního letounu, který se zřítil v sobotu 10. dubna během přistávacího manévru u letiště ve Smolensku. Prostor k tomu nechává stále více se protahující vyšetřování havárie a také to, že stále mnoho věcí není jasných. V médiích se objevila spousta informací o možných příčinách katastrofy, co se dělo (nebo mohlo dít) na palubě letadla i jaké následky havárie TU-154 bude mít na polsko-ruské vztahy, které se v posledních letech pohybovaly no bodu mrazu.
Na Youtube se několik málo dní po katastrofě objevilo video, které se prezuntuje jako první materiál natočený ihned po pádu letadla a zároveň neskonfiskované ruskou FSB. Vidíme na něm několik minimálně nejasných záběrů, na kterých se objevují různí lidé. Postava v bílém připomíná pilota. Zaznívá střelba a zdá se, že jeden člověk po ní padá k zemi...
Kromě toho jsou i další otázky:
- Přístup Rusů, který je v polských očích příliš aktivní, angažovaný, falešný...?
- Zatčení kontroléra letu, kterého po katastrofě nikdo neviděl. Zabavování kamer a nahrávek reportérů.
- Informační chaos, jež svého času ráda jako zbraň využívala KGB. Na začátku se například mluvilo o tom, že pilot před pokusem o přistání 4 krát obletěl letiště, pozdější informace říkala, že dvakrát a nakonec se ukázalo, že jen jednou.
- Na místě havárie prakticky na žádných fotografiích a nahrávkách nejsou vidět sanitky. Že by Rusové věděli, že nebudou potřeba?
- Střelba z pistole na jedné zachované a nezabavené nahrávce. Kdo střílel na koho? Snad nikdo nestřílel do raněných?
- Mluvilo se o 3 osobách, které přežily katastrofu. Tato informace se přeci musela někde vzít...
- Letoun se těsně před pádem nachýlil na levou stranu. Že by infarkt? Nebo dálkové zablokovaní řízení? Kde se vzal tak náhlý pohyb a přechýlení těsně před pádem?
- Trosky letadla podivně zničené. Předek letadla s kabinou zůstal celý, ale těla pilotů v kokpitu nebyla. Naopak trup letadla byl zcela zničen...
- Když padá letadlo, vzniká obrovský požár, oblak černého kouře, hoří palivo... Zde nic.
- Při nešťastném pokusu o přistání v okolí létaly dva letouny. Ruský a běloruský. Co tam dělaly? Hlídaly?
- Špatné počasí? Náhradní letiště? A letoun s jinou delegací, který ve Smolensku přistál o půl hodiny dříve, měl jiné podmínky?
- Rusové jako první na veřejnost pustili dohady, že vinu za pád vládního speciálu nesou piloti, protože neuměli rusky. Nebo prezident, který naléhal na přistání?
- Na palubě letadla byl vrchní velitel polské armády, generál Gągor. Za několik měsíců se měl stát šéfem vojsk NATO. Polák v čele vojsk NATO? Pro Rusy snad neexistuje větší ponížení.
- Na palubě byl také šéf speciálních služeb, jež znal všechna tajemství polské rozvědky a kontrarozvědky, kterým velel. Útok by mohl z Polska na určitou dobu udělat bezbrannou zemi.
- A nakonec fakt, který se na polském internetu omýlá nejčastěji. Letoun byl před několika měsíci v „servisu“ v Rusku...
Je nutné podpotknout, že polsko – ruské vztahy nebyly po rozpadu SSSR ideální a často docházelo k velmi urgetní výměně názorů na nejvyšší úrovni. Proto poslední vstřícný postoj Ruska vyvolává u části Poláků jistou nedůvěru. Na některé otázky výše uvedené již nyní známe odpovědi a na jiné se je (snad) dozvíme v nejbližší budoucnosti. Otázkou ale pořád zůstává, jestli pravda, kterou známe, je opravdu pravdou...