Kulka? Tady se nikdá nestřílelo, my se prosím pěkně fackujem.

Reklamní soutěž Metro Zlatá pecka vyhlásila výsledky. Tři zlaté byly uděleny v kategorii product placement a po dvou zlatých peckách získala i agentura Havas Worldwide Prague

a to za televizní spot Kulka pro Český helsinský výbor a za internetovou reklamu IQ test pro neziskovou organizaci Amnesty International.

No tak to mě teda poser. V reklamní brandži existují spoty, které se vyrábějí pouze pro kreativní soutěže. Širší veřejnost se s nimi prakticky nesetká, nejsou vysílány v televizi, kde by měli působit. Někdo si vycucá téma z palce, to se natočí a hurá vyhrávat nějakou světovou kreativní soutěž. Zpravidla je výrobcem takové reklamy, zahraniční síťová reklamní agentura.

Česká republika nikdy oficiálně nepoužila svojí vlastní armádu, Slovensko jakbysmet. Je opravdu naivní a iluzorní si myslet, že by Češi a Slováci spolu navzájem někdy válčili. Co mi na tom opravdu vadí, to srovnání, které ve spotu zazní. S Jugoslávií, s Čečenskem. Česká a slovenská mentalita je na hony vzdálená mentalitě těchto zemí.

Ne, že by se tady lidi nikdy nemlátili, ale spíše se tady fackujeme, než na sebe jdeme nožem anebo sekerou. Chápu, že se na nás mohli Francouzi kdysi koukat jako na divoký východ, ale měli by se spíše podívat, co vyváděli v koloniích. A také jak se zachovali při Mnichovu 1939. To moc „košer“ nebylo, i když to bylo učiněno v bílých límečcích.

Dobře si pamatuji, jak se tady k Čechům „frantíci“ chovali. Byl jsem u toho, když jsem tehdy neznámou agenturu Euro RSCG Prague, dnes Havas Worldwide Prague, dával takzvaně do kupy. A dobře si pamatuji, jak jsem musel Gillesovi, řediteli agentury vysvětlovat nějaké české reálie. Třeba, že taky používáme příbor a nejíme dřevěnými lžícemi s hliněných misek.

Naopak, jsem mu několikrát musel pracně objasňovat, že pokud chce dělat business, musí zapomenout na svůj silný francouzský přízvuk v angličtině, o kterém tvrdil, že je sexy. A dobře si pamatuji, jak jsem ty studentíky, co si sem Gilles přitáhl, musel učit, co to reklama vůbec je. Přesto, že to mělo být obráceně.

Takže teď tvoří jistě bohulibou činnost a vysvětlují dějiny našich států po svém. Naprostá konstrukce. Dokonce zřídili facebookovou stránku, které to měla celé velkolepě komunikovat a která se od 9. května 2013 líbí 111 lidem, to je asi tak počet lidí zaměstnaných dnes v Havasu, a nepochybně nový facebookový rekord v neúspěšnosti. Nejsem nějaký patriot, ale proti expatriotům v reklamním průmyslu začíná mít mírnou alergii.

Francie je jedem z největších výrobců a také dodavatelů zbraní na světě. Československo v tom sice kdysi také nezaostávalo, ale proti Francii byla přece jenom trpaslík. Válka je totiž velký business. Takže shrnuto, vysoce hypotetická možnost, že by v bývalém Československu při rozdělení obou států vznikla občanská válka, je to směšná konstrukce, ostatně si pamatuji, že se Slováci chtěli hodně trhnout.

Ale na vyhrávání kreativních soutěží a blbnutí mladé generace je to spot přímo ideální. Ještě, že žijí pamětníci. A Michal Lukeš, generální ředitel Národního muzea se svým prohlášením: „Pomník Nikdy nevystřelené kulky symbolicky stojí právě na místě, kde k mírovému rozdělení Československa došlo, a to v prostorách bývalého Federálního shromáždění, dnešní Nové budovy Národního muzea.

Ač byl poslední zákonodárný sbor společného státu Čechů a Slováků někdy svědkem ostrých slovních bitev, nikdy zde nedošlo k bitvě skutečné,“ tomu také dodal. Takže z toho zase cítím, akorát nějakou dobře přihranou státní zakázku.

Podívejme se, jak to dnes vypadá na Ukrajině, a neutrácejme peníze za blbosti. Ta výstava a ten spot stál asi pěkné peníze, a ty se určitě mohli použít nějakým logičtějším způsobem, než je zřizování výstavy, na kterou „možná“ zavítá nějaký cizinec a bude tam zírat na kulku ve vitrínce (není to kulka, je to nábojnice) a říkat si, tak ono se tady mohlo střílet?

http://www.youtube.com/watch?v=3u-tWWAWaY8

http://www.facebook.com/NikdyNevystrelenaKulka?fref=ts

By the way: Nemám nic proti francouzům, mám hodně francouzských přátel, ale toto je opravdu směšná konstrukce.

Autor: Petr Dolejš Koch | pátek 28.2.2014 21:20 | karma článku: 7,55 | přečteno: 539x