Český Vodafone umí bělorusky. Běloruští operátoři ne

V Bělorusku probíhá kampaň za bělorusifikaci tamních mobilních operátorů. Běloruské telekomunikační firmy totiž neumí se svými zákazníky, také Bělorusy, komunikovat v rodném jazyce. Český mobilní operátor to umí. Vodafone má již 2 měsíce svou hlasovou samoobsluhu pro prepaid zákazníky „namluvenou“ také bělorusky.

„Na čísle *77 (samoobsluha pro prepaid zákazníky) byly umístěny informace o používání předplacené služby celkem v 6 jazycích (kromě češtiny a angličtiny), mezi nimi i v běloruštině“, říká mluvčí Vodefonu Lukáš Kropík. Co Vodafone přimělo k tomu, aby část svého automatického hlasového systému "namluvil" v běloruštině? „Proběhl průzkum, na základě kterého jsme vybrali nejpočetnější "menšiny" v ČR a v těchto jazycích jsme nechali namluvit nejdůležitější informace o předplacené službě“, říká Kropík.

V Bělorusku mezitím pokračuje občanská kampaň za bělorusifikaci mobilního operátora MTS. Kampaň má dvě části. První, která již proběhla, tkvěla v prosazení informací o problému běloruštiny v komunikaci mobilních operátorů se zákazníky do médií. Druhá část nyní začíná. Během této části kampaně chtějí aktivisté v Česku zaregistrované organizace Małady Front a Mládeže BNF sbírat podpisy pod petici, kterou chtějí po skončení kampaně předat vedení firmy MTS.

Sběr podpisů již začal v Minsku. Nyní se rozšiřuje i do dalších měst v Bělorusku. Jeden z koordinátorů kampaně a čelních představitelů Maładého Frontu Ivan Šyła se s námi podělil o dojmy a zážitky z kampaně. „Lidé mají běloruský jazyk rádi a s radostí se podepisují pod podobné iniciativy. Oni sami říkají, že ještě nejsou připraveni přejít na běloruštinu, ale s radostí nás podporují“, říká Šyła.

Mobilní operátor MTS, na kterého je kampaň zaměřena, nejdříve aktivistům vzkázal, že podle paragrafu 17 běloruské ústavy může používat libovolný úřední jazyk. Nyní ale svůj názor změnil a aktivistům poslal dopis, ve kterém informuje, že nyní zvažuje výzvě vyhovět a zkoumá různé možnosti řešení po technické stránce.

Kampaň je zaměřena především na největšího běloruského mobilního operátora MTS. „Pokud se nám podaří poběloruštění MTS, tak Velcom sám nabídne svým klientům podobné služby. Taková už je konkurence, ve které nechce nikdo prohrávat“, vysvětluje Šyła, proč se se svou iniciativou zaměřili především na MTS.

„Pro zákazníky je určitě příjemnější, mohou-li využívat služeb ve svém mateřském jazyce“, komentuje informace o kampani probíhající v Bělorusku Lukáš Kropík z českého Vodafonu..

Více o kampani "MTS – bělorusky" čtěte ZDE

Oficiální stránky kampaně МТС па-беларуску

Článek napsán pro Svobodně Bělorusko

Autor: Petr Harazím | čtvrtek 4.12.2008 10:50 | karma článku: 12,13 | přečteno: 1256x