Polské konspirační teorie o smolenské katastrofě

Na internetu se zobjevují různé teorie o tragédii polského vládního letounu, který se zřítil v sobotu 10. dubna během přistávacího manévru u letiště ve Smolensku. Prostor k tomu nechává stále více se protahující vyšetřování havárie a také to, že stále mnoho věcí není jasných. V médiích se objevila spousta informací o možných příčinách katastrofy, co se dělo (nebo mohlo dít) na palubě letadla i jaké následky havárie TU-154 bude mít na polsko-ruské vztahy, které se v posledních letech pohybovaly no bodu mrazu.

Na Youtube se několik málo dní po katastrofě objevilo video, které se prezuntuje jako první materiál natočený ihned po pádu letadla a zároveň neskonfiskované ruskou FSB. Vidíme na něm několik minimálně nejasných záběrů, na kterých se objevují různí lidé. Postava v bílém připomíná pilota. Zaznívá střelba a zdá se, že jeden člověk po ní padá k zemi...

Kromě toho jsou i další otázky:

  1. Přístup Rusů, který je v polských očích příliš aktivní, angažovaný, falešný...?
  2. Zatčení kontroléra letu, kterého po katastrofě nikdo neviděl. Zabavování kamer a nahrávek reportérů.
  3. Informační chaos, jež svého času ráda jako zbraň využívala KGB. Na začátku se například mluvilo o tom, že pilot před pokusem o přistání 4 krát obletěl letiště, pozdější informace říkala, že dvakrát a nakonec se ukázalo, že jen jednou.
  4. Na místě havárie prakticky na žádných fotografiích a nahrávkách nejsou vidět sanitky. Že by Rusové věděli, že nebudou potřeba?
  5. Střelba z pistole na jedné zachované a nezabavené nahrávce. Kdo střílel na koho? Snad nikdo nestřílel do raněných?
  6. Mluvilo se o 3 osobách, které přežily katastrofu. Tato informace se přeci musela někde vzít...
  7. Letoun se těsně před pádem nachýlil na levou stranu. Že by infarkt? Nebo dálkové zablokovaní řízení? Kde se vzal tak náhlý pohyb a přechýlení těsně před pádem?
  8. Trosky letadla podivně zničené. Předek letadla s kabinou zůstal celý, ale těla pilotů v kokpitu nebyla. Naopak trup letadla byl zcela zničen...
  9. Když padá letadlo, vzniká obrovský požár, oblak černého kouře, hoří palivo... Zde nic.
  10. Při nešťastném pokusu o přistání v okolí létaly dva letouny. Ruský a běloruský. Co tam dělaly? Hlídaly?
  11. Špatné počasí? Náhradní letiště? A letoun s jinou delegací, který ve Smolensku přistál o půl hodiny dříve, měl jiné podmínky?
  12. Rusové jako první na veřejnost pustili dohady, že vinu za pád vládního speciálu nesou piloti, protože neuměli rusky. Nebo prezident, který naléhal na přistání?
  13. Na palubě letadla byl vrchní velitel polské armády, generál Gągor. Za několik měsíců se měl stát šéfem vojsk NATO. Polák v čele vojsk NATO? Pro Rusy snad neexistuje větší ponížení.
  14. Na palubě byl také šéf speciálních služeb, jež znal všechna tajemství polské rozvědky a kontrarozvědky, kterým velel. Útok by mohl z Polska na určitou dobu udělat bezbrannou zemi.
  15. A nakonec fakt, který se na polském internetu omýlá nejčastěji. Letoun byl před několika měsíci v „servisu“ v Rusku...

Je nutné podpotknout, že polsko – ruské vztahy nebyly po rozpadu SSSR ideální a často docházelo k velmi urgetní výměně názorů na nejvyšší úrovni. Proto poslední vstřícný postoj Ruska vyvolává u části Poláků jistou nedůvěru. Na některé otázky výše uvedené již nyní známe odpovědi a na jiné se je (snad) dozvíme v nejbližší budoucnosti. Otázkou ale pořád zůstává, jestli pravda, kterou známe, je opravdu pravdou...

Autor: Petr Harazím | úterý 27.4.2010 18:15 | karma článku: 19,16 | přečteno: 2126x