Analýza posledních chvil letu TU-154

Rus Sergej Amělin vyfotografoval poškozené objekty a polámané stromy, o které krátce před katastrofou zavadil prezidentský Tupolev. Z dokumentace umístěné na internetu a analýzy sdružení Skrzydłata Polska (Okřídlené Polsko) vyplývá, že se latoun asi 1,1 až 1,2 kilometru od letiště nacházel několik metrů nad zemí, nebyl v ose přistávací dráhy, nepoškodil radiověž a k přechýlení na levou stranu došlo s největší pravděpodobností po srážce s velkým stromem.

Amělin provedl rekonstrukci posledních vteřin prezidentského letu. Prošel a vyfotografoval cestu, nad kterou letěl Tupolev. Svou práci popsal a zveřejnil na internetu. Na fotografiích jsou vidět kusy useknutých stromů. Strom na fotografii číslo 1, který se nachází asi 1,1 až 1,2 kilometru od letiště ukazuje, že letoun na tomto místě letěl sotva několik metrů nad zemí. Stroj usekl vrcholek stromu s největší pravděpodobností křídlem (rovný řez).

Snímek číslo 2 ukazuje radiostanici, jež se nachází na linii osy startovacího pásu. Není vidět, že by byla poškozená. Dříve se přitom objevily informace, že o ni letoun zavadil. Tato fotografie a také snímky číslo 3, 4 a 5 dokazují, že ve chvíli přistávacího manévru se stroj nenacházel v ose startovací dráhy. Podle sdružení Skrzydłata Polska bylo vychýlení 40 metrů.

 

Velký strom

Klíčový je snímek číslo 6, na kterém vidíme velký strom přelomený v polovině. Letoun do něho s největší pravděpodobností udeřil levým křídlem. Po nárazu došlo k vychýlení směrem vlevo od osy letu. „Kolize s tak velkým stromem, která zapříčinila přeražení velmi tlustého kmene, měla za následek vychýlení dráhy letu. Když vezmeme v potaz způsob roztříštění částí stroje, můžeme říci, že letoun do stromu udeřil levým křídlem. Odtud vychýlení dráhy letu doleva. Dodatečným potvrzením této hypotézy je rovněž konec levého křídla, pravděpodobně uražený po kolizi se stromem. Koncová část křídla ležela nedaleko stromu na fotografii číslo 6“, píše Skrzydłata Polska.

Jak velké bylo vychýlení ukazují snímky 7, 8,  9 a 10. Na dvou posledních je vidět, že moment před nárazem do země byl letoun velmi vychýlený. „Nosná síla na pravém křídle, kterou znerovnovážila nosná síla levého křídla, mohla zapříčinit naklonění letounu podél podélné osy vlevo. Posádka v tu chvíli neměla žádný vliv na průběh událostí“, píše Skrzydłata Polska.

Na obrázek ve vysokém rozlišení se podívejte ZDE

Autor: Petr Harazím | pátek 16.4.2010 17:55 | karma článku: 20,03 | přečteno: 2794x